Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Spanyol Nagydíj kezdetéig
Horn Lilla és az autósport!
Fotó: Horn Lilla magán archívum
Autósport

Horn Lilla és az autósport!

Horn Lilla fiatal kora ellenére szép sikereket ért eddig a
gokartsportban, és már bontogatja a szárnyait a
karosszériás autókban is.

Lillával beszélgetek a versenyzői múltjáról, és arról, hogy
miként is fertőződött meg a benzingőzzel.

Ez az egész történet 2019-ben kezdődött. Akkor
láttam először a Niki Lauda életéről szóló filmet, és
tulajdonképpen ez indított el bennem valamit, amiről akkor még
fogalmam sem volt, hogy micsoda.

Ezután keresgettem, hogy
létezik-e Forma 1-es verseny Magyarországon, és nagyon
hamar rá is bukkantam, hogy abban az évben lesz is majd
nyáron. Így 2019-ben kilátogattunk a Forma 1-re a szüleimmel,
ugyan nem a versenynapra, hanem az edzésre és az
időmérőre, de azonnal megfertőzött a benzingőz.

Emlékszem, hogy pénteken verő-fényes napsütésben ültünk a dombon és
néztük az autókat, majd szombaton szakadó esőben. Mivel
eléggé átáztunk, anyuék kérdezték, hogy nem megyünk-e
haza, de én hevesen tiltakoztam. Mondtam is, hogy: „Ameddig
autók mennek a pályán, én egy lépést sem megyek innen!”.

Ezután, de még ebben az évben elmentünk Komáromba, az
akkor még nyitva lévő teremgokartpályára. Bár elsőre nyilván
nem mentem pályacsúcsot, de nem mentem ügyetlenül, és
talán mondanom sem kell, hogy ott szerettem bele csak igazán.

Horn Lilla
Fotó: Horn Lilla magán archívum

2021-ben és a következő évben is bajnok voltál a bérgokart
kategóriában. Ehhez gratulálok. Mit is lehet tudni erről a
kategóriáról?

2021-ben és 2022-ben is bajnoki címmel zártam az Országos
Amatőr Gokart Bajnokságon. Ahogyan a neve is tükrözi, a versenyzők nem saját gokartokkal mennek, hanem a bajnokság gépeivel.
A kategóriák alsó súlyhatárok szerint vannak meghatározva.

Ezek a súlyok, a versenyző felszereléssel együtt adott súlyát
jelentik – a gokart nem számít bele. A junior kategória alsó
súlyhatára, amikor én 21’-ben ebben versenyeztem és ebben
bajnok lettem, 45kg volt az.

Az 1.-es kategória már 60kg alsó súlyhatárral rendelkezett, itt versenyeztem én is, és lettem bajnok 22’-ben.

Mivel másabb, mint egy versenygokart?

A bajnokság gépei, 270 ccm-es Honda motoros Sodi gokartok.
Végsebességük 60km/h-ra van leszabályozva. A gokartokon a
leglátványosabb különbség a versenygépekhez képest, hogy a
gokartnak fedettek a kerekei.

Egy műanyag burkolattal vannak
lefedve, továbbá, hogy a váz is minden féle műanyag borítással
rendelkezik. Emiatt sokkal tömzsibbnek néznek ki, mint a
versenygokartok. A versenypályák, ahol a bérgokartok mennek,
általában sokkal kisebbek, mint a versenygokartokra tervezett
pályák.

Más versenyzési stílust kíván-e a vezetése?

Igen, teljesen máshogyan kell vezetni őket. A versenygokartok
sokkal finomabb mozgást, pedál- és kormánykezelést
igényelnek, verseny közben pedig nagyon tudatosnak kell lenni,
mert a kerék szabadon van, így könnyen lehet belőle baleset,
ha valaki túl vakmerő.

A bérgokart pályák eleve kisebbek,
szűkebbek a kanyarok, és mivel nehezebbek, emiatt sokkal
erőteljesebb és hirtelenebb kormánymozdulatokat, és
pedálkezelést kívánnak olykor. A gokartok nehezebbek és
nyilván valamennyi késésük is van, amikor a gázra lépünk.
Nagyon kell, figyelünk a féktávokra, hogy minél kevesebb időt
veszítsünk, mert sok időbe telhet, mire a gép újból felgyorsul.

A gép kerekei körül van egy védő műanyag keret, a versenyzők többször összeérhetnek bármilyen sérülés nélkül, emiatt bátrabban lehet bepróbálkozni egy-egy előzéssel, persze a szabályosság határain belül – szerintem.

Horn Lilla
Fotó: Horn Lilla magán archívum

Miért is bérgokart miért nem elsőre versenygokart?

Ennek különösebb oka nem volt. Amikor belecsöppentünk
ebbe az egészbe, nem is tudtuk, hogy mi az, hogy
versenygokart. A komáromi bérgokartpályán kezdtem, és ott is
egy bérgokart edzőt ajánlottak, így arra vezetett az út.
Kipróbálásnak a bérgokart volt a legelérhetőbb, hiszen nem
kellett hozzá különösebb felszerelés, elég volt kezdésnek egy
sisak.

Igazából, amikor elkezdtem a gokartozást, akkor a
bérgokartpálya volt a legközelebb, legegyszerűbben elérhető,
és utólag úgy érzem, hogy az alapokat és néhány turpisságot
nagyon is jól megtanított.

2022-ben az FIA Motorsport Games-en találkoztunk
Franciaországban. Marseille-ben a Circuit Paul Ricard
versenypálya területén versenyeztél Gokartszlalom
kategóriában. Miként is sikerült ez, hogy érezted magad
abban a környezetben?

Amit nagyon fontosnak tartok megjegyezni, hogy nagyon
büszke vagyok magunkra. Ezt úgy értem, hogy Ádámra, a
csapattársamra és magamra, mert nem volt ilyen
Magyarországon, hogy „gokartszlalom”.

A kimenetel előtt
kétszer volt lehetőségünk gyakorolni a Drivingcamp-ben
egyszer az ottani gépekkel, egyszer pedig az E-Kart-Ring
elektromos gokartjaival. Ezekért mai napig hálás vagyok, hiszen
rengeteget hozzátett a franciaországi szerepléshez.

A 21 nemzetből 6. helyet értük el, bár ott abban a pillanatban az
egyik szemem sírt, a másik nevetett. Csalódott voltam, hiszen
minden megtettünk és tudjuk, hogy a bójahibák döntöttek. A
világbajnok németek ellen kaptunk ki, de nem mellesleg egy nemzetközi versenyen értünk el egy meseszerű 6. helyet.

Összességében leírhatatlan élményeket élhettem át azokban a
napokban, és nagyon jól éreztem ott magam.
A Magyar Csapatra pedig mindenki büszke lehet, mert minden
versenyző, edző, családtag, fotós, szerelő és mindenki kitett
magáért, és igyekezett minden tőle telhetőt megtenni, így
csodálatos eredmények születtek.

Én nagyon köszönöm, annak a sok embernek, akik miatt ez az egész megvalósulhatott, akik
segítettek, támogattak minket.

Horn Lilla
Fotó: Horn Lilla magán archívum

Idén már egy Suzuki Swift-tel láthattunk csapatni téged.
Átnyergeltél a kasznis autók közzé, és már nem is fogsz
gokartozni?

Az idén már több versenyben is mentem autóval, csapatban
és egyénileg egyaránt.
Apukám vett egy Suzukit, és hát egy új szerelem szövődött az
autósporttal, amikor először vezettem.
Nem titok, hogy csupán tavasszal kezdtem igazán beletanulni
abba, hogy hogyan is kell egy autóval egyáltalán elindulni, de
ez a nyár végére egész jó lett.

Ekkor versenyeztem először a
kis kék Suzukinkkal egy SST szlalomversenyen az Euroringen.
Akkor még csak a női kategóriában mentem és apukám végig
mellettem ült. Az első versenyemen 4. helyet értem el, de azóta
egy versenyt sem fejeztem be dobogó nélkül: nőiben és
szériában is III. helyezett voltam.

Szintén ezen a pályán próbálhattam ki magam két 4 órás csapatversenyen, a Rácz
Team csapat Suzukijával, ahol végül a bajnokságban a III.
helyen végeztünk.
Ezek a versenyek új motivációt adtak, új kihívásokat, újabb
tanulni valókat. Rengeteget kell még ezekben tapasztalnom, de
nagyon úgy tűnik, hogy van miért csinálnom.

Szeretnék többet autóval versenyezni a jövőben, de a gokart
sem fog valószínűleg teljesen eltűnni az életemből, de nagyon
valószínű, hogy a kis Suzuki átveszi a főszerepet.

Horn Lilla
Fotó: Horn Lilla magán archívum

November elején, Kalocsán találkoztam veled az FRT.HU
Kupán. Ott csodás kategóriagyőzelmet értél el. Ennyire
élvezted a versenyt, ennyire együtt tudtál élni a kocsival?

Köszönöm! A versenyeket mindig nagyon élvezem, és mindig
vannak új kihívások, de az egy különösen jó hétvége volt! A
pálya folyamatosan száradt, így gyorsan kellett alkalmazkodni.

A verseny közben nem szoktam mások idejét nézni, csak a
sajátomat figyelem, illetve azt is apukámtól szoktam kérdezni.
Csak arra koncentrálok, hogy a saját időmön javítani tudjak.
Van egy szokásom, ez elsőre furcsának tűnhet, de meg
szoktam beszélni a kisautóval, hogy milyen eredményekre
kellene hajtanunk, és mindig megdicsérem! Úgy gondolom,
hogy neki is van lelke.

Ezt a megbeszélést úgy kell érteni, hogy
a kör előtt a gumimelegítőben beszélem meg vele, hogy
mondjuk ebben a kategóriában a cél a dobogó, bennünk van,
ügyes vagy és megtudjuk csinálni. Ez a novemberi FRT.HU
versenyen sem volt másképpen.

Eddig abban a kategóriában épp, hogy lemaradtam a dobogóról, pár tizeddel, de
megbeszéltem az autóval, hogy ma igenis odalépünk a
dobogóra! És meg is lett végül, egy fantasztikus, 1300 ccm
kategória 1. hely.

Azt gondolom, hogy nagyon sokat számít,
hogy nagyon szeretem az autót, és ezt szerintem ő is érzi.
A három FRT versenyen – melyen indultam – a kategória I.
helye mellett szereztem 2 női III. helyet és egy női I. helyet is.

Amire szintén nagyon büszke vagyok, hogy idén az Országos
Szlalom Bajnokság záró futamán, a 100. autószlalom.hu versenyen sikerült meglepnem a mezőnyt és a szervezőket is, mert a széria S2 kategóriában II. lettem.

De egyértelműen, hogy nem lehetnének ilyen hétvégéink, ha
apukám nem lenne, hiszen ő az, aki mindig mindent megtesz,
hogy az autó tökéletes állapotban lehessen, bíztat, próbál
tanácsot adni és ezt nagyon köszönöm neki!

Legközelebb hol láthatunk idén téged?

Legközelebb 11.26.-án az M-Ringen, ez a biztos, a többi
pedig kiderül. Szeretnék lehetőség szerint minél több versenyen
részt venni, indulni a téli szlalom kupákon, de majd meglátjuk,
hogy konkrétan melyikre lesz lehetőségem. ui.

Friss hír: Lilla
november 26-án harmadik lett az 1400-as kategóriában.

A 2024-es versenyzői terveidről hallhatunk tőled
információt?

Természetesen! 2024-ben szeretnék az Országos Szlalom
Bajnokságon indulni a kis Suzukimmal, emellett pedig az SST
euroringi versenyeken, és ha belefér, az FRT.HU versenyein is.
Kicsit messzebbre tekintve pedig, egyik legnagyobb álmom és
célom, hogy egyszer a gyorsasági szakágban mutathassam
meg majd magam.

Partnerek, támogatók, szponzorok, hirdetők

Jelenleg csak a szüleim szponzorálnak. Persze hatalmas
pluszt jelentene, ha volnának támogatóim, akik segítenek a
céljaim megvalósításában.

A Magyar Gokart Nagydíjon Lilla is megjelent, ahol a szervezők készítettek egy videós interjút is ő vele.

Log in or sign up to view

See posts, photos and more on Facebook.

Aki továbbra is érdeklődik Lilla karrierje után, az, a versenyzőnő Instagram oldalán követheti a további karrierjét.

Michl Olivér számára kiváló rajtok és a tabellán való feljebb lépés jellemezte az elmúlt időszakot

Releváns cikkek