Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Mercedes: Az F1 hibát követett el a 2022-es szabályokkal
Fotó: Mercedes AMG Petronas
Formula 1

Mercedes: Az F1 hibát követett el a 2022-es szabályokkal

A Mercedes technikai igazgatója, James Allison szerint a Forma-1 szabályalkotói hibát követtek el, amikor megszállottan megpróbálták szabályozni az autók légörvényeit az új talajhatású (ground effect) szabályokkal.

Miután úgy tűnik, hogy a Forma-1 a harmadik olyan év felé tart, amikor egyetlen csapat uralja az a mezőnyt, felmerült a kérdés, hogy a 2022-es évtől végrehajtott szabálymódosítás végül is kudarcot vallott.

A merész változtatások, amelyek célja az volt, hogy izgalmasabbá tegyék a versenyzést és szorosabbá tegyék a mezőnyt, nem hozták meg a remélt eredményeket: a Red Bull továbbra is az élen maradt, az előzés pedig egyre nehezebbé vált.

Allison úgy véli, hogy a Red Bull-elem nem a szabályok hibája, hiszen a többi csapaton múlik, hogy jobb munkát végezzenek. Úgy véli azonban, hogy vannak fontos területek, amelyeket jobban is lehetett volna kezelni a látvány javítása érdekében.

Különösen azt javasolja, hogy az FIA hiba volt, hogy egyértelműen arra összpontosítottak, hogy megpróbáljanak megszabadulni a piszkos levegőtől, hogy az autók szorosan követhessék egymást, miközben nem fordított annyi figyelmet a versenyzés más kritikus szempontjaira, például a gumik viselkedésére.

James Allison, Mercedes
James Allison – Fotó: Mercedes AMG Petronas

Arra a kérdésre, hogy a szabályok nem azért nem eredményeztek-e jobb versenyt, mert a Red Bull még mindig annyira domináns, Allison a következőket mondta.

“Nem feltétlenül gondolom, hogy ilyen szempontból [az egyik csapat dominanciája miatt] kudarcot vallottak, mert a mi feladatunk az, hogy megpróbáljuk biztosítani, hogy jó küzdelmet tudjunk folytatni.”

“De vannak olyan dolgok a szabályzatban, amelyek egyikünknek sem tesznek jót. Nem hiszem, hogy ésszerű, hogy az autók úgy ölelik a talajt, ahogy ezek az autók ölelik azt.”

“Továbbá, az az elképzelés, hogy jó versenyzést lehet elérni azáltal, hogy a légörvényeket kontrolláljuk, miközben a gumikról nem veszünk tudomást… Az egész légörvények kontrollálásának ötlete, ami egyfajta szélmalomharc típusú kihívás, a dolgok ezen oldalát elég nyilvánvalóan megsemmisítően tesztelték.”

“De a Red Bull jó munkát végez, és a többieknek kötelességük, hogy jobb munkát végezzenek. Nem hiszem, hogy ez a szabályozó hibája [volna].”

Most, hogy az FIA új szabályokon dolgozik a 2026-os évre, Allison úgy véli, hogy le kell vonni a tanulságokat abból, ami nem működött az elmúlt években.
Javaslata szerint a jelenlegi generációs autók egyik kritikus elemét, azt, hogy a padló és a diffúzor leszorítóerőt előállító ereje miatt a hátsó hasmagasság kezelése olyan kritikus a teljesítmény szempontjából, a következő generációs autóknál el kellene venni pket onnan.

“Nem hiszem, hogy bármi különös baj lenne a talajhatású padlólemezekkel. De ezeknek a sajátos elrendezése, amely a hátsó hasmagasságra adott válaszreakció nem túl jó az autók számára, nem olyasmi, amit át kellene vinnünk 2026-ra.”

Arra a kérdésre, hogy az ő nézete egyedül van-e, vagy más csapatok is osztják, Allison ezt mondta.

“A csapatok körében ez lenne a pragmatikusan elfogadott válasz.”

“Az FIA még mindig nagyon is azon az állásponton van, hogy az éber menedzsmentet helyezi mindenek tetejére, feláldozva ezeket a dolgokat. Pedig hasznos lenne, ha ott kiegyensúlyozottabb lenne a megközelítés.”

“Frusztráló” versenye volt a Mercedesnek

Releváns cikkek