Quantcast
A Pirelli új super-intermediate abroncsot javasol a nedves időjárás problémáinak megoldására
Legfrissebb híreink
A Pirelli új super-intermediate abroncsot javasol a nedves időjárás problémáinak megoldására
Fotó: Zak Mauger / Pirelli
Formula 1

A Pirelli új super-intermediate abroncsot javasol a nedves időjárás problémáinak megoldására

A Forma-1 hivatalos gumiszállítója, a Pirelli egy harmadik abroncstípus bevezetését javasolta esős körülmények között történő használatra.

A pilóták évek óta kritizálják a Pirelli nedves időjárásakor használt abroncsait, és ezt a múlt hétvégi, esővel tarkított sprintverseny után Spa-Francorchamps-ban ismét megtették. George Russell szerint ez egy értelmetlen gumiabroncs, és több versenyző is rámutatott, hogy csak akkor használják, amikor a biztonsági autó mögött futnak, amikor a szabályok előírják a használatát.
Bár a nedves időjárási keverékek csökkentik az aquaplaning kockázatát, amikor nagy mennyiségű víz van a pályán, lassú köridőket eredményeznek. A versenyzők ezért megragadják az első alkalmat, hogy az intermediate abroncsokra váltsanak, amelyek kevésbé állnak ellen az aquaplaningnak.

Az Forma-1-nek további gondot jelent a rossz látási viszonyok. Ezeket az elmúlt években súlyosbította a szélesebb autók és gumik 2017-es bevezetése, valamint a tavaly bevezetett új technikai szabályok, amelyek lehetővé tették a csapatok számára, hogy nagyobb leszorítóerőt generáljanak az autók padlólemezének segítségével, ami vizes pályán nagy mennyiségű permetet eredményez.

Hogy az együléses autósportos kategóriákban minden szinten javítani kell a látási viszonyokat a versenyeken, arra Dilano van ‘t Hoff halála világított rá a múlt hónapban a Formula Regionális Európa-bajnokság vizes spái futamán.
Mario Isola, a Pirelli motorsport-igazgatója szerint megbeszélésekre van szükség annak eldöntéséhez, hogy a Forma-1 hogyan kezelje az esőben történő versenyzés jelentette kihívásokat, és hogyan kívánja a teljes vizes és köztes abroncsok teljesítményét.

„Itt Spában egyértelmű visszajelzést kaptunk a köztes és a vizes keverékkel kapcsolatos helyzetről. Le kell ülnünk együtt az FIA-val és a csapatokkal, és persze az F1-gyel. Örülnék, ha a versenyzők közül néhányan hajlandóak lennének csatlakozni a megbeszéléshez, és el kell döntenünk, hogy mit akarunk” – mondta Isola.

Max Verstappen, Red Bull, Pirelli
Fotó: Francois Nel / Getty Images / Red Bull Content Pool

Az F1 fejlesztési prioritása a Pirelli vizes időjárású abroncsainak fejlesztése során arra irányult, hogy a csapatok előmelegítés nélkül használhassák azokat. Ezt sikerült megvalósítani, és a jelenlegi abroncsokat már nem kell takarókban felmelegíteni használat előtt.

Reklám

Isola elmondta, hogy a Pirelli az idén bevezetett vizes időjárású abroncsainak teljesítményét is javította. Ugyanakkor elismerte, hogy a teljes vizes és az intermediate abroncsok teljesítménye közötti különbség a legigényesebb pályákon, mint például Spa, túl nagy.

„Amikor ezt a vizes abroncsot takaró nélkül teszteltük, azt tapasztaltuk, hogy a teljesítménye Fioranóban és Paul Ricard-ban öt-hat másodperccel gyorsabb volt, mint a régi vizes abroncsé, és a bemelegítéssel sem volt gond. Ezért küldtem egy kérést, és az összes csapat megszavazta, hogy az új nedves gumikat még a szezon során vezessük be, mert a csapatoknak megvolt a tesztünkről készült jelentés. Nem csak a Pirelli mondja ezt, hanem ők is rendelkeznek az adatokkal, és egyetértettek abban, hogy jó lépés volt az új nedves gumik bevezetése.

„Most az a lényeg, hogy talán ez a teljesítmény még mindig nem elég ahhoz, hogy megfelelő kereszteződést generáljunk az intermediate-ekkel. De az egyik problémánk az, hogy a nedves időjárású abroncsokat csak a Paul Ricardon [annak rövid konfigurációján] és Fioranóban tudjuk tesztelni. Ez két teljesen más karakterisztikájú pálya, mint Spa, Silverstone vagy más pályák. Most jöttünk rá, mert lehetőségünk volt összehasonlítani a köztes és a nedves gumit, hogy javítanunk kell a nedves teljesítményén. A múltból származó adataink szerint a nedves, ahol szintén az átmenet 115, 116% körül volt [a száraz köridő], ami egy megfelelő szám, figyelembe véve a köztes és a nedves közötti átmenetet.

„Ez azt jelenti, hogy az összegyűjtött adatok alapján dolgoznunk kell a vizes abroncsok teljesítményén, hogy elérjük a megfelelő keresztezéstt az intermediate-el.”

Max Verstappen, Red Bull
Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Isola azonban elmondta, hogy a nedves időjárási gumik jövőbeli fejlesztése attól függ, hogy az F1 hogyan kívánja kezelni a láthatóság problémáját. Az FIA a múlt hónapban kezdte meg a sárvédő karosszéria-koncepció tesztelését, de ez még nem áll készen a bevezetésre.
Ha ezt az eszközt nem sikerül működőképessé tenni, Isola szerint az egyik megoldás egy új abroncsosztály bevezetése lehet, amely a köztes és a teljesen nedves abroncsok között helyezkedik el.

Reklám

„Ha a jövőre nézve az az elképzelés, hogy maradjunk a jelenlegi helyzetnél, vagyis, ha sok víz van a pályán, piros zászló vagy biztonsági autó, és a látási viszonyok miatt nem fognak nekirugaszkodni, akkor véleményem szerint valószínűleg a legjobb megoldás egy intermediate abroncs kifejlesztése, nevezzük szuper-intermediate-nek vagy intermediate-plusnak, vagy akármilyen nevet akarunk használni, vagyis egy olyan intermediate, ami inkább a vizes körülmények felé irányul. Így egy termékkel lefedhetjük a láthatóság szempontjából elfogadható határtól a száraz körülményekkel való kereszteződésig.

„Ha az elképzelés az, hogy továbbra is olyan eszközt keresünk, amely képes csökkenteni a permetet, és így lehetőséget ad nekik arra, hogy teljes vizes körülmények között is fussanak, akkor meg kell tartanunk a két terméket, maradjunk a mostani intermediate-nél és az új intermediate-nél, amely takaró nélkül fut, és fejlesszük a teljes vizes abroncsot. De ha a teljesen nedves abroncsot csak a biztonsági autó mögött használják, akkor egyetértek a versenyzőkkel, hogy jelenleg ez egy használhatatlan gumiabroncs. Szóval el kell döntenünk, hogy melyik az az irány, amit a jövőben követni akarunk, hogy olyan terméket fejlesszünk, amire az F1-nek szüksége van.”

A Belga Nagydíjat követően a Pirelli Spában maradt, és két napot töltött a McLarennel és az Aston Martinnal vizes és intermediate abroncsok tesztelésével.

Ezek voltak a W14 legnagyobb hibái a Belga Nagydíjon

Reklám
Forrás: racefans.net  

Releváns cikkek