Quantcast
Legfrissebb híreink
AlphaTauri a Honda előretöréséről: Nem számított, ha utolsóként kezdtünk
Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
Formula 1

AlphaTauri a Honda előretöréséről: Nem számított, ha utolsóként kezdtünk

Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke elmagyarázta, hogy milyen szerepet játszott a Red Bull junior csapata a Honda hajtáslánc-fejlesztésben, ami a vezető alakulat javát szolgálta.

Csapata abban az évben kezdte el használni a Honda erőforrásokat, amikor a japán gyártó 2015 és 2017 között három szenvedéssel teli szezonja után meghiúsult a beszállítói szerződésük a Mclarennel és  Sauberrel is.

Tost csapata, amely akkoriban Toro Rosso néven futott, 2018-ban váltott Renault-motorokról Honda-motorokra. A japán gyártóval együtt dolgozott azon a csomagon, amelyet a Red Bull a következő évben kezdett el használni. Ez sikeresnek bizonyult, és a Red Bull pilótája, Max Verstappen 2021-ben Honda erőforrással nyerte meg a bajnoki címet.

Mielőtt megállapodott volna a Toro Rosso 2018-as Honda-motorok használatáról, Tost azt mondta, hogy egyszerűen nem tudta elhinni, hogy a Honda nem képes olyan erőforrást építeni, amely képes győzni az F1-ben.

Tost ekkor azt mondta a Hondának, hogy “Nem számít, ha hátulról indulunk”.

“2014-től kezdve mindig tartottam a kapcsolatot a Hondával” – magyarázta Tost a Honda által közzétett videóban.

“Természetesen nehéz időszakot éltek át a McLarennel együtt, de én 100%-ig meg voltam győződve arról, hogy jó együttműködéssel lehet nyerni a Hondával.”

“Amikor 2017-ben úgy döntöttünk, hogy Hondára váltunk, tudom, hogy a paddockban sokan nem hittek ebben a döntésben. Személyesen nekem mondták, ‘Hogy dönthetsz úgy, hogy ezzel a céggel dolgozol együtt? Ez nagy nehézségekbe fogja sodorni a csapatodat’. Én pedig csak annyit mondtam nekik, hogy ‘kérem, kérdezzenek meg öt év múlva, akkor majd meglátjuk, mi lesz’. És 2017-től kezdve fantasztikus együttműködésünk volt a Hondával.”

“Nagyon nyitott üzleti kapcsolatunk volt, és a technikai oldalon igazán együttműködő volt a Honda és a Toro Rosso között azokban az időkben. Sokszor jöttek ide Japánba, Sakurába mérnökök, és fordítva is. Honda mérnökök jöttek Faenzába. És ez a jó együttműködés, és ez a jó kommunikáció a két fél között a bajnokság megnyerésében. Mindez végül a futamok megnyerésével végződött.”

Tost megígérte a Hondának, hogy annak idején – ha nem is a Toro Rossóval, de a Red Bull Racinggel – futamokat és talán a bajnokságokat is meg fogják nyerni.

A Red Bull a múlt hétvégén zsinórban másodszor szerezte meg a konstruktőri bajnoki címet, Verstappen pedig a jövő heti Katari Nagydíj előtt a sprintversenyen zsinórban harmadszor is megnyerheti a pilóták bajnoki címét.

Tost szerint a siker az, amit várt a Hondától. Csapata döntő szerepet játszott abban, hogy a Red Bull versenyképes motorhoz jusson a Renault-val eltöltött sok évnyi csalódás után.

“A megbízhatóság volt az egyik történet, de a teljesítmény egy másik. A Honda pedig a téli hónapok alatt máris nagy lépést tett előre.”

“De tudtuk, hogy ha a Red Bullal meg akarják nyerni a futamokat és a világbajnokságot, akkor egész évben fejleszteni kell az erőforrást. Ez döntő volt. Ez azt jelentette, hogy a megbízhatóság oldaláról viszonylag jó alapunk volt, de természetesen a teljesítményen is javítaniuk kellett.”

Tost ezért sürgette Yasuaki Asakit, a Honda erőforrás-fejlesztési vezetőjét, hogy 2018 folyamán gyorsítsák fel a fejlesztési programjukat, még akkor is, ha ez a motorok gyakoribb cseréjével jár, és rajtbüntetéseket von maga után.

“Emlékszem, Asaki-san volt az, aki azt mondta neki, hogy ‘kérlek, minden versenyre hozz egy új specifikációt, egy új fejlesztést, nem számít, ha hátulról kell indulnunk’. És ő ezt meg is tette.”

“Majdnem minden futamra kaptunk egy új fejlesztést, ami azt jelentette, hogy hátulról kellett rajtolnunk, de ez ki volt számítva. Ez a 2018-as fejlesztési sebesség tette lehetővé, hogy aztán 2019-ben és 2020-ban ilyen jó erőforrást biztosíthassunk a csapatoknak, a Red Bullnak és a Scuderia Toro Rossónak.”

A 2018 és 2020 közötti időszakban (összesen 59 versenyen) 17 alkalommal fordult elő, hogy a Red Bull és a Toro Rosso/AlphaTauri Honda-motoros versenyzőit a rajtrács végére küldték, mert kiegészítő erőforrás-elemeket használtak, ebből kilenc alkalommal 2018-ban, amikor a Toro Rosso egyedül használta a Honda-motorokat.

“A Red Bull részletesen megfigyelte a fejlesztési lépéseket. Ezért volt fontos, hogy fejlesszük a motort, és versenyről versenyre jobb teljesítményt nyújtsunk.”

“Ez volt végül a Red Bull számára a döntési megkülönböztető tényező, hogy a Hondával menjenek tovább. Mert látták, hogy igen, a Honda a lehető legjobb módon fejleszti az erőforrást, és ez egy olyan partner, akiben megbízhatunk, és akivel együtt tudunk dolgozni” – zárta Tost.

Yuki Tsunoda frusztrált az AlphaTauri stratégiája miatt

Releváns cikkek