Quantcast
Legfrissebb híreink
Japán pilóták a Forma-1-ben
Fotók: FIA & Vladimir Rys/Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Formula 1

Japán pilóták a Forma-1-ben

E hétvégén Japánban, Suzukában rendeznek Forma-1-es versenyt. Jelenleg Japánt a mezőnyben Yuki Tsunoda képviseli egyedül, de volt, hogy három japán versenyző is a mezőny tagja volt egy adott évben.

Nem volt még japán futamgyőztes a Forma-1-ben, a legjobb helyezésük eddig három harmadik helyezés volt. Jöjjön most a japán pilóták pályafutása nagyvonalakban.

Csak egy japán van talpon e mezőnyben... - Fotó: Peter Fox / Getty Images / Red Bull Content Pool
Csak egy japán van talpon e mezőnyben… – Fotó: Peter Fox / Getty Images / Red Bull Content Pool

Taki Inoue

Inoue az elmúlt években kultikus figurává vált azáltal, hogy felvállalta, hogy ő volt a Forma-1 történetének legrosszabb pilótája. 1994-ben a Japán Nagydíjon a Simtek csapatánál mutatkozott be a Forma-1-ben, e futamán kiesett.

1995-ben a teljes szezont a Footwork csapatánál versenyezte végig, pontot egy alkalommal se szerzett. Viszont két emlékezetes alkotásáról lett ismert. A Monacói Nagydíj edzésén elfékezte magát, és kifutott a pályáról. Megkérte a biztonságiakat, hogy az edzés végeztével autóját vontassák be a boxba. Vontatás közben azonban nem csatolta be a biztonsági övet, és amikor a biztonsági autó utolérte, nekiment a Footwork farának. Inoue nem sérült meg komolyabban. Érdekesség, hogy a biztonsági autót a többszörös rali-világbajnoki futamgyőztes Jean Ragnotti vezette. A Hungaroringen elütötte egy pályamenti mentőjármű, miközben tűzoltó készülékkel tért vissza sérült autójához.

1996-ban a Minardinál folytathatta volna a pályafutását, de még az idény előtt elvesztette a szponzorát, így helyette Giancarlo Fisichella kapott lehetőséget. 2017-re felajánlotta szolgálatait a Mercedesnek a visszavonuló Nico Rosberg utódjaként.

Taki Inoue autója a traileren Monacóban - Fotó: FIA
Taki Inoue autója a traileren Monacóban – Fotó: FIA

Yuji Ide

Az újonc csapat Super Agurival, 2006-ban pályafutása négy versenye során átlagosan 2,5 másodperccel volt lassabb, mint csapattársa, Takuma Sato az időmérőkön. Szuperlicencét visszavonták május 10-én, miután a Villeneuve-kanyarban a San Marinói Nagydíj első körében ütközött Christijan Albersszel, akinek Midlandje a baleset következtében többször átfordult, mielőtt fejjel lefelé megállt volna. Helyét Franck Montagny vette át.

Yuji Ide - Fotó: FIA
Yuji Ide – Fotó: FIA

Kunimitsu Takahashi

A 125 köbcentis és 250 köbcentiméteres Moto GP osztályban is futamgyőztes, és széles körben a drift atyjaként számon tartott Takahashinak az egyetlen Forma-1-es versenye az 1977-es Japán Nagydíjon egy kétéves Tyrrellel volt. Nem volt könnyű hétvégéje, motorproblémák hátráltatták, a 22. helyen végzett az időmérőn, de a futamon a kilencedik helyen ért célba, két körrel lemaradva a győztes James Hunt mögött.

Sakon Yamamoto

Három idényben volt versenypilóta a Forma-1-ben (2006, 2007, 2010), mindig a szezon második felében kezdte az idényét. 2006-ban debütált a Német Nagydíjon, miután átvette Franck Montagny helyét a Super Agurinál. A történelem megismételte önmagát a következő évben, amikor a híres 2007-es nürburgringi Európa Nagydíj után átvette Markus Winkelhock helyét a Spykernél. De nem nyújtott egyszer se meggyőző teljesítményt. Ugyanez történt 2010-ben a HRT-nél, Yamamoto futamonként 500 000 dollárt fizetett hét versenyért a csapatnak a szezon második felében.

Yamamoto 2015-ben a Formula-E-ben - Fotó: Zak Mauger/LAT/Formula E
Yamamoto 2015-ben a Formula-E-ben – Fotó: Zak Mauger/LAT/Formula E

Toshio Suzuki

1993-ban két futamon állt rajthoz a Forma-1-ben, az idény utolsó kettő futamán Philippe Alliot helyét vette át a Larrousse csapatánál. A Japán Nagydíjon a tizenkettedik helyen ért célba, az évzáró Ausztrál Nagydíjon pedig a tizennegyedik helyen ért célba.

Hideki Noda

1994-ben az év három utolsó versenyén vett részt a Forma-1-ben a Larrousse csapatánál, egyik alkalommal se ért célba. Lánya, Juju Noda szintén autóversenyző.

Noritake Takahara

Takahara, a Forma-2000-es sorozat kétszeres bajnoka, amely a mai Super Formula elődje, és rendkívül sikeres volt a japán Fuji Grand Champion Series sportautó bajnokságban, viszont mindössze két Forma-1-es futama volt hazai pályán a Japán Nagydíjakon.

1976-ban Fujiban 1.17 másodperccel volt lassabb az időmérőn Surtees-es csapattársától, a későbbi világbajnok Alan Jonestól, és az esős körülmények között rendezett versenyen a kilencedik helyen intették le 3 kör hátrányban.

A következő évben rendezett Japán Nagydíjon a Kojima csapatával állt rajthoz, és a verseny második körében kiesett.

Shinji Nakano

1997-ben debütált a Forma-1-ben a Prost csapatnál, a csapat akkori motorszállítója, a Mugen-Honda hathatós segítségével. Ezévben két pontot szerzett a két hatodik helyének köszönhetően, melyet a Kanadai és a Magyar Nagydíjakon ért el. Utolsó éve a Forma-1-ben a Minardi csapatával volt, 1998-ban.

Shinji Nakano a Prost volánjánál - Fotó: FIA
Shinji Nakano a Prost volánjánál – Fotó: FIA

Masahiro Hasemi

Hasemi a Cosworth-motoros, japán építésű Kojima KE007-el indult az első és egyetlen Forma-1-es futamán, amely az 1976-os évzáró Japán Nagydíj volt.

Kiterjedt tesztprogram után, és egyedüli pilótaként a rajtrácson Dunlop gumikat használva, amely jól működött nedves pályán is, az időmérőn a 10. lett, a futamon hét körös hátránnyal ért célba a 11. helyen.

Eredetileg bejelentették, hogy Hasemi teljesítette a leggyorsabb kört a futamon, de ez mérési hiba volt, és néhány nappal később a pálya kiadott egy sajtóközleményt, hogy Jacques Laffite érte el a leggyorsabb kört. Ez a sajtóközlemény azonnal ismertté vált Japánban, és a Japán Automobil Szövetség és a japán média javította a rekordot. De ezt a korrekciót Japánon kívül nem hozták jól ismertté, így Hasemi a verseny leggyorsabb körét teljesítette számos rekordkönyv szerint.

Kazuki Nakajima

Nakajima a Toyota pártfogoltjaként a 2007-es Brazil Nagydíjon debütált a Williams csapatánál, amely Toyota motorokat használt akkoriban.

2008-ra is maradt a Williamsnél, ígéretes volt az első teljes szezonja, az év első felében négy pontot szerzett, de jó formája hamar elszállt.

Ez a tendencia 2009-ben is folytatódott, mivel egyetlen pontot sem tudott szerezni annak ellenére, hogy az időmérőkön kis mértékben közelebb került csapattársához, Nico Rosberghez. 2009 után nem hosszabbították meg a szerződését, és mivel a Toyota is kivonult a Forma-1-ből, az ő karrierje is véget ért a királykategóriában.

Nakajima a 2020-as évekig a Toyota sportautó-programjának kulcsfontosságú tagja volt, háromszor megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, 2018/19-ben az endurance világbajnokságot, és még két Super Formula bajnoki címet is begyűjtött 2012-ben és 2014-ben.

Kazuki Nakajima 2019-ben - Fotó: Gregory Lenormand / DPPI / FIA
Kazuki Nakajima 2019-ben – Fotó: Gregory Lenormand / DPPI / FIA

Ukyo Katayama

1991-ben bajnok lett a japán Forma-3000-ben, 1992-ben mutatkozott be a Forma-1-ben a Larrousse csapatánál. A következő évadtól egészen 1996-ig a Tyrrell csapatánál versenyzett. 1994 volt a legerősebb éve, három pontszerzéssel, felállhatott volna a dobogóra a Német Nagydíjon, mivel a korai körökben a harmadik helyen állt, mielőtt gázpedál probléma miatt ki kellett állnia. 1997-ben volt az utolsó idénye a Minardival a Forma-1-ben. 1999-ben közel állt ahhoz, hogy megnyerje a Le Mans-i 24 órás versenyt a Toyotával.

Toranosuke Takagi

Takagit Japán első Forma-1-es sztárjaként emlegették, amikor a japán Formula Nippon széria sikeres versenyzőjeként megérkezett a Forma-1-be 1998-ban a Tyrrell csapatához. 1999-ben átigazolt az Arrows csapathoz, ez volt az utolsó idénye a Forma-1-ben. 32 versenyen vett részt, pontot egy alkalommal sem tudott szerezni. 2000-ben visszatért a sikerei helyszínére, a Formula Nipponba, és meg is nyerte a szériát.

Takagi a Tyrrell volánjánál 1998-ban - Fotó: FIA
Takagi a Tyrrell volánjánál 1998-ban – Fotó: FIA

Satoru Nakajima

Ő a fentebb említett Kazuki Nakajima édesapja. Satoru Nakajima az első japán pilóta volt, aki egy teljes szezont versenyzett az Forma-1-ben. Nakajima 1987-ben a Honda támogatásának köszönhetően mutatkozhatott be a Lotusnál a Forma-1-ben, előtte ötször nyerte meg a japán Forma-2-es bajnokságot.

Fel volt neki adva a lecke, hiszen a Lotusnál az első évében rögtön Aryton Senna lett a csapattársa, a következő két évben viszont az akkor már háromszoros világbajnok Nelson Piquet volt a csapattársa. Nem tudott egyikük fölé se kerekedni, elvétve szerzett pontokat csak, míg Senna vagy Piquet futamgyőzelmekért vagy dobogókért is tudtak harcolni. Utolsó két évében, 1990-ben és 1991-ben a Tyrrell pilótája volt, azonban az első évben Jean Alesi volt a csapattársa, míg a második évben Stefano Modena, mind a két versenyző az adott évben dobogót tudott szerezni, ő viszont két év alatt csak öt pontot gyűjtött.

Satoru Nakajima 1988-ban a Lotus-Hondában - Fotó: FIA
Satoru Nakajima 1988-ban a Lotus-Hondában – Fotó: FIA

Aguri Suzuki

Aguri Suzuki azzal írta be magát a Forma-1 történetébe, hogy ő volt az első japán autóversenyző, aki dobogós helyezést szerzett a királykategóriában. Erre a hazai versenyén került sor 1990-ben Suzukában a Larrousse autójával. Több nevesebb eredményt már nem bírt felmutatni, 1995-ben Suzukában, a Ligierrel szerepelt utoljára a Forma-1-ben, az időmérőn balesetet szenvedett, és már nem állt rajthoz a versenyen.

2006-ban mint csapattulajdonos tért vissza a Forma-1-be, Super Aguri néven versenyeztette a csapatát, Honda motorokkal. Ez a csapat 2008. május 6-ig volt a mezőny tagja, amikor is anyagi problémák miatt évközben kiszálltak a mezőnyből.

Aguri Suzuki csapatának egyik autója a 2006-os Magyar Nagydíjon a Safety Car és Fernando Alonso Renaultja mögött - Fotó: Mercedes AMG Petronas
Aguri Suzuki csapatának egyik autója a 2006-os Magyar Nagydíjon a Safety Car és Fernando Alonso Renaultja mögött – Fotó: Mercedes AMG Petronas

Kazuyoshi Hoshino

Hoshino beceneve hazájában a “leggyorsabb ember”, de csak két versenyen, az 1976-ban és 1977-ben megrendezett Japán Nagydíjon állt rajthoz a Forma-1-ben. Rá is szolgált a becenevére már az első versenyén, a Heros Racing által benevezett Tyrrell 007-et vezetve a negyedik helyen is állt, de gumiproblémák miatt fel kellett adnia a versenyt.

Második, egyben utolsó szereplésére tért vissza egy szintén a Heros Racing által üzemeltetett Kojima KE009-ben, a tizenegyedik helyről indult és ott is ért célba.

De hírneve a Japánon belül elért eredményeire épül. Kétszeres japán Forma-2000-es bajnok, egyszeres japán Forma-2-es bajnok, és háromszoros japán Forma-3000 bajnok, valamint túra és sportkocsi bajnokságokban is szerzett bajnoki címeket Japánban.

Takuma Sato

Talán az egyik legismertebb japán versenyző a Forma-1-ben. Mindvégig a Honda támogatásával versenyzett a mezőnyben. Sokunk kedvence, de sajnos a teljesítménye elég hullámvasútszerű volt, és inkább a baleseteiről lett ismert. Emiatt is kapta a “kamikaze” becenevet. 2002-ben a Jordannél mutatkozott be a Forma-1-ben, év végén ő is távozott a csapattól a Honda motorokkal együtt. 2003-ban Jacques Villeneuve helyét vette át az évzáró Japán Nagydíjon a BAR csapatnál, melynél 2005-ig versenyzett. Egyetlen dobogós helyezését a 2004-es Amerikai Nagydíjon érte el a harmadik helyével. 2006-tól a csapat 2008-as májusi megszűnéséig a Super Aguri pilótája volt.

2008 végén tesztlehetőséget kapott a Toro Rossótól, mert esélyes volt Sebastian Vettel megüresedő helyére a csapatnál, de végül nem kapta meg az ülést. 2010 óta az Indy Car mezőnyét erősíti, ott két alkalommal megnyerte eddig az indianapolisi 500 mérföldes versenyt.

Takuma Sato és Max Verstappen 2019-ben - Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Takuma Sato és Max Verstappen 2019-ben – Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Kamui Kobayashi

A Toyotánál mutatkozott be a Forma-1-ben. a sérült Timo Glockot helyettesítette 2009-ben az év utolsó két futamán, a Brazil és az Abu-Dhabi Nagydíjakon. A Toyota év végén kiszállt a Forma-1-ből, így 2010-ben a Sauberhez szerződött, ahol 2012-ig versenyzett.

Sebastian Vettel és Kamui Kobayashi - Fotó: Vladimir Rys/Getty Images/Red Bull Content Pool
Sebastian Vettel és Kamui Kobayashi – Fotó: Vladimir Rys/Getty Images/Red Bull Content Pool

A csapatnál eltöltött három szezon alatt állandó pontszerző és folyamatosan erős versenyző volt, 2012-ben a hazai versenyén, Suzukában a harmadik helyének köszönhetően megszerezte pályafutása egyetlen dobogós helyezését. Sajnos pont 2012 végén távoznia kellett a csapattól, mivel új versenyzőpáros érkezett Esteban Gutiérrez és Nico Hülkenberg révén a Sauberhez. Egy év kihagyás után 2014-ben a Caterhamnél versenyzett, az autó gyengesége miatt esélye nem volt jó eredményekre, ez volt az utolsó éve a Forma-1-ben. Sokan Satóhoz hasonlították, bár nem volt olyan gyors, de következetesebben versenyzett és volt több látványos sikeres előzési manővere is.

Tsunoda határozottan fejlődik a mérnökök szerint

Releváns cikkek