Quantcast
Legfrissebb híreink
Ezért hibásodnak meg a versenyautók Mexikóban
Fotó: F1 Twitter
Formula 1

Ezért hibásodnak meg a versenyautók Mexikóban

Sokat hallhattunk a hétvégén arról, hogy a Mexikói Nagydíj pályája van a legmagasabban az összes többihez képest, és ez mekkora gondod okoz a csapatoknak. Kis légnyomás, kevés tapadás, túlmelegedés stb. De mekkora hatással van a több mint 2200 méteres tengerszint feletti magasság az autókra?

A szabadedzések során a megszokottnál több meghibásodást láthattunk, három csapat autója is leállt a pályán. Először az AlphaTauri adta meg magát Liam Lawson alatt, majd Zhou Guanyut kellett visszatolni a boxutca végéből. Próbarajtolni akart, de valamiért nem tudta egyesbe rakni az autót és inkább leállította, nehogy túlmelegedjen a motor. Később Pietro Fittipaldi alatt állt meg a Haas. Ezen kívül sok csúszkálást is láthattunk a pilótáktól, Max Verstappen és Charles Leclerc is elvesztette az irányítást az autó felett, utóbbi össze is törte azt.

FgL Cq5XkAYQERK | Rajtvonal Magazin
Forrás: F1 Twitter

Mitől van ez?

Az Autódromo Hermanos Rodríguez Mexikóváros közepén található, Mexikó délkeleti részén és 2285 méterrel a tengerszint felett fekszik. A nagy magasság ellenére ez a naptár “leglaposabb” pályája. A szintkülönbség a legmélyebb és a legmagasabb pont között mindössze 3 méter. Itt az átlagos légnyomás 780 hPa – tengerszinten átlagosan 1000 hPa -, ez átlagosan 22%-kal kevesebb a megszokottnál.

Hogyan hat ez az autókra?

Mivel kicsi a légnyomás, kisebb a levegő sűrűsége, ezáltal kevesebb levegő molekula található a légkörben. Ennek alapvetően nem is lenne hatása, elméletben mindenkit ugyanannyira kéne hátráltatnia. Azonban ez nem így van. Mivel minden autó más koncepció, eltérően függ a teljesítményük a légnyomástól. Egy Forma 1-es autón három alapvető részre van nagy hatással a levegő mennyisége: az erőforrásra, a hűtésre és az aerodinamikára.

Erőforrás

A Forma 1-es motorok viszonylag szépen tudják kompenzálni a kevés levegő problémáját. Ezt a turbóval érik el. Az autókban lévő turbó olyan gyorsan pörög, hogy megszokott magasságon körülbelül háromszor több levegő jut a motorba, mint nélküle. Mexikóban a turbó nagyobb teljesítményen dolgozik, mint máshol, hogy kompenzálja a levegő ritkaságát. Persze teljesen nem tudják kiküszöbölni a problémát, lehetetlen lenne annyira túlpörgetni a turbót, hogy ne legyen teljesítményvesztés.

Hűtés

Az autó hűtése talán az egyik legnagyobb kihívás a mérnökök számára Mexikóban. Egy Forma 1-es autóban a hűtés dióhéjban úgy működik, hogy a hűtőnyílásokon bemegy a “hideg” levegő, felveszi a motor melegét és távozik. Mivel kevesebb levegő részecske van a légkörben, kevesebb hőt tud kivonni a motortérből. Ezt azzal próbálják kompenzálni a mérnökök, hogy minél több hűtőnyílást próbálnak megnyitni, ez viszont növeli az autó légellenállást is, így az arany középutat kell megtalálniuk a csapatoknak.

Aerodinamika

A levegő ritkasága miatt az autónak kisebb a légellenállása is. Kevesebb részecskén kell áttolnia magát, így nagyobb végsebességre tehet szert. Ezért lehet, hogy Mexikóban nagyobb végsebességgel mennek, mint Monzában, olyan nagy hátsó szárnyakkal, mint Monacoban.

FgFZ2UaVQAAUeUb | Rajtvonal Magazin
Forrás: Albert Fabrega Twitter

Azonban a kis légellenállás a kanyarokban is jelen van. Az autók a legnagyobb aero-csomaggal is nagyjából akkora leszorítóerőt tudnak termelni, mint Monzában. A magasság által elvesztett leszorítóerő nagyjából 25%.

Releváns cikkek