Quantcast
Legfrissebb híreink
Slide Up
x
Jól sikerült újonc beugrások a múltban
Nyck de Vries az Alpha Tauri színeiben - Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
Paddock Pass

Jól sikerült újonc beugrások a múltban

Talán nem meglepő, de nem egyedül Oliver Bearman szezon közbeni újonc beugrása sült el jól a Forma-1-ben, volt erre egy pár példa régebben is.

Hoznék erre fel egy pár példát, a teljesség igénye nélkül. Persze volt, akinek később jól alakult emiatt a pályafutása, de volt, akinek ennek ellenére később nem lett eredményes karrierje.

Michael Schumacher – 1991, Belga Nagydíj, Jordan

A Jordan csapat állandó versenyzőjét, Bertrand Gachot bebörtönözték, miután Londonban gázsprayvel lespriccelt egy taxisofőrt, ennek következtében új versenyzőt kellett találni a csapathoz szezon közben. A választás Michael Schumacherre esett. A beugrás remekül sikerült, az időmérőn a hetedik helyet szerezte meg, de kuplungprobléma miatt már az első körben kiesett a versenyről. Ez meggyőzte Eddie Jordant, aki meg akarta tartani a versenyzőt, de Flavio Briatore lecsapott rá előbb, és az év hátralévő részét már a Benettonnál töltötte. És ezt meg is hálálta 1994-ben és 1995-ben Briatorének két világbajnoki címmel. Amit később további 5 világbajnoki cím követett a Ferrarival 2000 és 2004 között.

Mick Schumacher apja első Forma-1-es autójával, a Jordan 191-essel. Apja több korábbi autóját vezette bemutatók keretein belül. - Fotó: Haas F1 Team
Mick Schumacher apja első Forma-1-es autójával, a Jordan 191-essel. Apja több korábbi autóját vezette bemutatók keretein belül. – Fotó: Haas F1 Team

Jean Alesi – 1989, Francia Nagydíj, Tyrrell

Jean Alesi az ekkorra már leszállóágba került Tyrrell csapatával mutatkozott be a Forma-1-ben, az 1989-es szezon közepén, Michele Alboreto helyén. A futamon a második helyen is állt, de végül a negyedik helyen intette le a kockás zászló. A szezon hátralévő részére maradt a csapatnál, további két alkalommal tudott pontot szerezni, az Olasz Nagydíjon az ötödik helyen ért célba, a Spanyol Nagydíjon a negyedik helyen ért célba.

Annyira meggyőző teljesítményt nyújtott, hogy 1990-re egész szezonra szóló szerződést kapott a Tyrreltől, ezt meg is hálálta a szezonnyitó Amerikai Nagydíjon szerzett második helyezésével, és további 1 alkalommal dobogót tudott szerezni, Monacóban tudott még a második lenni. 1991-re szerződést is kapott a Ferraritól, itt szerezte pályafutása egyetlen futamgyőzelmét az 1995-ös Kanadai Nagydíjon. Pechére nem tudott jól szerződni, pont a Ferrarihoz is akkor ment, amikor leszállóágba került a csapat, 1996-ban is pont akkor szerződött a világbajnoki címvédő Benettonhoz, amikor visszaesésnek indult a csapat. 1998-tól 2001-ig már csak gyengébb csapatoknál versenyzett (Sauber, Prost, Jordan).

Jean Alesi Max Verstappennel a 2023-as Kanadai Nagydíj időmérője után - Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool
Jean Alesi Max Verstappennel a 2023-as Kanadai Nagydíj időmérője után – Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

Sebastian Vettel – 2007, Amerikai Nagydíj, BMW Sauber

Sebastian Vettel 2007-ben az előző, Kanadai Nagydíjon versenybalesetben megsérült Robert Kubicát helyettesítette az indianapolisi Amerikai Nagydíjon, ezzel megejtette a bemutatkozását a Forma-1-ben. Az időmérőn a hetedik helyet szerezte meg, a futamon az akkor utolsó pontszerző helyen, a nyolcadik helyen intették le. Akkor 19 évesen és 349 naposan a Forma-1 legfiatalabb pontszerzője lett ezáltal.

Jutalmul, mivel a Red Bull támogatottja volt, a gyengén teljesítő Scott Speed helyén versenyeztették a Magyar Nagydíjtól kezdve a Toro Rossónál, a Red Bull fiókcsapatánál. Itt egészen 2008-ig versenyzett, itt szerezte pályafutása első futamgyőzelmét a 2008-as monzai Olasz Nagydíjon, nagy meglepetésre. Ennek is köszönhetően 2009-ben már a Red Bullnál versenyzett, itt egészen 2014-ig versenyzett, 2010 és 2013 között 4 világbajnoki címet szerzett. 2015-ben megvalósítva gyermekkori álmát, a Ferrarihoz szerződött, ahol példaképével, Michael Schumacherrel ellentétben nem tudott világbajnoki címet nyerni. 2020-ig versenyzett itt, utána 2 évet még versenyzett az Aston Martinnál, innen vonult vissza 2022-ben. 53 nagydíjgyőzelem kötődik a nevéhez, máig ő minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka.

Sebastian Vettel 2008-ban Monzában a dobogó tetején - Fotó: GEPA pictures / Red Bull Content Pool
Sebastian Vettel 2008-ban Monzában a dobogó tetején – Fotó: GEPA pictures / Red Bull Content Pool

Giancarlo Baghetti – 1961, Francia Nagydíj, Ferrari

Giancarlo Baghetti az 1961-es szezon negyedik versenyén debütált újoncként a Forma-1-ben, a Ferrarival a reimsi Francia Nagydíjon. Az időmérőn csak a 12. rajthelyet szerezte meg, azonban nem kisebb bravúrt hajtott végre azzal, hogy élete első versenyét meg tudta nyerni. Ez volt az egyetlen győzelme a Forma-1-ben. Később 1967-ig több csapatnál megfordult, de több dobogós helyezést már nem tudott szerezni.

Baumgartner Zsolt – 2003, Magyar Nagydíj, Jordan

Lehetséges, ha nem magyar lennék, Baumgartner Zsolt nem szerepelne eme listán, de mivel első és máig egyetlen magyar versenyzőről van szó a Forma-1 történetében, nem szeretném őt kihagyni a felsorolásból.

Baumgartner Zsolt 2004-ben, a Minardi színeiben - Fotó: FIA
Baumgartner Zsolt 2004-ben, a Minardi színeiben – Fotó: FIA

2003-ban mutatkozott be a Forma-1-ben hazai közönség előtt, a Magyar Nagydíjon, az erre az évre a mezőny egyik sereghajtójává váló Jordan csapatánál, a szombati szabadedzésen megsérült Ralph Firman helyetteseként. Az időmérőn az utolsó előtti, 19. helyet szerezte meg, a futamot nem tudta befejezni, a 34. körben motorhiba miatt ki kellett állnia a versenyből. A következő monzai Olasz Nagydíjon is lehetőséget kapott, ezen a futamon már célba tudott érni, a 11. helyen.

Ebben az évben már több lehetőséget nem kapott versenyzésre, 2004-re egész éves szerződést kapott a Minardi csapatától versenyzőként Gianmaria Bruni csapattársaként. Legemlékezetesebb versenye az indianapolisi Amerikai Nagydíjon volt, a nyolcadik helyen ért célba, ezzel ő a máig egyetlen magyar versenyző, aki pontot tudott szerezni a Forma-1-ben. 2004 után már nem volt a mezőny tagja. Jelenleg több versenyhétvégén szokott egy speciális kétülésés versenyautót vezetni, amivel körbevisz a versenypályákon vendégeket.

Nyck de Vries – 2022, Olasz Nagydíj, Williams

Nyck de Vries elég rögös úton ment keresztül, mire be tudott mutatkozni a Forma-1-ben. 2010-ben bekerült a McLaren junior programjába, melynek 2019-ig tagja volt. 2019-ben Forma-2-es bajnok lett, de nem kapott helyet a Forma-1-ben. 2019-ben a Mercedes adott neki lehetőséget a Formula-E-ben, ezzel párhuzamosan még a WEC-ben is versenyzett az LMP2-es kategóriában. A 2020/21-es idényben ő lett a Formula-E első világbajnoka a Mercedes gyári csapatával.

A Mercedes 2021-re szerződtette hivatalos Forma-1-es tartalékpilótájának. Mivel a Mercedes motorral versenyző istállók osztoztak a tartalékpilótákon, a 2022-es Olasz Nagydíjat a betegség miatt kihagyó Alexander Albont helyettesítette a Williamsnél. Az időmérőn a 13. rajthelyet szerezte meg, azonban a futamon nagyon impozáns teljesítményt nyújtva a 9. helyen végzett, ezáltal 2 pontot szerezve.

Ezen teljesítmény okán rögtön elkezdtek nyilvánosságra kapni a pletykák, hogy több csapat bejelentkezett a szolgálataiért, végül a Red Bull fiókcsapata, az Alpha Tauri szerződtette le a 2023-as idényre Yuki Tsunoda csapattársaként. Viszont a teljes idényt nem versenyezte végig, az Alpha Tauri a Brit Nagydíj után menesztette őt a gyenge teljesítménye miatt. Ezek után visszatért a Formula-E mezőnyébe a Mahindra színeiben, és a WEC-ben a Toyota gyári versenyzője lett idénre a Hypercar kategóriában.

Coulthard: Hamilton mentálisan már a Ferrariban van

 

Slide Up
x

Releváns cikkek