Quantcast
Legfrissebb híreink
Slide Up
x
A Honda Forma-1-es története
Fotók: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool & McLaren & FIA
Paddock Pass

A Honda Forma-1-es története

Mint ismert, a Honda 2026-tól hivatalosan is visszatér a Forma-1-be az Aston Martin oldalán. Azonban a japán gyártónak elég hosszú történelme van a királykategóriában. Ezt idézném most fel!

Volt, hogy a Honda jelen volt teljes gyári csapattal, de nagyobb részt inkább mint motorszállító voltak jelen. Voltak sikeres érák, de voltak csalódással teli projektjeik is.

1960-as évek: Az első Honda gyári csapat 1964 és 1968 között

A Honda először az 1960-as években jelent meg a Forma-1-ben. 1964-ben a gyári csapat mindössze négy évvel az első közúti autó megépítése után debütált a Forma-1-ben. A pilótákon kívül a csapat teljesen japán alkalmazottakból állt, hiszen a Honda nem csak a motort, hanem magát a futóművet is megépítette. Miután 1964 még amolyan tesztelési év volt, három indulással, a Honda a cég történetének első Forma-1-es győzelmét ünnepelhette az 1965-ös szezonzáró Mexikói Nagydíjon Richie Gintherrel a volánnál.

Az 1965-ben használt Honda RA272 - Fotó: FIA
Az 1965-ben használt Honda RA272 – Fotó: FIA

Az első gyári projekt azonban nem járt sikerrel. Az 1966-tól használt 3 literes V12-es Honda motor erős volt, de az alváz túl nehéz és rosszul kezelhető volt. A csapat a második győzelmét John Surtees révén szerezte meg az 1967-es Olasz Nagydíjon Monzában. Az 1967-es szezonban a csapat a legjobb konstruktőri világbajnoki eredményét érte el negyedik hellyel és 20 ponttal. Az 1968-as szezon után a projektet leállították. A motornak egyre nagyobb megbízhatósági problémái voltak, ami rossz reklám volt a Honda számára. Az utolsó szög a koporsóban Jo Schlesser halála volt. A francia pilóta a kísérleti RA302-es autóval indult a Francia Nagydíjon, és halálos balesetet szenvedett vele. A tragédia után elkerülhetetlen volt a visszavonulás a cégvezetés számára.

1983-1992: Visszatérés, mint motorszállító

1983-ban a Honda visszatért a Forma-1-be, mivel elterjedtek a turbómotorok, és a Honda látott ebben lehetőséget. Azonban ellentétben a hatvanas évekkel, már nem gyári csapatként vettek részt a világbajnokságban. 1983-ban a Spirit csapatnak szállítottak motorokat, azonban ez a projekt nem volt sikeres, viszont még ebben az évben megállapodtak a Williams csapatával, akik már az évadzáró Dél-Afrikai Nagydíjon Honda motorokkal versenyeztek. A partnerség 1987-ig tartott, a csúcsidőszakot az 1986-os és az 1987-es év jelentette, 1986-ban konstruktőri bajnokságot nyertek, 1987-ben azonban a konstruktőri cím mellett az egyéni világbajnoki címet is bezsebelték Nelson Piquet révén. 1987-ben és 1988-ban a Lotusnak is szállított motorokat a Honda, 1987-ben a csapatnál versenyző Aryton Senna két futamot is nyert a szezonban.

Alain Prost és Aryton Senna a McLaren-Hondával - Fotó: McLaren
Alain Prost és Aryton Senna a McLaren-Hondával – Fotó: McLaren

1988-tól a McLaren partnerséget kötött a Hondával, mely 1992-ig tartott. Ez mindkét fél számára kifizetődő lett. Alain Prost mellé leigazolták a Lotustól Aryton Sennát. A kompakt, de erős Honda motorral felszerelt csapat a turbók utolsó évében csodaautót épített. A világbajnokság a McLaren belügye lett 1988-ban, amelyet Senna megnyert Prost ellenében. Az MP4/4 dominanciája 16 futamból 15 győzelemmel ma is páratlan.

1989-től a szabályozás előírta a 3,5 literes szívómotorok ismételt használatát. A Honda ismét a legjobb munkát végezte, még akkor is, ha már nem dominált annyira, mint korábban. Ismét párbaj volt Prost és Senna között. Prost nyert, de a csapattárs Sennával megromlott a viszonya, miután a Honda hazai nagydíján, Suzukában összeütköztek egymással. Prost távozott a Ferrarihoz ezek után, és Senna lett a McLaren-Honda vezére, aki 1990-ben és 1991-ben további világbajnoki címekig vezette a csapatot. 1991-ben a Tyrrell csapata is Honda-motorokkal versenyzett.

1992-től azonban a Williams-Renault formáció uralta a Forma-1-et egy műszakilag kiváló autóval, amely többek között az aktív felfüggesztésről és a blokkolásgátló fékrendszerről is lett ismert. A McLaren csak a második erő volt, néhány győzelemnél több nem volt lehetséges. A Honda ebben az évben úgy döntött, kiszáll a Forma-1-ből, de nemcsak a világbajnoki vereség hatására, hanem a japán gazdasági válság miatt is. A mérleg továbbra is lenyűgöző: a McLaren és a Honda 80 versenyből 44-et nyert meg együtt.

2000-2008: A BAR gyári csapattá válik, és a kiszállás rosszkor történik

Miután a felelős tervező, Harvey Postlethwaite 1999-ben bekövetkezett váratlan halála miatt a Honda gyári csapatos Forma-1-be való visszatérési projektjét leállította, a japán gyártó ismét úgy döntött, hogy csak motorszállítóként térnek vissza. 2000-ben a A British American Racing (BAR) csapata kapta a gyári Honda motorokat, 2001-től azonban a BAR mellett a Jordan is gyári Honda motorokat használt. Egyik csapat sem ért el néhány dobogós helyezésnél többet.

2003-tól a Honda csak a BAR-ra összpontosított, és megszakították a kapcsolataikat a Jordannel, annak ellenére, hogy a Jordan rendre előkelőbb helyen végzett a BAR-nál. 2004-ben a Honda megszerezte a BAR csapat részvényeinek 45 százalékát. 2004-ben érte el a BAR-Honda formáció a legsikeresebb évét, a domináló Ferrari mögött a konstruktőri második helyet szerezték meg, futamot azonban nem sikerült nyerniük.

Jacques Villeneuve 2001-ben a BAR-Hondával - Fotó: FIA
Jacques Villeneuve 2001-ben a BAR-Hondával – Fotó: FIA

2005-ben a Honda felvásárolta a BAR csapatot teljes egészében, így 2006-ban 1968 után újra teljes gyári csapatként állt rajthoz a Honda a Forma-1-ben. 2006-tól 2008-ig a Honda a Super Aguri csapatának is szállított motorokat. A gyári csapat 2008-ig állt fenn, mindössze egyetlen futamgyőzelmet tudtak szerezni, Jenson Button megnyerte a kaotikus Magyar Nagydíjat 2006-ban. Úgy tűnt a 2006-os erős év után, hogy a Honda pályája felfelé ívelhet, de ennek az ellenkezője történt. 2007-ben és 2008-ban összesen mindössze 20 pontot értek el, a mezőny sereghajtói lettek. A Ferrari legenda, Ross Brawn csapatfőnökként való érkezése sem hozott semmi javulást.

A sikertelenség és a világgazdasági válság hatására a Honda ismételten kiszállt a Forma-1-ből, azonban ez óriási hibának bizonyult. Ross Brawn megvásárolta a csapatot, a saját nevére vette azt Brawn GP-ként, a Mercedes szállította nekik a motorokat, és az új szabályrendszernek is köszönhetően 2009-ben szenzációsan megnyerte mindkét világbajnokságot. Brawn 2008 elején fektetett be az új autó fejlesztésébe a következő szezonra, de a Honda már nem tudta kihasználni ezeket az előnyöket.

A Honda-utód Brawn GP-vel Rubens Barrichello az élen - Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
A Honda-utód Brawn GP-vel Rubens Barrichello az élen – Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

2015-2017: A második McLaren-Honda-kísérlet csúnyán kudarcot vall

Egy McLaren Honda turbómotorral? A múltbéli eredmények okán nagyon jól hangzott, annyira, hogy Fernando Alonso is visszatért a csapathoz 2015-re. A turbóhibridekre vonatkozó új motorszabályozás már egy éves volt, amikor a Honda megújult partnerségre lépett a McLarennel. Mindkét fél az egykori sikerek megismétlődését remélte a megújult partnerség okán, azonban igaz lett sajnos az a mondás, hogy felmelegítve csak a káposzta a jó. A McLaren által követelt „size-zero” koncepciójú Honda motor katasztrófává vált. Az eredmény gyenge teljesítmény és rettenetes megbízhatóság volt.

Fernando Alonso a szürke McLaren-Hondában - Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Fernando Alonso a szürke McLaren-Hondában – Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A sztárpilóta, Alonso nyilatkozatai teljesen összhangban voltak a csapattal: a pocsék teljesítmény miatt a Hondát okolták, a McLaren saját elmondása szerint jó karosszériát épített. A 2015-ös Japán Nagydíjon Alonso a csapatrádióban a világ előtt „GP2-es motorként” jellemezte a motort. Még 2 évig a McLaren és a Honda próbált a helyes útra térni, de a helyzet nem javult. Egyetlen dobogós helyezés sem született. A remélt álomházasság szétválása volt az egyetlen logikus következmény. Ezúttal azonban a Honda nem volt hajlandó feladni.

2018-2021: Világbajnoki cím a Red Bull-lal és újabb kivonulás

A McLaren korszak vége után a Honda partnert keresett, míg a Red Bull sürgősen alternatívát akart a Renault-val szemben, amellyel elégedetlenek voltak. A megoldás egy tesztév volt a Honda számára, mint a Toro Rosso partnere 2018-ban. 2019-ben hosszú idő óta létrejött az első partnerkapcsolat egy már kialakult topcsapattal. A Red Bullnál az első két évben voltak győzelmek, de még a szupertehetség, Max Verstappen sem tudott mit kezdeni Lewis Hamilton és Mercedes kombinációja ellen a világbajnokságon.

A Red Bull főhadiszállásán ünneplik Verstappen 2021-es egyéni világbajnoki címét - Fotó: Alex Pantling/Getty Images/Red Bull Content Pool
A Red Bull főhadiszállásán ünneplik Verstappen 2021-es egyéni világbajnoki címét – Fotó: Alex Pantling/Getty Images/Red Bull Content Pool

2021-ben ez megváltozott. A Red Bullt felgyorsította, míg a Mercedest kissé lelassította egy szabálymódosítás. A Forma-1 történetének egyik legizgalmasabb párharcában Verstappen megszerezte a bajnoki címet, és ezzel megszerezte a Honda első bajnoki címét 1991 óta. A konstruktőri cím azonban a Mercedesé lett. Ez lesz a Honda utolsó bajnoki címe legalább 2026-ig, mert a japánok ismét visszaléptek a Forma-1 fenntarthatóságának hiányára hivatkozva. Mivel a motorfejlesztést az előírások befagyasztották, a Red Bull szerződést kötött a Hondával az erőforrások folyamatos szállítására és karbantartására, de ez az együttműködés már nem hivatalos gyári kötelezettségvállalás. 2023 óta a Honda logók legalább ismét láthatóak az autókon, a motorokat pedig Honda Red Bull Powertrains néven futtatják.

2026: Újabb visszatérés az Aston Martin oldalán

2023. május 24-én a Honda bejelentette, hogy az Aston Martin oldalán 2026-tól vissza fog térni a Forma-1-be. Ahogy 2015-ben is, az indoklás jelenleg is az volt, hogy 2026-tól új motorszabályok lépnek majd életbe, ami még környezetbarátabbá teszi a királykategóriát, továbbá látnak arra lehetőséget, hogy ezen új technológiákat beépíthetik majd a közúti gépjárműveikbe is. Azonban időközben a Red Bull már megállapodott a Forddal, hogy 2026-tól velük működnek együtt, így a Honda új partner után kellett, hogy nézzen. A lehetséges jelöltek között volt a McLaren is újfent, azonban az Aston Martinnal kötöttek végül megállapodást.

 

A Honda új bázist hoz létre az Egyesült Királyságban, mielőtt megkezdik a munkát az Aston Martinnal

 

Slide Up
x

Releváns cikkek