Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Nico Hülkenberg – Egy egyedi karrier
Fotó: Stake F1 Team Kick Sauber
Paddock Pass

Nico Hülkenberg – Egy egyedi karrier

Április 26-án jött a hivatalos hír, hogy Nico Hülkenberg 2024 végén elhagyja a Haas csapatát, és 2025-re csatlakozik a Sauberhez, egy többéves szerződés keretében, tehát ő lesz a gyári csapatként a Forma-1-hez első ízben csatlakozó Audi egyik versenyzője. De elég érdekes karrier az övé eddig.

Nico Hülkenberg 1987. augusztus 19-én látta meg a napvilágot a holland határ mellett fekvő Emmerich am Rhein nevű városban, Németországban. Érdekesség, hogy folyékonyan beszéli a holland nyelvet is. Ahogy általában minden profi autóversenyző, Hülkenberg is gokartozással kezdte a karrierjét, 2002-ben, 15 évesen megnyerte a német junior gokartbajnokságot, majd rá 1 évre, 2003-ban a német gokartbajnokságot is. 2004-ben is maradt a német gokartbajnokságban, ekkor az összetettben a második helyen zárt.

2005-ben kezdett el formulaautózni, a német Formula-BMW bajnokságban, amit rögtön meg is nyernt. Ugyanezen évben a különböző BMW-s szériák legjobbjainak szervezett Formula–BMW Világdöntőben is elsőként intették le a kockás zászlóval, azonban utólag időbüntetéssel sújtották, mivel a biztonsági autós periódus alatt agresszív fékteszttel veszélyeztette ellenfeleit. Így visszacsúszott a 3. helyre.

2006-ban a német Forma-3-as bajnokságban folytatta a pályafutását, ebben az évben csak az összetettbeli 5. helyen zárt itt, de ez is elég volt ahhoz, hogy bekerüljön az A1GP bajnokság mezőnyébe a 2006/2007-es idényben a német nemzeti csapatba. Az A1GP egy egyenautós formulaautó bajnokság volt, itt különböző országok nevezték be a pilótáikat. Hülkenberg 9 győzelmet szerzett az A1GP ezen szezonjában, aminek köszönhetően bajnok lett, és erős teljesítménye okán Németország is megnyerte ebben a szezonban a bajnokságot.

2007-ben a Forma-3-Euro Seriesben folytatta a karrierjét, a szezon végén az összesítésben a harmadik helyen zárt. A Forma-3-as pilóták két jelentős éves seregszemléjén is részt vett. A Zolderben megrendezett Masters of Formula 3-on az első helyen intették le. A makaói futam kevésbé sikerült jól, csupán a 23. helyet érte el. 2008-ban is a Forma-3-Euro Seriesben indult, ekkor azonban már begyűjtötte a bajnoki címet.

Még ugyancsak 2007-ben a Williams Forma-1-es csapata felfigyelt a fiatal német tehetségre, akit meg is hívtak egy tesztvezetésre. Nagy előnye volt Hülkenbergnek, hogy a menedzsere Willi Weber volt, aki a Schumacher testvéreknek is segített a Forma-1-ben való bemutatkozásban a kilencvenes években. Hülkenberg jó teljesítményt nyújtott, és ezáltal ő lett a Williams tesztpilótája 2008-ban illetve 2009-ben. 2009-ben megnyerte a Forma-1 előszobájának számító GP2-es bajnokságot, és ez a bajnoki cím 2010-re versenyzői helyet ért a Williams csapatánál a Forma-1-ben.

Williams (2010)

Első Forma-1-es évét Rubens Barrichello csapattársaként kezdhette meg Williams csapatnál. Hülkenberg akkoriban érkezett meg a Forma-1-be, amikor a mezőny hemzsegett a német pilótáktól, 2010-ben számszerint heten voltak, Hülkenberg mellett Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Adrian Sutil, Timo Glock és Nick Heidfeld is a mezőny tagja volt németként.

Nem volt egyszerű dolga újoncként, eleve megkapta a jóval rutinosabb Barrichellót csapattársnak, ráadásul a Williams autója sem volt igazán versenyképes. Azonban óriási szenzációt keltett a Brazil Nagydíjon, amikor a változó körülmények között meg tudta szerezni máig egyetlen pole pozícióját, egy másodperccel verte meg a második Sebastian Vettelt. Persze a Williams tempóhátránya miatt nem volt esélye ebből profitálni, csak a nyolcadik helyen ért célba. A világbajnokság 14. helyén végzett 22 ponttal, csapattársa, Barrichello 47 ponttal a 10. lett. 2011-ben már nem jutott hely neki a csapatnál, helyét az erős szponzori hátszéllel rendelkező Pastor Maldonado vette át.

Vettel, Hülkenberg, Webber
Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Force India (2011-12)

2011-ben a Force India csapata szerződtette le tesztpilótának, több versenyhétvégén is beülhetett az autóba a szabadedzések során. A következő évben már a csapat állandó pilótája volt, Paul di Resta csapattársaként. Az évad 20 versenyéből 11 versenyen pontszerző helyen tudott célba érni. És emlékezeteset újra a Brazil Nagydíjon alkotott, ugyanis 30 körön keresztül az első helyen haladt a futamon. Pechére viszont az élen a McLarennel pályafutása utolsó versenyét teljesítő Lewis Hamiltonnal ütközött össze a csata hevében, így a győzelmi álmai szertefoszlottak, és be kellett érnie az ötödik hellyel a versenyen.

Nico Hülkenberg, Jenson Button
Hülkenberg a 2012-es Brazil Nagydíjon Jenson Button előtt – Fotó: SaharaForceIndiaF1Team/FIA

Sauber (2013)

Erre az évre a Sauberhez szerződött, csapattársa Esteban Gutierrez volt. Gutierrezt gyakorlatilag a földbe döngölte, a mexikói csak 6 pontot szerzett egész évben, míg Hülkenberg 51-et. A legemlékezetesebb villantása ekkor az Olasz Nagydíjon volt, amikor az időmérő edzésen a harmadik helyet szerezte meg, de a versenyen be kellett érnie az ötödik hellyel. Jó teljesítménye végre felkeltette erősebb csapatok érdeklődését is, a Ferrarival, illetve a Lotusszal is tárgyalt egy lehetséges versenyzői ülésről 2014-re. Azonban a Ferrarinál Kimi Räikkönen lett a befutó, míg a Lotusnál Pastor Maldonadót választották Hülkenberg helyett.

Webber, Vettel, Hülkenberg
Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ismét a Force India (2014-16)

2014-re visszatért a Force Indiához, csapattársa a McLarentől menesztett Sergio Pérez lett. Az évad 19 futamából 15 versenyen pontszerző helyen ért célba, Péreznél egyértelműen jobb volt, 96-59 arányban végeztek egymás ellen, ami a pontokat illeti, bár “Checo” dobogót tudott szerezni a Bahreini Nagydíjon, míg Hülkenbergnek ez még mindig nem akart összejönni. Azonban a következő két Force Indiás évében Pérez felülkerekedett rajta, a mexikói több dobogós helyezést tudott szerezni ugyanazzal az autóval, pl. 2015-ben az Orosz Nagydíjon, illetve 2016-ban a Monacói, illetve a bakui Európai Nagydíjon is.

2015-ben vígasz lehetett neki, hogy a Porschéval meg tudta nyerni a Le Mans-i 24 órás versenyt az LMP1-es kategóriában. 2015-ben a Le Mans-i győzelme okán megválasztották hazájában az év német motorsportversenyzőjének.

2016-ban emlékezetes volt vele kapcsolatban, hogy az Osztrák Nagydíjon a harmadik helyet szerezte meg az időmérőn, azonban a második helyről rajtolhatott végül el Nico Rosberg büntetése miatt. A futamon pocsékul rajtolt, és fékhiba miatt ki kellett állnia a versenyből. A következő évtől azonban reménykedhetett, hogy jó lendületet vehet végre a Forma-1-es pályafutása, lévén, hogy aláírt 2017-re a gyári Renault csapatához.

Hulkenberg, Nick Tandy, Earl Bamber
Hülkenberg csapattársaival, Nick Tandyvel és Earl Bamberrel Le Mans-ban a dobogó tetején – Fotó: Martin Lee/FIA

Renault (2017-19)

A Renault a 2016-os évben tért vissza gyári csapattal újra a Forma-1-be, Hülkenberg ennek a projektnek a része lett 2017-től, Jolyon Palmer csapattársaként.

2017-ben a Szingapúri Nagydíjon úgy tűnt, hogy végre meglehet neki a hőn áhított első dobogós helyezése, mert egy hatalmas rajtbaleset után a harmadik helyen találta magát. Viszont később Daniil Kvyat balesete miatt újfent kijött a biztonsági autó, és a Renault elrontotta a versenytaktikát, ami miatt az ötödik helyre esett vissza. Feljött a negyedik helyre, de olajszivárgás miatt fel kellett adnia a futamot. Dobogós helyezés helyett egy negatív rekordot vehetett át honfitársától, Adrian Sutiltól, ugyanis ő lett a legtöbb futamon induló versenyző dobogós helyezés nélkül. Ezt a rekordot a mai napig tartja, 211 versennyel a háta mögött.

2018-ban az összetettben pályafutása eddigi legjobb helyezését érte el azáltal, hogy a hetedik lett a végelszámolásnál. Ettől az évtől vezették be a mai napig is használatos “halo”, vagy ismertebb nevén a glória nevű biztonsági fejvédő rendszert, melyet Hülkenberg nem tartott hasznosnak, de a Belga Nagydíjon okozott egy rajtbalesetet, eltalálta Fernando Alonso McLarenjét, aki ezáltal átrepült Charles Leclerc Sauberje felett. Ezek után már megváltoztatta a véleményét a glóriával kapcsolatban.

Hülkenberg, Ricciardo
Hülkenberg 2019-ben Ricciardo előtt – Fotó: Alpine F1 Team

2019-től már nehezebb dolga volt, míg korábbi Renault-os csapattársainál, Jolyon Palmernél és Carlos Sainznál jobb tudott lenni csapaton belül, erre az évre már a Red Bulltól érkező Daniel Ricciardo lett a csapattársa. Ricciardo erősebbnek bizonyult nála, ráadásul újra lemaradt egy dobogós lehetőségről, a Német Nagydíjon a második helyen haladt, amikor kicsúszott a pályáról. Közvetlenül a Belga Nagydíj előtt jelentette be a Renault, hogy Hülkenberg távozik a csapattól, Esteban Ocon váltja a 2020-as szezontól.

HülkenBACK (2020, 2022)

2020-ra nem kapott állandó szerződést a Forma-1-ben, ebben az évben a német RTL televízió Forma-1-es közvetítéseinél dolgozott szakértőként. Azonban a Brit Nagydíj előtt korábbi csapattársa, a Racing Point versenyzője, Sergio Pérez pozitív koronavírus-tesztet produkált, helyettesítésére Hülkenberget kérte fel a csapat, amelyet ő el is fogadott. Ismerte a közeget, lévén, hogy a Racing Point jogelődjénél, a Force Indiánál versenyzett évekig. Az időmérőn a 13. helyet szerezte meg, azonban még a rajt előtt technikai problémája akadt, és nem tudott végül elrajtolni a futamon.

A következő versenyen, az ugyancsak Silverstone-ban megtartott 70.  Évforduló Nagydíján is Hülkenberg versenyzett Pérez helyén, az időmérőn meglepetésre megszerezte a harmadik rajthelyet, a versenyen végül a hetedik helyen intették le.

Hülkenberg
Fotó: Glenn Dunbar/LAT Images/Pirelli

Utoljára a 2020-as évadban a nürburgringi Eifel Nagydíjon versenyzett, szintén a Racing Pointnál, amikor is Lance Strollnak a harmadik szabadedzés után gyomorproblémái lettek. Hülkenberg a szombati napon épp a német RTL kölni székházának büféjében itta a kávéját, és készült az élő adásra, amikor is felhívta a csapatfőnök Otmar Szafnauer, hogy jönnie kellene azonnal a Nürburgringre. Gyorsan autóba is ült, Kölnből rohant a pályára, nem volt egyszerű dolga, mert egy szabadedzésen se vett részt, de végül a futamon a nyolcadik helyen ért célba.

2021-re se kapott állandó ülést, a Mercedes és az Aston Martin Forma-1-es tartalékversenyzője lett, 2022-ben bevetésre került az Aston Martinnál az évad első két versenyén, a Bahreini-, és a Szaúd Arábiai Nagydíjakon kellett helyettesítenie Sebastian Vettelt, mert Vettel pozitív koronavírus-tesztet produkált Bahreinben.

Haas (2023-24)

Mick Schumacher gyenge teljesítményét rengeteg alkalommal kritizálta Günther Steiner csapatfőnök nyilvánosan a Haasnál, és Hülkenberg a csapatnál képbe került a rengeteg tapasztalata okán, és 2023-tól bizalmat szavazott neki a csapatnál Kevin Magnussen csapattársaként, így 2019 után először kapott teljes idényre Forma-1-es szerződést. 2023-ban a jó egykörös tempójával tudta csak felhívni magára a figyelmet, a Kanadai Nagydíj időmérőjén pl. a második helyet szerezte meg, de végül büntetés miatt csak az ötödik helyről rajtolhatott el.

A Haas borzalmasan rosszul kezelte a gumikat a versenyeken, pontot mindössze kétszer, az Ausztrál Nagydíjon a hetedik helyének, illetve az Osztrák Nagydíjon a sprintfutamon elért hatodik helyének köszönhetően szerzett. Idén már valamennyivel jobb a helyzet, az eddigi 5 versenyből 3 alkalommal pontot tudott szerezni. És idén elért egy újabb negatív rekordot, a Kínai Nagydíjon a 208. nagydíjrajtjával beállította Andrea de Cesaris rekordját a legtöbb győzelem nélküli nagydíjrajtot tekintve.

Hülkenberg, Verstappen, Alonso
Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

Sauber/Audi (2025-)

És mint tudjuk, 2025-től már a szép lassan Audivá átalakuló Sauber pilótája lesz majd Hülkenberg. Egy újabb lehetőség a Renault után egy gyári csapatban. Hogy mi lesz ebből, óriási kérdés persze, de örülnék neki, ha úgymond ő is kifogná Dél-Amerikát végre. Mert bár lehettek volna részsikerei, amikkel ő nem élt, vagy nem volt szerencséje, de ha jól megnézzük, igazi élcsapatnál még nem volt lehetősége versenyezni. Remélem, itt adott lesz neki majd minden.

Hülkenberg lesz az Audi első F1-es pilótája 2026-ra

Releváns cikkek