Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Spanyol Nagydíj kezdetéig
Retro: A McLaren MP4/8 1993-ból
Fótó: FIA
Paddock Pass

Retro: A McLaren MP4/8 1993-ból

A múlt héten vasárnap megrendezett Emilia Romagna-i Nagydíjon Sebastian Vettel körbement az imolai pályán a címben említett versenyautóval, a McLaren MP4/8-as modellel, amely Aryton Senna utolsó Forma-1-ben használt McLarenje volt 1993-ban.

Ez egy igen érzelemdús pillanat volt, mind Vettel, mind sok rajongó számára, hisz Senna az imolai versenypályán vesztette életét 30 évvel ezelőtt. A McLaren MP4/8-as, amivel Vettel a pályára hajtott, a saját gyűjteményének a részét képezi.

A képre, vagy IDE kattintva indul a videó a bemutatóról!

Kepernyokep 2024 05 22 104320 1 | Rajtvonal Magazin

A négyszeres világbajnok Vettel, aki 2022 végén vonult vissza az Forma-1-től, Senna családjával együttműködve tisztelgett a 30 éve az imolai versenyhétvégén elhunyt Aryton Senna és Roland Ratzenberger előtt, csütörtökön körbefutotta a pályát a paddock tagjaival, és bemutató köröket tartott a McLaren MP4/ 8-al a vasárnapi verseny előtt.

Az utolsó körben Vettel a brazil és az osztrák zászlót emelte ki a pilótafülkéből.

Arra a kérdésre, hogy van-e könnycsepp a szemében, amikor kiugrott az autóból az imolai rajtrácson, Vettel azt mondta: “Határozottan. Nem tudom, nehéz szavakba önteni – ez volt az egyik legerősebb érzelem. A volán mögött éreztem magam annak ellenére, hogy egyedül vagyok a pályán, és nem is versenyeztem.”

“Amikor elővettem a zászlókat, az nagyon erős pillanat volt. Nagyon erős és érzelmes pillanatunk volt csütörtökön is, amikor körbefutottuk a pályát.”

“Lenyűgöző, és örülök, hogy volt bátorságom foglalkozni az ötletemmel, és előálltam, és meghívtam a Senna családot az ötletre. Csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, és úgy tűnt, ez helyes lépés volt.”

“Ayrton egy olyan pilóta, akire emlékezni fognak, de ügyelnünk kell arra, hogy ezt aktívan tegyük. Azon a hétvégén Roland is életét vesztette – két pilóta, akik úgymond kollégáim, de soha nem volt alkalmam találkozni velük. Sokkal többet jelent a versenyzésnél.”

Az osztrák zászló kézben tartása különleges jelentőséggel bírt Vettel számára, mivel Senna ugyanilyen tiszteletet tervezett Ratzenberger előtt, aki az időmérő edzésen elszenvedett baleset következtében elhunyt 1994. április 30-án.

“Nyilvánvalóan a brazil zászló egyértelmű volt, mert ezt szokta csinálni a versenyek után, de én is ismerem ugyanezt a történetet az osztrák zászlóról” – mondta Vettel. „Azt gondoltam, hogy helyes-e, hogy befejezzem a munkát, de nem hiszem, hogy valaha is elkészül, és nem a befejezésről van szó.”

“De hogy megpróbáljak emlékezni Sennára és Ratzenbergerre, nagyon különleges érzés volt, amikor kitettem mindkét zászlót. Ez egy nagyon különleges és nagyon tartalmas hétvége volt számomra, megosztottam ezt az emberekkel a lelátón, mert sok brazil zászló volt kint.”

Vettel szerint Senna örökségének tiszteletben tartása fontos a Forma-1 számára, mert a brazil nem csak versenyzést képviselt pályafutása során.

„Szerintem ez nagyon fontos” – mondta Vettel. “Először is, hogy megértsem azt a kockázatot, amelyet a versenyzők készek voltak vállalni abban az időben, amikor életüket vesztve valami olyasmit csinálnak, amit szerettek, de még inkább, ha megnézzük Ayrtont és az ő történetét, tudjuk, hogy nagyon sikeres versenyző volt, és néhány hihetetlen, a mai napig fennálló statisztikát tart, de azt a hihetetlen együttérzést és bátorságot is, amellyel kimondta a véleményét, az tiszteletre méltó.”

“Az erős akarat, hogy megszólaljon, fejlődjön és utána nézzen a hazája dolgainak. Az oktatás nyomatékosítása, a szegénység elleni küzdelem… Sok tekintetben a legtöbb ember előtt járt, de autóversenyzőként is különös volt.”

„Ezért nagyon fontos és erőteljes történetet akarok megosztani a feltörekvő fiatal pilótákkal, vagy olyan versenyzőkkel, akik nem emlékeznek, vagy nem születtek akkoriban, és a jövőben versenyezni fognak, hogy inspirálódjak ezekből a történetekből.”

De lássuk most, hogy mit kell tudni a McLaren MP4/8-ról!

Nem éppen bíztató előjelek

A Honda az 1992-es év végén kiszállt a Forma-1-ből, így a McLarennek új motorszállító után kellett néznie. Az új MP4/8 tervezési munkálatai megkezdődtek anélkül, hogy világos elképzelésük lett volna arról, hogy melyik motort fogják használni. A következő év motorszállítójának kiléte 1992 novemberében derült csak ki, a Forddal sikerült megállapodnia a csapatnak. A McLaren 1983 után először használt Ford-Cosworth erőforrásokat.

Ez egy könnyű és gazdaságos, 3,5 literes V8-as motor volt, ami nem volt rossz motor, de míg a McLaren korábban a Porschétől és a Hondától egyedi hajtóműveket tudott kérni, az 1993-ban használt MP4/8-nak egy szabadalmaztatott egységre kellett támaszkodnia.

Az autó egyébként fejlett elektronikai csomaggal rendelkezett, kipörgésgátló rendszerrel, aktív felfüggesztéssel és félautomata sebesség váltóval.

Sebastian Vettel, Goodwood, McLaren
Vettel Goodwoodban a McLaren MP4/8-al – Fotó: Jack Palmer / FIA

Ron Dennis csapatfőnök először az etalonnak számító Renaulttal akart motorszállítói szerződést kötni, a francia gyártó akkoriban a McLaren egyik fő riválisát, a Williamset látta el motorokkal, illetve még a Ligier istállót is. Dennis szinte mindent bevetett, hogy megszerezze a Renault motorokat, sőt, még azt is fontolgatta, hogy megvásárolja a Ligier csapatát a cél érdekében. Nehezítette a dolgot, hogy a McLaren a régi beszállítójának, a Shellnek az üzemanyagait és kenőanyagait akarta volna használni a Renault motorokhoz, és ez végül buktatónak bizonyult a Renault partnere, az Elf miatt.

Végül Dennisnek meg kellett elégednie a Ford-Cosworth motorjaival. A Ford prioritási sorrendjében a McLaren a második volt az első számú partnere, a Benetton után, aki kizárólagos szerződést kötött a legújabb specifikációjú HBA V8-as Ford-Cosworth motorokra. A McLaren által használt HBD7 V8-as Ford-Cosworth 80 lóerőnél volt gyengébb a Renault V10-es motorjaitól, és 60 lóerővel volt gyengébb a Ferrari V12-es motorjaitól. Előny volt viszont, hogy a Ford-Cosworth motor kisebb és könnyebb volt – így rövidebb tengelytáv és jobb súlyeloszlás volt elérhető.

Az évad

A McLaren az 1993-as évadot Aryton Sennával és Michael Andrettivel kezdte meg. Michael Andretti az 1978-as Forma-1-es világbajnok Mario Andretti fia. A legenda szerint ebben az évben Senna futamról futamra kötött szerződést a McLarennel, futamonként 1 millió dollárt fizettek neki.

Ez az autó a csapat addigi legkifinomultabb konstrukciója volt, új elektronikus motorvezérlő szoftverrel, alvázvezérléssel, adatgyűjtő és telemetriai rendszerekkel. Ezeket a McLaren technológiai partnere, a Techniques d’Avant Garde (TAG) fejlesztette.

Kizárólag a McLaren számára készültek ezek rendszerek, ezeket a rendszereket egy új, könnyű elektronikus vezérlőpanel kísérte a pilótafülkében. Az új, továbbfejlesztett alvázba beépítve az üzemanyag-hatékony Ford-Cosworth motor bizakodásra adott okot a McLaren számára. Azt remélték, hogy a hiányzó lóerőket pótolni fogja a TAG még jobb felkészültséggel és mérnöki munkával, okos versenystratégiákkal, futóművel és elektronikával. Az új autó még fejlettebb aktív felfüggesztés-beállítást és kipörgésgátlót is tartalmazott.

Nehéz születése ellenére a McLaren MP4/8 nagyon gyors autó volt. Sennának viszont ismét farkasszemet kellett néznie egy régi riválisával, mégpedig Alain Prosttal. Egy év távollét után a Forma-1-től a „professzor” átvette az 1992-es világbajnok Nigel Mansell helyét a Williamsnél. Azonnal letette a névjegyét azzal, hogy a szezonnyitón megszerezte a pole-t a Williamsszel. A verseny nem volt olyan egyszerű, és a második helyről indulva Senna kétszer is átvette a vezetést Prosttól. A brazil végül keveset tudott tenni a Prost/Williams kombináció erejével szemben, és meg kellett elégednie a második hellyel. Senna ezután a legtöbbet hozta ki a változékony körülményekből a Brazil Nagydíjon, hogy megszerezze az új McLaren első győzelmét.

A következő verseny az Európa Nagydíj volt Donningtonban, amely új helyszín volt a Forma-1-ben. A két Williams autója dominált, de a verseny napján esett az eső. Senna a negyedik helyről indult, és az első kanyarban az ötödik helyre esett vissza. Ezután nekivágott az Forma-1 történetének egyik legemlékezetesebb körének; az első kör utolsó kanyarja után az élre állt. Az időjárás folyamatosan változott, és Prost például hétszer érkezett a boxba. Senna csak négyszer állt meg, és majdnem egy körrel Prost csapattársa, Damon Hill előtt nyerte meg a versenyt. Prost egy körrel lemaradva a harmadik helyen végzett. Az első három futamon aratott két győzelem nagyon ígéretes szezonkezdetnek tűnt a McLaren számára.

Azonban Sennával ellentétben Andretti pocsékul debütált, az első három versenyen mindössze három kört tett meg. Alain Prost gyorsan kiköszörülte a csorbát, és egymás után győzött a San Marino-i és a Spanyol Nagydíjakon. Monaco következett, Senna pedig ismét remekelt, zsinórban ötödik győzelmét aratta a városállam utcáin, pályafutása során pedig a hatodik monacói sikerét zsebelte be. Prost nyerte a következő négy futamot, csapattársa, Hill pedig a következő hármat. Következetes teljesítményének köszönhetően Senna tartotta a lépést Prosttal a bajnokságban.

Andretti szerencsétlensége tovább folytatódott, és az Olasz Nagydíjon elért első dobogós helyezése ellenére az utolsó három futamon a McLaren tesztpilótája, Mika Häkkinen váltotta őt. Soha nem sikerült teljesen hozzászoknia a kifinomult Forma-1-es autókhoz. Az egyik nagy probléma az volt, hogy az Egyesült Államokban élt továbbra is, ellenben a többi pilótával, ami jelentősen korlátozta a tesztelésre rendelkezésre álló idejét.

Senna újra elemében volt a szezon utolsó előtti versenyén; a Japán Nagydíjon. Körülbelül 20 körrel a verseny vége előtt elkezdett esni az eső, és gyorsan csökkentette a lemaradást az éllovas Prosttal szemben. Senna megnyerte a futamot, Häkkinen pedig már pályafutása második McLarenes futamán dobogóra tudott állni a harmadik helyének köszönhetően. Az évadzáró Ausztrál Nagydíjon Senna megszerezte a McLaren egyetlen pole pozícióját az évadban. A brazilnak sikerült a jó formáját átmentenie a versenyen is, rajt-cél győzelmet aratott, ez pályafutása utolsó futamgyőzelme is volt.

Nehéz szezon volt, de sikerült elég pontot szereznie Sennának ahhoz, hogy megszerezze Prost mögött a második helyet a végelszámolásnál. A McLaren szintén a második helyen zárta a szezont, tizenkét ponttal megelőzve a Benettont, annak ellenére, hogy egész évben egy gyengébb motorspecifikációval versenyzett.

A McLaren-Lamborghini MP4/8B

Sennának tetszett az MP4/8, de Ron Dennisszel egyetemben őt is zavarta, hogy lóerőhátrányban voltak a rivális csapatokkal szemben. Keresték a megoldást, egy jóval erősebb motort akartak 1994-től, mint amit a Ford tudott nekik biztosítani, és erre egy opciót a Lamborghini is jelentett a számukra. 1993. szeptember 20-án Senna az estorili versenypályán tesztelt egy kísérleti McLaren MP4/8B modellt, amely Lamborghini motorral volt szerelve. A Lamborghini-motoros McLarent Häkkinen is tesztelte Silverstone-ban.

McLaren Lamborghini
A kísérleti McLaren-Lamborghini – Fotó: Mark Sayce / FIA

Az új motor keresése több mint indokolt volt. Hiszen Senna már maga is mérlegelte lehetőségeit arra az esetre, ha a McLaren nem tudna jó technikai csomagot összeállítani. A Lamborghini által fejlesztett motor 70 lóerővel erősebb volt, mint a McLaren 1993-ban használt motorja, ráadásul V12-es.

A Chrysler 1987-ben vásárolta meg a Lamborghinit, és egyik fő célja az volt, hogy versenyeztesse a márkát a Forma-1-ben. 1989-ben kezdték el motorokkal ellátni a Lolát, a rajtrács egyik legkisebb csapatát. 1990-ben a márka kibővítette tevékenységét, és a Lotus motorszállítójává is vált a Lola mellett. Az 1990-es Japán Nagydíjon érte el a legjobb eddigi eredményét egy Lamborghini motoros autó, Aguri Suzuki harmadik lett a Lola volánjánál a futamon.

1991-ben a Modena és a Ligier autóit hajtották Lamborghini motorok. Ez a szezon teljesen bukás volt, mivel egyik csapat sem szerzett egyetlen pontot sem. 1992-ben a Minardikat és a Venturikat hajtották Lamborghini motorok. 1993-ban meg csak a Larousse-nak volt Lamborghini motorja. Összesen 80 versenyhétvégén vettek részt Lamborghini-motorral szerelt versenyautók.

A teszteken a motor ugyan nagyon erős volt, de rendkívül megbízhatatlan is, ennek ellenére Senna viszont nagyon lelkes volt a projekttel kapcsolatban, már az 1993-as szezon utolsó három versenyére is el akarta azt érni Dennisnél, hogy a McLarenekbe Lamborghini motorok kerüljenek. Amondó volt, hogy mindegy, hogy felrobban a motor verseny közben, de legalább legyen gyors az autó. De végül Dennis nem hajlott az ötletre, az év hátralévő részét a Ford-Cosworth motorokkal fejezték be.

Azonban az egész teszt hiábavaló volt, mert a Peugeot megirigyelte a rivális autógyár Renault Forma-1-es sikereit, és beszálltak a Forma-1-be 1994-ben. Dennis kapott a lehetőségen, és 1994-ben a McLaren a Peugeot V10-es erőforrásaival versenyzett, ráadásul a Peugeot hatalmas pénzügyi támogatást adott a McLarennek, amire a Honda kiszállása óta Dennis tulajdonképpen vágyott. Erről a megállapodásról Sennának nem szólt, aki csalódott lett emiatt, és bejelentette, hogy 1994-re a Williamshez szerződik a visszavonuló Alain Prost helyére.

A Lamborghini is csalódott volt, hogy nem jött össze a megállapodás, hisz ki akarták próbálni, hogy a motorjaik hogyan teljesítenek egy erősebb csapatnál. A kudarc miatt a Lamborghini 1993 végén kivonult a Forma-1-ből, mint motorszállító.

Stella: Egy McLaren és egy Red Bull között nem volt sok különbség

 

Releváns cikkek