Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Spanyol Nagydíj kezdetéig
Retro: 2006 – Michael Schumacher monacói botránya
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Paddock Pass

Retro: 2006 – Michael Schumacher monacói botránya

E hétvégén Monacóba látogat a Forma-1 mezőnye, én ezen cikkemben a 2006-os Monacói Nagydíjról, ezen belül Michael Schumacher banális időmérős manőveréről emlékeznék meg.

Michael Schumacher Forma-1-es pályafutása telis-tele volt jobbnál jobb eredményekkel, azonban a 2006-os Monacói Nagydíj időmérő edzése során egy igen buta manőverrel hívta fel magára a figyelmet.

Az időmérő

Michael Schumacher egy különleges festésű overallban versenyzett ezen a versenyhétvégén. Monte Carlo utcái az ő birodalmát képezték, öt alkalommal nyert ott, a hatodik diadalára készült, amivel beállította volna Aryton Senna rekordját a monacói futamgyőzelmek tekintetében. Schumacher azonban, aki ismert volt arról, hogy belement alkalmanként nem éppen sportszerű manőverekbe, hogy előnyhöz jusson azáltal, Monacóban is egy veszélyes játékot űzött a pole pozíció megszerzése érdekében.

Michael Schumacher, Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A Monacói Nagydíj kvalifikációja az utolsó szakaszában járt épp – Michael Schumacher az élen állt. De minden versenyző, akárcsak ő is, újabb gyors körön volt. A jelek egy szoros fináléra utaltak – a német számára negatív előjellel. Míg riválisa, a Renault pilótája, Fernando Alonso az első szektorokban érte el a legjobb időt, ő az utolsó szektorban egy tizeddel maradt el tőle.

Schumacher egy egyszerű, de naív tervet dolgozott ki. A pálya utolsó hajtűkanyarjánál, a Rascasse-nál Schumacher lezárta az ívet, és egyenesen a fal felé csúszott. Míg Schumacher éppen időben állt meg, és elkerülte a korlátnak ütközést, sárga zászlót lengettek be, és mögötte mindenkinek le kellett lassítania, ami véget vetett annak a reménynek, hogy megszerezzék a pole-t a némettől. A videó a manőverről ITT megtekinthető.

Schumacher így magyarázta a manővert: “Kicsit elfékeztem a 18-as kanyart. Túl gyors voltam, és elmértem a kanyart. Itt minden olyan szoros, és a legkisebb hiba is okoz ilyen helyzeteket.” Úgy tűnt, Michael Schumacher számára ezzel véget is ért az ügy. A versenyfelügyelők azonban másként látták: nyolcórás egyeztetés és az adatok elemzése után úgy döntöttek, hogy Schumacher minden kvalifikációs idejét törölni fogják, mert szándékosan akadályozta a többi pilótát. A manőver eredménye: az utolsó, 22. rajtpozíció. Alonso ennek köszönhetően a pole pozícióból rajtolhatott el.

Schumachert nagyon sok kritika érte ezért a manőverért, a korábbi háromszoros világbajnok Niki Lauda sem értette, hogy Schumachernek mi szüksége volt ilyesmi trükkre: “Hétszeres világbajnokként mindenek felett kellene állnia. A legrosszabb, ami történhetett volna vele, az lett volna a második vagy a harmadik rajthely. Innen még nyerhetett volna.”

Sőt, Michael Schumacher a versenyhétvége előtt így nyilatkozott: “Nem látom itt a kvalifikációt olyan fontosnak – itt még a negyedik vagy ötödik helyről is lehet nyerni.”

Lauda még ezt is hozzátette: “Már semmi sem okoz csalódást a Forma-1-ben. Csak csalódott vagyok, hogy milyen ostobán csinálta.”

A német Premiere (ma a német Sky Sport) televízió akkori szakkommentátora, a korábbi Forma-1-es versenyző svájci Marc Surer nem is hitte volna már, hogy Schumacher képes lesz ilyen akciót végrehajtani. Ezt mondta Surer a manőverről: “Régebben csinált ilyen trükköket, de szerintem ez egy reflex volt: ha ezt megteszem, akkor megmarad a pole pozícióm. Valószínűleg ugyanúgy fejezi be pályafutását, ahogyan elkezdte.”

A korábbi rivális és 1997-es Forma-1-es világbajnok, a BMW Sauber akkori versenyzője, Jacques Villeneuve volt talán a leghangosabb a kritizálók közül. “Semmilyen hibát nem követhet el” – mondta a kanadai, aki az 1997-es szezon utolsó versenyén ütközött Schumacherrel, amelyen megszerezte a címet. “Remélem, szándékos volt, mert ha lehet ilyen hibát elkövetni, akkor nem szabad versenyautót vezetni.”

A verseny

Fernando Alonso az előzésekkel szemben ellenséges pályatulajdonságoknak köszönhetően helyt tudott állni a gyorsabbnak tűnő McLaren pilótája, Kimi Räikkönen ellen. Amikor Räikkönen műszaki hiba miatt kiállt a versenyből, a világbajnoki éllovas nyugodtan száguldhatott a szezonbeli negyedik győzelme felé.

Monaco
A verseny rajtja – Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Eközben a középmezőnyben zajlott az élet: Michael Schumacher és Alonso csapattársa, Giancarlo Fisichella (aki öt rajthelyes büntetést kapott az időmérő után David Coulthard feltartása miatt, és csak a 9. helyről rajtolhatott el.) lenyűgöző manőverekkel küzdötte át magát az előttük lévő pilótákon. Különösen az olasz hajtott végre erőteljes sprintet, néhány körön belül több előzési manőverrel.

Eközben az Alonso melletti dobogós helyek elátkozottnak tűntek: Räikkönennek, Mark Webbernek (Williams), Jarno Trullinak (Toyota), és Rubens Barrichellonak (Honda) sem sikerült megérdemelt dobogós helyezést elérnie. Räikkönen mellett Webber és Trulli is műszaki hiba miatt esett ki, Barrichello pedig boxutca áthajtásos büntetést kapott, mert a boxban a kiállásakor nem tartotta be a sebességkorlátozást. Így végül David Coulthard a Red Bullal lett a hétvége igazi “Supermanje” a dobogó harmadik fokán. Akkoriban ez nagy szó volt egy Red Bull esetében, a második évük volt ez a Forma-1-ben, és a középmezőnyt erősítették még csak.

Juan-Pablo Montoya, David Coulthard
Coulthard a Superman-köpenyben. A Red Bull ezen a versenyhétvégén az új Superman-filmet reklámozta – Fotó: FIA

Alonso megnyerte a versenyt Juan-Pablo Montoya (McLaren), és David Coulthard előtt. Barrichello lett a negyedik, Michael Schumacher az utolsó helyről az ötödik helyre zárkózott fel. Az utolsó körben Schumacher megpróbálta még megelőzni Barrichellót, de nem járt sikerrel. A további pontszerzők még Fisichella, Nick Heidfeld (BMW Sauber), és Ralf Schumacher (Toyota) voltak.

Michael Schumacher kártérítést kap az AI-interjú miatt

Releváns cikkek