Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Spanyol Nagydíj kezdetéig
Retro: Piros zászló, vonatozás és várakozás – A Forma-1 legunalmasabb futamai
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Paddock Pass

Retro: Piros zászló, vonatozás és várakozás – A Forma-1 legunalmasabb futamai

Charles Leclerc nyerte a múlt héten vasárnap rendezett Monacói Nagydíjat, mely az első hazai futamgyőzelme volt a pályafutása során a Forma-1-ben. Nem rágtuk tövig a körmünket a futamon, szó se róla, de a múltban volt 4 olyan verseny is, ami még talán ennyire sem volt érdekfeszítő.

Jöjjön most ezen négy verseny rövid összefoglalója!

2003 – Monacói Nagydíj

A BAR pilótája, Jenson Button súlyos balesetet szenvedett az egyik szabadedzésen, nem tudott részt venni ennélfogva a hétvége hátralévő részén.

A pole pozíciót a Williams versenyzője, Ralf Schumacher szerezte meg, a McLaren versenyzője, Kimi Räikkönen előtt, illetve csapattársa, Juan-Pablo Montoya előtt.

A verseny rajtja során Ralf Schumacher megőrizte a vezetést, mögötte Montoya megelőzte Raikkönent, míg hátrébb Alonso Coulthardot és Barrichellót is megelőzte. Az első körben a Sauber pilótája, Heinz-Harald Frentzen a korlátnak ütközött, és ezáltal tele lett a pálya törmelékkel. A német versenyzőnek ki kellett állnia, miközben a biztonsági autót a pályára küldték. A biztonsági autó az ötödik körben kiállt, de az újraindításkor nem történt előzési manőver. A következő körökben Ralf Schumacher tartotta magát Montoya és Räikkönen előtt, míg a Renault versenyzője, Jarno Trulli maga mögött tartotta Michael Schumachert.

2003 Forma-1 Monaco
A verseny rajtja – Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Gyakorlatilag semmi sem történt a boxkiállások első szakaszáig, amelyet Ralf Schumacher nyitott a 21. körben. A német pilóta a nyolcadik helyen tért vissza a pályára, és csapattársának, Montoyának adta át a vezetést. A kolumbiai a verseny leggyorsabb körét futotta meg, és a 23. körben tankolt először, így csapattársa előtt tért vissza a pályára. Két körrel később Räikkönen is megtette a boxkiállást, és a két Williams-pilóta közé került. A versenyt ideiglenesen vezető Trulli két körrel később jött a boxba, így Michael Schumacher maradt az élen.

A saját tempójában körözni tudó Michael Schumacher a leggyorsabb kört is beállította, és a 31. körben tankolás után a harmadik helyen állt vissza, öccse, Ralf előtt, de Montoya és Räikkönen mögött. A következő körökben Montoya és Räikkönen kissé elhúzott a többiektől, de a pozíciókban nem történt változás. A 48. körben elsőként Ralf Schumacher másodjára állt ki a boxba, aki a negyedikről a nyolcadik helyre ​​esett vissza. Egy körrel később Montoya is tankolt. Az élen haladó Räikkönen most a leggyorsabb kört is megfutotta, de amikor öt körrel később megtette a második boxkiállását, ismét a kolumbiai mögé került a pályára.

Az élen haladó Michael Schumacher az 59. körben hajtotta végre második boxkiállását, és Montoya és Räikkönen mögött a harmadik helyen állt újra a pályán. A helyzet további helyváltozás nélkül stabilizálódott. Montoya megszerezte a maga és a Williams első győzelmét a szezonban, megelőzve Räikkönent, Michael és Ralf Schumachert, Fernando Alonsót (Renault), Trullit, David Coulthardot (McLaren) és Rubens Barrichellót (Ferrari). A verseny során a pályán nem történt előzési manőver.

Raikkönen, Montoya, Schumacher
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

2005 – Amerikai Nagydíj

Ebbe olyan részletesen nem merülnék bele, ezt a futamot egy korábbi cikkemben már részleteztem. Mint ismert, ez volt az egyik legbotrányosabb verseny a Forma-1 történetében, melyen csak hat versenyző állt rajthoz, minek után a Michelin gumival szerelt versenyautók pilótái nem álltak a rajthoz, a versenygumik biztonsági aggályai miatt.

A Ferrari versenyzője, Michael Schumacher végzett az élen csapattársa, Rubens Barrichello előtt, ami abban az évben a Ferrari egyetlen futamgyőzelme is volt. Mögöttük a Jordan két pilótája, Tiago Monteiro és Narain Karthikeyan végeztek, őket a két Minardi versenyző, Christijan Albers és Patrick Friesacher követte.

Barrichello, Schumacher, Monteiro
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

2009 – Európai Nagydíj, Valencia

A feltámadó McLaren ide bizakodva érkezhetett meg, Lewis Hamilton megnyerte a Magyar Nagydíjat, utána következett ez a futam. Jól is kezdődött a hétvége a McLarennek, az időmérőn az első sort az ő versenyzőik szerezték meg Lewis Hamilton – Heikki Kovalainen sorrendben, őket követte az újonc meglepetéscsapat, a Brawn GP pilótája, Rubens Barrichello.

A rajtnál az első három sorrendje nem változott. A Ferrari versenyzője, Kimi Räikkönen a hatodik helyről jól rajtolt, a negyedik helyre jött fel. A bajnokság éllovasa, Barrichello csapattársa, Jenson Button rosszabbul kezdett, és néhány kanyar után a kilencedik helyen állt az ötödik helyről rajtolva.

Az utolsó helyről indulva a Ferrarinál a hungaroringi balesete után Felipe Massát helyettesítő Luca Badoer a 14. helyre javított, de nem maradt ott sokáig, mert a Renault versenyzője, a Magyar Nagydíj után kirúgott Nelson Piquet Jr. utódja, Romain Grosjean hátulról meglökte az autóját. Badoer megpördült, de Grosjeannal ellentétben nem kellett a boxutcába mennie. Ezenkívül a Toyota versenyzője, Timo Glock és a Toro Rosso versenyzője, Sébastien Buemi ütköztek, ami miatt ki kellett állniuk a boxutcába. A Red Bull pilótája, Mark Webber a rádión keresztül panaszkodott Button előzési manőverére, aki egy sikánon átvágva előzte meg őt. Később Button visszaadta Webbernek a pozícióját.

A 15. körben Hamilton és a Red Bull versenyzője, Sebastian Vettel volt az első pilóta, aki teljesítette a boxkiállást. Hamilton hatodikként tért vissza a pályára, csapattársa, Kovalainen pedig az élre állt. Mivel Vettelnek gondjai akadtak az üzemanyag-ellátással a boxkiállás során, egy körrel később ismét be kellett jönnie a boxba, hogy megtankolja az autót.

Egy körrel később után Kovalainen is beállt a boxba, és átadta a vezetést Barrichellonak, aki gyors köridőkkel próbált előrelépni. Button és Räikkönen a 18. körben teljesítette boxkiállását. A finn a nyolcadik, Button a tizenegyedik helyen tért vissza a pályára. Barrichello egy körrel később visszajött Hamilton mögé, és csökkentette a különbséget Hamiltonnal szemben. Ráadásul Kovalainent maga mögött tudta hagyni. A 24. körben Vettel műszaki hiba miatt feladta a versenyt. A második boxkiállás előtt Hamilton nem tudott egyértelműbben ellépni Barrichellótól.

Hamilton második boxkiállása nem úgy sikerült, ahogy azt eltervezte. Amíg Hamilton már a boxban volt, a szerelőknek még le kellett pakolniuk a gumikat, így a brit fontos másodperceket veszített. Barrichello, aki még három kört tudott autózni, a boxkiállás után megelőzte Hamiltont, és ezzel bebiztosította a vezetést. Kovalainen is pozíciót veszített a boxkiállás során, és honfitársa, Räikkönen megelőzte. Annak ellenére, hogy később állt ki a boxba, Webber elveszítette hetedik helyét, Button és a BMW Sauber versenyzője, Robert Kubica megelőzte.

A verseny végén Hamilton megpróbált közelebb kerülni a versenyt vezető Barrichellóhoz, de ezek a próbálkozások nem jártak sikerrel. Barrichello végül megnyerte a versenyt Hamilton és Räikkönen előtt. Ez volt Barrichello első futamgyőzelme a 2004-es Kínai Nagydíj óta. Ahogy a fentebb említett két verseny esetében, ezen a futamon is csak a boxkiállások során cseréltek egymás között a pilóták pozíciókat, a versenypályán nem volt előzési manőver.

A pálya rengeteg kritikát kapott 2008 és 2012 között, míg a versenynaptár része volt, pont amiatt is, hogy nem igazán ad lehetőséget előzési manőverekre.

2009 Valencia
A verseny rajtja – Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

2021 – Belga Nagydíj

Ez a verseny beírta magát azzal is a Forma-1 történelmébe, hogy minden idők legrövidebb versenye lett, ami a teljesített versenykörök számát illeti. Mindösszesen csak 2 körig tartott a verseny.

A felvezető körben a Red Bull versenyzője, Sergio Pérez összetörte az autóját, a Les Combes-ban belecsúszott a gumifalba. A pályán gyakorlatilag ömlött az eső, ezért Michael Masi versenyigazgató úgy döntött, hogy elhalasztja a verseny rajtját 15:10-re. Azonban a mezőny csak 15:25-kor indult el, a biztonsági autó mögött.

A Red Bull versenyzője, a pole pozícióból induló Max Verstappen a biztonsági autó mögül rádión közölte, hogy rosszak a körülmények, de szerinte el lehet rajtoltatni a mezőnyt. Vele ellentétben a mezőny többi versenyzője nem így gondolta. A biztonsági autó sofőrje, Bernd Mayländer két formációs kör után visszavezette a mezőnyt a boxutcába.

18 óra 17 perckor, három órás szünet után a biztonsági autó kivezette a mezőnyt a boxutcából, hogy teljesítse legalább azt a két kört, amely kell ahhoz, hogy egy adott versenyen pontokat osszanak ki.

Russell, Verstappen, Hamilton
Fotó: Mercedes AMG Petronas

A futam eredménye tehát megegyezett a rajtrács felállásával (Sergio Pérez kivételével), Verstappen pedig 25 helyett 12,5 pontot kapott. Mint ismeretes, csak a tervezett versenytáv 75 százalékának teljesítése esetében osztanak ki teljes pontokat.

Verstappen mellett George Russell (Williams), valamint Lewis Hamilton (Mercedes) állt még fel a pódiumra.

Gasly az első körös összecsapásról: Nem engedhetjük meg magunknak ezt a fajta viselkedést

Releváns cikkek