Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Spanyol Nagydíj kezdetéig
Retro: 2007 – Hamilton első győzelme a 103-ból
Fotó: Mercedes AMG Petronas
Paddock Pass

Retro: 2007 – Hamilton első győzelme a 103-ból

Ezen a hétvégén a Kanadai Nagydíj következik a Forma-1-ben, 2007-ben szintén a Kanadai Nagydíjon nyerte meg első Forma-1-es futamát debütáló szezonjában a McLaren színeiben a sportág hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton.

Az akkor 22 éves versenyző pályafutása mindössze hatodik nagydíján diadalmaskodott sorozatos dobogós helyezései után.

Amikor Lewis Hamilton 2007-ben megjelent a Forma-1-ben, kezdettől fogva nem volt kétséges, hogy egy nagyon tehetséges pilótáról van szó. A szezon első versenyétől kezdve rendszeresen felállt a dobogóra, és ezzel nyomást gyakorolt ​​McLarenes csapattársára, Fernando Alonsóra, aki világbajnoki címvédőként igazolt át a Renault-tól a McLarenhez.

A Kanadai Nagydíjnak otthont adó pályán, a montreali Circuit Gilles Villeneuve-ön sok alkalommal volt káoszfutam, de a 2007-es nagydíj olyan volt, amit sok éve nem tapasztalt itt a Forma-1 mezőnye. És ami a hétvége legfontosabb eseménye volt: a BMW Sauber versenyzője, Robert Kubica viszonylag sértetlenül túlélt egy szörnyű balesetet. A 27. körben Kubicát a hajtűkanyarhoz közeledve a Toyota pilótája, Jarno Trulli akaratlanul félrelökte. A lengyel pilóta autója rakétaként szállt fel, eltalálta a pálya mellett álló Scott Speed ​​Toro Rossóját, teljes erővel frontálisan nekiütközött egy betonfalnak, majd többször felborult a pályán, mígnem az autó roncsai a túloldali falhoz nem csúsztak.

Kubica kezdetben mozdulatlanul maradt a pilótafülkében, és aggodalmas percek következtek, amikor a mentők kiszedték az autóból. A verseny a biztonsági autó mögött folytatódott, de egy ideig senki sem tudott a sporteseményekre koncentrálni. Később a pályakórházból jött a megnyugtató üzenet, hogy Kubica állapota stabil. Kubica balesetéről a videót IDE, vagy a képre kattintva lehet megtekinteni.

Robert Kubica

De kezdjünk mindent az elejéről!

A verseny

Christijan Albersnek (Spyker) váltóproblémája lett a rajt előtt, ezért a boxutcából kellett rajtolnia, Jenson Button (Honda) pedig nem tudott elrajtolni, és kiállni kényszerült. A pole-ból induló Lewis Hamilton (McLaren) eközben valamivel rosszabbul rajtolt, mint csapattársa, Fernando Alonso, de Alonso túl későn fékezett az első kanyar külső ívén, és a fűre csúszott, így a harmadik helyről rajtoló Nick Heidfeld (BMW Sauber) megelőzte.

A verseny első szakaszában Mark Webber (Red Bull) volt az, aki a legtöbb izgalmat okozta, először egy megpördülés után visszaesett, majd néhány nagyszerű előzési manővert hajtott végre – többek között csapattársa, David Coulthard ellen, aki nem tanúsított ellenállást. Szintén ebben a szakaszban Scott Speed (Toro Rosso) megpróbálta megelőzni Alexander Wurzot (Williams) a hajtűkanyarban, sikertelenül, ráadásul megrongálta Wurz hátsó szárnyát, de Speed-el ellentétben az osztrák legalább folytatni tudta a versenyt – és ez később kifizetődött…

Tíz kör után Hamilton már nyolc másodperces előnnyel állt Heidfeld előtt a mezőny élén, így a britnek bíztatóan alakult a verseny eleje. Alonso kevésbé állt jól, a verseny során összesen négyszer csúszott ki a pályáról a 2-es kanyarban, és emiatt nagy hátrányba került.

A 20. körben Heidfeld kezdte meg a boxkiállást, két körrel később Hamilton is bejött. Egy körrel később azonban igazán felfordult a helyzet, amikor Adrian Sutil (Spyker) balesete kiváltotta az elsőt az összesen négy biztonsági autós fázisból. Az új szabályozás értelmében a biztonsági autós szakasz kezdetének pillanatától lezárták a boxutcát – Alonso és Nico Rosberg (Williams) viszont ennek tudatában is bejöttek a boxba, ami miatt később boxutca-áthajtásos (stop-and-go) büntetést is kaptak.

Bernd Maylander, Safety Car
Bernd Mayländer igencsak megdolgozott a fizetéséért – Fotó: Mercedes AMG Petronas

Később kiderült, hogy ez nem Alonso hibája volt, hanem az, hogy egyébként, ha nem állt ki volna, üzemanyag nélkül maradt volna az autója. Azonban mindazok, akiknek a biztonsági autós fázis előtt kellett a boxba állniuk, és emiatt hátrébb estek a mezőnyben, szintén pechesek voltak, beleértve a két Ferrarit is, akik ezen a versenyen nem találták egyáltalán a góllövő cipőiket. Különösen Kimi Räikkönen járt rosszul: Felipe Massa mögött kellett sorba állnia a boxban és várakoznia.

A versenyt a 27. körben újraindították, de Kubica balesete közvetlenül ezután történt. Szinte ezzel egy időben a televíziós visszajátszásokon látszott, hogy Massa és Giancarlo Fisichella (Renault) Kubicával ellentétben a boxutcában a piros lámpa jelzése ellenére visszahajtott a pályára az első kiálláskor, ami természetesen mindkettőjük kizárásához vezetett. Massa dühös volt emiatt, és amikor az élő közvetítés során a kamera őt mutatta a Ferrari boxában ülve, ennek a jelét mutatta a kezével.

A verseny lényegében a futamgyőzelemért Hamilton és Heidfeld között a 47. körben dőlt el, amikor Heidfeld másodszor és utoljára bejött a boxba. A hibátlanul versenyző Hamilton egy körrel később állt ki – és könnyedén meg tudta őrizni előnyét Heidfeld előtt.

Christijan Albers balesete okán a biztonsági autó az 51. körben harmadszor is a pályára jött. Az ezt követő boxkiállások során Alonso a csapata gyorsaságának köszönhetően megelőzte Räikkönent, de nem sokkal később ismét kicsúszott a pályáról, és visszaesett. Az újraindítás az 55. körben következett, de Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) balesete a „Bajnokok Falánál” az 56. körben a következő sárga zászlós periódust eredményezte.

A sorrend ekkor a következő volt: Hamilton vezetett Heidfeld, Rubens Barrichello (Honda), Wurz, Heikki Kovalainen (Renault), Trulli, Räikkönen és Schumacher előtt. Az utolsó biztonsági autós fázis alatt (!), amely a 61. körben ért véget, Trulli is a falnak csúszott a hajtűkanyarban, hogy tovább bonyolítsa a helyzetet.

Bernd Maylander, Lewis Hamilton, Mark Webber
Összesen 4 biztonsági autós fázis volt – Fotó: Mercedes AMG Petronas

Mivel Barrichello volt az egyetlen pilóta az élmezőnyből, akinek a boxba kellett mennie, Wurz a 19. helyről induló egykiállásos stratégiájának köszönhetően hirtelen a harmadik helyen találta magát. Az osztrák teljes mértékben kihasználta a rutinját, egyszer védekezett Kovalainen ellen a célegyenes sikánjában, és szépen behozta a Williamset a harmadik helyre, ami Wurz pályafutásának utolsó dobogós helyezése is volt a Forma-1-ben. Érdekesség, hogy Wurz 1997-ben pont a Kanadai Nagydíjon debütált a Forma-1-ben a Benetton csapatának színeiben.

Hamilton mindössze pályafutása hatodik futamán aratta élete első Forma-1-es futamgyőzelmét, amivel a világbajnokságban is átvette a vezetést. És mint tudjuk, a többi már csak történelem.

Lewis Hamilton
Fotó: FIA

Kovalainen a negyedik, honfitársa, Räikkönen az ötödik lett. A verseny utolsó szakaszának hőse azonban kétségkívül Takuma Sato volt: a japán pilóta a Super Aguri csapatával történelmet írt, amikor az utolsó sikán előtt kívülről megelőzte Alonsót, aki a szuperlágy Bridgestone-okkal küszködött. A jutalom: a hatodik hely Alonso előtt. Az utolsó pontot érő nyolcadik helyen Ralf Schumacher végzett.

Ricciardo: Még mindig van valami baj az autóval

 

 

 

Releváns cikkek