Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Max Verstappen egyik első rekordja – 2016, Spanyol Nagydíj
Fotó: Clive Mason / Getty Images / Red Bull Content Pool
Paddock Pass

Max Verstappen egyik első rekordja – 2016, Spanyol Nagydíj

A rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket, de egy Forma-1-es bravúrt egyhamar nem fognak túlszárnyalni, miután Max Verstappen a Spanyol Nagydíjon 2016-ban megszerezte első nagydíjgyőzelmét.

Amikor évtizedek múlva visszatekintünk a Forma-1-es rekordkönyvre, érdekes lesz reflektálni a különböző mérföldkövek fejlődésére. Mint a legtöbb rekordnál, itt is elérkezik egy bizonyos csúcs, különösen, ha a “legfiatalabb” elért eredményekről van szó.

Az elmúlt közel 20 évben fokozatosan csökkent a „minden idők legfiatalabb világbajnoka” korhatárának rekordja, amelyet korábban hosszú ideig Emerson Fittipaldi birtokolt, aki 25 évesen és 303 naposan nyerte meg első címét 1972-ben. Fernando Alonso (2005) és Lewis Hamilton (2008) néhány évig tartották a rekordot, míg Sebastian Vettel 2010-ben tovább csökkentette a korhatárt 23 év és 134 napra, ahol most áll. A 2020-as szezon lett volna Verstappen utolsó esélye, hogy megdöntse ezt a rekordot, de azt az évet Lewis Hamilton és a Mercedes uralta.

Verstappen a legfiatalabb versenyző, legfiatalabb pontszerző, legfiatalabb dobogós, legfiatalabb versenyt vezető pilóta és a legfiatalabb pilóta, aki valaha is részt vett egy nagydíj hétvégén. De a legjelentősebb a “legfiatalabb” rekordjai közül természetesen az, hogy ő a Forma-1 történetének legfiatalabb nagydíjgyőztese, amit 2016. május 15-én a Spanyol Nagydíjon ért el mindössze 18 évesen.

Egy Red Bull győzelem pláne manapság nem számít hatalmas meglepetésnek, de a Verstappen győzelmét övező körülmények rendkívüliek voltak. Ez a Red Bullban történt debütálásakor volt, miután meglepetésszerűen előléptették a Toro Rossóból a 2016-os szezon negyedik versenye után, és ez lett a kiindulópontja annak a kapcsolatnak, amely úgy tűnik, hogy meghatározta Verstappen Forma-1-es karrierjét.

Verstappen már hatalmas figyelmet keltett a 2015-ös Toro Rossós debütálása során, amikor mindössze 17 éves és 166 napos volt az Ausztrál Nagydíjon. Bár az érettségével kapcsolatos aggályok miatt akkor az FIA megváltoztatta a szuperlicenc szabályait, hogy a versenyzők legalább 18 évesek legyenek, mielőtt csatlakoznának a Forma-1-es mezőnyhöz – amit nem hivatalosan Verstappen-szabálynak neveztek el – a holland pilóta lenyűgöző munkát végzett újonc szezonjában, és kétszer is negyedik helyen végzett, a Magyar- és az Amerikai Nagydíjakon.

A Verstappen körüli felhajtás 2016-ra sem csillapodott, ami nyomást helyezett a Red Bull egyik pilótájára, Daniil Kvyatra. Bár az orosz pilóta nyilvánosan azt mondta, hogy nyugodt a jövője miatt, annak ellenére, hogy úgy tűnt, hogy nyomás alatt van, de a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko már fontosnak tartotta, hogy Verstappent minél hamarabb a Toro Rossótól a Red Bullba vigyék fel.

Ha a Red Bullnak ürügyre volt szüksége a váltáshoz, Kvyat megadta azt a szezon elején. Bár a Kínai Nagydíjon dobogós helyezést ért el a Sebastian Vettel elleni “torpedós” pillanata után a rajtnál, két héttel később hazai versenyén, Szocsiban összeomlott. Két ütközés Vettel-lel az első körben a Ferrari pilóta haragját váltotta ki, és megerősítette a Red Bull vezetőségének döntését: itt az ideje, hogy esélyt adjanak Verstappennek.

A Red Bull négy nappal az Orosz Nagydíj után erősítette meg a cserét, és Verstappent a Spanyol Nagydíjtól kezdve Daniel Ricciardo mellé helyezte. Ahogy a Toro Rossónál való kinevezése is meglepte a Forma-1-es közösséget, némi bizonytalanság volt abban is, hogy Verstappen készen áll-e arra, hogy 18 évesen az élmezőnyben harcoljon.

Verstappen gyorsan alkalmazkodott a Red Bull RB12-höz, és mind az első, mind a második szabadedzésen két tizedmásodpercen belül volt Ricciardóhoz képest. Verstappen a negyedik helyen végzett az utolsó edzésen, egy hellyel Ricciardo előtt, de az időmérőn több mint négy tizedmásodperccel lemaradt. Ez azonban még mindig elég volt a negyedik rajthelyhez a Ferrari pilótái, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel előtt.

Vettel és Ricciardo frissebb gumikon gyorsan utolérhették volna Verstappent, de a hollandnak megvolt a helyzeti előnye, és Räikkönennek kevés esélyt adott a közeledésre.

“Nem számítottam arra, hogy ilyen gyorsan alkalmazkodom az autóhoz,” ismerte el Verstappen az időmérő után. “Nem számítottam arra, hogy a második sorban leszek, szóval ez pozitív érzés. Közel vagyunk a dobogóhoz, és remélhetőleg meg tudjuk tartani pozícióinkat a holnapi versenyen.”

A verseny

Verstappen jól rajtolt, és a csapattárs Ricciardo szélárnyékába húzódott az első kanyarig, csak hogy Vettel feljött a hatodikról a negyedik helyre. Verstappen visszavágott egy bátor mozdulattal a hosszú jobb kanyar külső ívén, hogy visszaszerezze a pozíciót – és ekkor történt az incidens, amely megváltoztatta a versenyt.

Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Max Verstappen
A verseny rajtja – Fotó: Dan Istitene / Getty Images / Red Bull Content Pool

A domináns Mercedes két pilótája, az azévi világbajnoki riválisok, Lewis Hamilton és Nico Rosberg összeütköztek a negyedik kanyar rövid egyenesén, mindkét autót a kavicságyba küldve és kiiktatva a versenyből. Gyorsan bejött a biztonsági autó, a Red Bullok az első és második helyen haladtak, Ricciardo vezetett Verstappen előtt.

Hamilton és Rosberg balesete és a verseny összefoglalója IDE, vagy a képre kattintva megtekinthető.

Kepernyokep 2024 06 20 130426 | Rajtvonal Magazin

Ez volt az első teszt Verstappennek egy verseny megnyeréséért folytatott küzdelemben a Forma-3-as időszaka óta. A Red Bull párosának előnye az volt, hogy Carlos Sainz – Verstappen két héttel korábbi csapattársa – a harmadik helyre került, miután a biztonsági autós periódus előtt megelőzte a Ferrarikat.

Ricciardo megtartotta a vezetést az újraindításkor, de Verstappen szorosan követte őt az első etap során, és nem tudott jelentős előnyt kiépíteni. Vettel öt másodperccel maradt le Ricciardótól, mire megelőzte Sainzot, míg Räikkönen további négy másodperccel hátrébb volt.

Ricciardo és Verstappen egy körön belül álltak ki a boxba, hogy megtartsák a Red Bull első és második helyezését, de a Ferrarik friss gumikon közeledtek. A második etap végére Vettel már csak két másodperccel maradt le az éllovas Ricciardótól, míg Verstappen higgadtan tartotta magát a csapattársa mögött, DRS távolságon belül volt, de sosem volt elég közel a támadáshoz.

A második boxkiállásnál hozott stratégiai döntés végül Verstappennek adta a győzelmet. A Red Bull a 28. körben hívta be Ricciardót az élről, és lágy gumikat kapott. A Ferrari ugyanezt tette Vettellel egy körrel később. Ezáltal Verstappen először vezetett pályafutása során egy versenyt, miközben Räikkönen néhány másodpercre lemaradt mögötte.

De a lágy gumik nem adták meg Ricciardónak vagy Vettelnek azt a teljesítményt, amit reméltek. Már elkötelezték magukat a háromkiállásos stratégia mellett, a Ferrari Vettelt behívta a boxba, és közepes gumikra váltottak mindössze nyolc kör után. A Red Bull ugyanezt tette Ricciardóval 15 kör után, de ezzel mindkét versenyző elvesztette a pozícióját – és Ricciardo Vettel mögé került.

Verstappen és Räikkönen ekkor már megtette második és utolsó látogatását a boxban, közepes gumikra váltva, amelyekkel a verseny végéig eljutottak. Míg Vettel és Ricciardo frissebb gumikon gyorsan közeledhettek volna, Verstappen előnyben volt, és kevés lehetőséget adott Räikkönennek a közeledésre.

Räikkönen rendszeresen 1 másodpercen belül volt Verstappen mögött az élen, de még DRS-sel sem tudta megpróbálni az előzést. Verstappen nem hibázott az élen, elviselve a nyomást, amit egy kétszer olyan idős, egyszeres világbajnok, közel 300 versennyel rendelkező pilóta gyakorolt rá.

Vettel és Ricciardo már nem tudtak közel kerülni az élen állókhoz, inkább egymással harcoltak a harmadik helyért.

Räikkönen egy utolsó kísérletet tett, hogy utolérje Verstappent és véget vessen saját nyeretlenségi szériájának, de ez nem volt elég. A célvonalnál a különbség 0,616 másodperc volt, és 18 évesen és 227 naposan Verstappen lett a legfiatalabb győztes a Forma-1 történetében.

Max Verstappen, Red Bull
Fotó: Clive Mason / Getty Images / Red Bull Content Pool

A döntés, hogy Verstappent beültessék Kvyat helyére a Red Bullba, mostanra az egyik legjobb döntésként tekintik jó eséllyel a Red Bullnál.

“Hihetetlen, nem tudtam elhinni, hogy vezetek,” mondta Verstappen a verseny után. “Nagyon nagy meglepetés, nem számítottam erre. Nem tudom elhinni.”

“A dobogót céloztam meg, de hogy egyből nyerjek, az hihetetlen érzés. Az utolsó körökben egy kis görcsöt kaptam – nagyon izgatott voltam, nem tudtam elhinni.”

“Néztem a boxfalat, láttam a nevem 10 körrel a vége előtt, aztán kezdtem nézni a táblát. Azt gondoltam: ‘Ne nézd, koncentrálj a gumikra és hozd be’. Nagyszerű érzés. Abszolút nem számítottam erre.”

Ez azonnali igazolás volt a Red Bull látszólag könyörtelen döntésére, hogy lefokozza Kvyatot. És látjuk, hogy Verstappen eddig mit ért el a csapattal.

“Teljesítményének legnagyobb aspektusa a nyugalma volt. Sok kapacitása van, amikor vezeti az autót. Mindannyian feszültek voltunk öt körrel a vége előtt, mert a gumik az élettartamuk végén voltak.” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner.

“Nem volt izgatottság a hangjában, nem volt pánik, nem volt feszültség. Egy fiatalember volt, aki teljesen ura volt annak, amit csinál. Ez azóta is jellemző rá, amióta a csapat tagja.” – folytatta Horner.

Ez a nyugalom Verstappen sikerének védjegyévé vált azóta az első áttörés óta, azóta további 59 futamgyőzelmet szerzett – de az első győzelem egyenlőre úgy tűnik, hogy örökre be lesz vésve a Forma-1 történelmébe.

Ez azért van, mert hacsak egy élcsapat nem talál egy kiemelkedő fiatal pilótát és nem tud neki helyet biztosítani a lehető legkorábban – például közvetlenül a 18. születésnapja után – akkor Verstappen győzelmi rekordját egyhamar nem fogják megdönteni.

James Allison: Hülyének éreztük magunkat, hogy ezt eddig nem láttuk…

Releváns cikkek