Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Retro – 2. számú pilóták a Forma-1-ben
Fotó: Sebas Romero / Red Bull Content Pool
Paddock Pass

Retro – 2. számú pilóták a Forma-1-ben

A címben található szerepkör jelenleg főleg Sergio Pérezre hárul a Red Bullnál a Forma-1-ben, aki jelenleg nem éppen a fénykorát éli. De persze nem ő volt az egyetlen ilyen versenyző a múltban. Jöjjön most egy pár ismertebb példa erre a teljesség igénye nélkül!

Viszont az elmondható szerintem róluk, hogy amint távoztak az adott csapattól, ahol második számú versenyzőnek számítottak, már nem tudták érdemben újraépíteni a karrierjüket, kvázi kettétört nekik az.

Valtteri Bottas, Mercedes (2017-21)

Az utolsó megtört címálom nincs messze a múltban. Valtteri Bottas 2017-ben a Williamstől a Mercedeshez igazolt, Nico Rosberg váratlan visszavonulása után. A világbajnoki cím esélye közelebb volt, mint valaha. De egy nagy akadály állt a finn útjában: Lewis Hamilton. Ráadásul Bottas szerencsétlenségére pont akkor igazolt a Mercedeshez, amikor a csapat első alkalommal egy riválist kapott a világbajnoki címért folytatott harcban, a Ferrarit, és azon belül Sebastian Vettelt.

Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Forma-1, Spanyol Nagydíj 2018
Fotó: Steve Etherington / Mercedes AMG Petronas

Ennek eredményeként Bottas akarva-akaratlanul – Toto Wolff Mercedes-csapatfőnök szavaival fogalmazva – a szárnysegéd (wingman) szerepkörbe szorult. Reális esélye soha nem volt a világbajnoki címre, 2018-ban például egyetlen futamgyőzelmet se tudott aratni. 2019-ben és 2020-ban a Mercedes dominálta a szezont, ekkor érte el a legjobb összetettbeli eredményét, a második lett, de rendre nagy különbséggel a világbajnok Hamilton mögött. 2021-ben szemmel látható módon belefásult abba, hogy esélye nincs arra, hogy legyőzze Hamiltont, így távozott is év végén a csapattól, az Alfa Romeo/Sauber csapatánál folytatja a karrierjét 2022-től, amely inkább a mezőny hátsó felében tanyázik.

Rubens Barrichello, Ferrari (2000-05), majd Brawn GP (2009)

Rubens Barrichello és Michael Schumacher valószínűleg a legsikeresebb pilótapáros volt a Ferrarinál. De Barrichello csak ritkán tudta legyőzni a német szupersztárt. Ő volt a Ferrari talán legismertebb második számú pilótája. Barrichello 114 ponttal a zsebében ünnepelte pályafutása csúcsát a 2004-es szezonban és és két alkalommal lett a második az összetettben 2002-ben és 2004-ben, de a 2002-es Osztrák Nagydíjon történt csapatutasítási botrány évekig elszomorította a pilótát.

Michael Schumacher, Rubens Barrichello
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A híres mondat: “Let Michael pass for the Championship” (Hagyd, hogy Michael megelőzzön a bajnoki címért) valószínűleg sokáig fogja kísérteni a brazilt. A 2002-es Osztrák Nagydíjon Jean Todt csapatfőnök másodszor is ezt a követelést hangoztatta a fülébe. A versenyzőnek már 2001-ben is el kellett engednie Schumachert ugyancsak Ausztriában, hogy az a második helyen érjen célba az akkori bajnoki riválisa, David Coulthard (McLaren) mögött.

2005 végén megcsömörlötten elhagyta a Ferrarit, és a Hondához szerződött, itt 2006 és 2008 között versenyzett, azonban a Honda világbajnoki címre esélytelen autókat épített. 2009-ben a Honda jogutódjánál, az év meglepetéscsapatánál, a Brawn GP-nél versenyzett. A címhez fűződő remények ismét visszatértek. Azonban nem tudott élni a lehetőségével, csapattársa, Jenson Button felülmúlta jócskán, és világbajnok lett. Barrichello a szezon során mindössze kétszer nyert, és a harmadik helyen zárta a szezont. 2009-ben a Brawn csapatot felvásárolta a Mercedes, a Mercedes nem tartott igényt a szolgálataira, és 2010-re a Williamshez szerződött. Elmondása szerint ezzel a gyerekkori álma vált valóra, de a Williams erős hanyatlásnak indult, és esélye nem volt jó eredményekre. 2011-ben a Williamsnél teljesítette élete utolsó Forma-1-es idényét.

Mark Webber, Red Bull (2009-13)

Az egész akkor kezdődött, amikor 2009-ben Sebastian Vettel átvette David Coulthard pilótafülkéjét a Red Bullnál. A német ezután Mark Webber mellett versenyzett. Hét év Forma-1-es tapasztalatával az ausztrál nemcsak a Forma-1 egyik veteránja volt, de a Red Bullnál már 2007 óta versenyzett. 2009-től a Red Bull azonban végre már versenyképes autót tudott építeni.

Webber 2010-ben vezette a bajnokságot a Japán Nagydíjig. A Koreai Nagydíj után azonban elvesztette a vezetést. Kiesett a versenyből, és az ausztrál 11 pontos hátrányba került a Ferrari pilótájával, Fernando Alonsóval szemben. A Red Bull pilótája azonban nem dobta be a törülközőt.

A Brazil Nagydíjon Webber ismét csökkenteni tudta a különbséget Alonsóval szemben, de csapattársa, Sebastian Vettel is folytatta a felzárkózást a pontversenyben. A szezonzárón Webber csak a nyolcadik helyen haladt át a célvonalon, és a cím elnyerésére vonatkozó remények szertefoszlottak. Csapattársa, Sebastian Vettel megszerezte a győzelmet és megszerezte első világbajnoki címét is.

Mark Webber, Forma-1, 2013 Maláj Nagydíj
Fotó: Clive Mason / Getty Images / Red Bull Content Pool

2011-től 2013-ig esélye nem volt már a bajnoki címre, ellenben Vettel rendre megnyerte a bajnoki címeket. Utolsó Forma-1-es évében már futamot sem tudott nyerni a Red Bullal. Ismert eset volt a két pilóta között 2013-ban a Maláj Nagydíjon, hogy Webber vezette a versenyt Vettel előtt, a Red Bull azonban arra kérte a két pilótát, hogy tartsák meg pozíciójukat. „Multi 21, Seb” – hangzottak el a hírhedt szavak a Vettelnek szóló rádióüzenetben. Az akkor háromszoros világbajnok azonban figyelmen kívül hagyta a Red Bull utasításait, és megelőzte Webbert. Webber a Forma-1-től a Red Bullal vonult vissza 2013-ban.

A “Multi 21” esetről a videós összefoglaló IDE, vagy a képre kattintva megtekinthető.

Vettel, Webber

David Coulthard, McLaren (1996-2004)

David Coulthard és Mika Häkkinen 1996-tól 2001-ig voltak csapattársak. 1998-ra a McLaren világbajnok autót épített, Coulthard volt a sikeresebb McLaren-pilóta 1997-ben, de nem ő, hanem Häkkinen ragadta meg az irányító szerepet 1998-ban. Coulthard mindössze három futamot nyert meg a McLaren világbajnoki évei alatt 1998-ban és 1999-ben. Csak 2000-ben talált vissza régi erejéhez. A Brit- és a Monacói Nagydíjakon aratott győzelmével megelőzte Häkkinent a világbajnokságon, és üldözőbe vette Michael Schumachert. Kicsit később, a Francia Nagydíjon vívott keserű párharcot a világbajnoki éllovas Schumacherrel. Schumacher kiesett a versenyből, Couthard kényelmesen megnyerte a versenyt Häkkinen előtt, és ezzel becsatlakozott a bajnoki küzdelembe. Azonban végül ez a lendület alábbhagyott, és a 2000-es év ismételten Häkkinen-Schumacher párharccá változott a világbajnoki címért folytatott küzdelem.

David Coulthard, Mika Häkkinen, Forma-1, 2001 Német Nagydíj
Fotó: Mercedes AMG Petronas

2001-ben végre le tudta győzni Häkkinent, Coulthard világbajnoki ezüstérmes lett, de Michael Schumacher mögött jókora hátránnyal. Häkkinen 2001 végén távozott a Forma-1-ből, és 2002-re Coulthard megkapta a csapattársának Kimi Räikkönent, akit 2002-ben legyőzött ugyan, de 2003-ban, illetve 2004-ben a finn tehetség háttérbe szorította őt. 2003-ban Coulthard már tudta, hogy 2004 lesz az utolsó éve a McLarennél, mivel akkor jelentették be, hogy Juan-Pablo Montoya lesz Räikkönen csapattársa. Pályafutása hátralevő részét 2005-től 2008-ig a Red Bullnál teljesítette, azonban a Red Bull ekkoriban még csak a középmezőnyt erősítette, így már esélye nem volt futamokat nyerni.

Felipe Massa, Ferrari (2010-13)

Felipe Massa 2006-ban csatlakozott a Ferrarihoz, és gyorsan Michael Schumacher szárnyai alá került. Schumacher pártfogoltjaként Massa értékes tapasztalatokra tett szert, és megtanulta, mi kell ahhoz, hogy esélyes legyen a világbajnoki címre. 2008-ban mindezt a tapasztalatát nagyszerűen kamatoztatta, de fájó vereséget szenvedett a McLaren versenyzőjétől, Lewis Hamiltontól azon a legendás évadzáró Brazil Nagydíjon.

Sajnálatos módon ígéretes karrierjét 2009-ben kettétörte egy szörnyű baleset a Magyar Nagydíj időmérő edzésén, amelyből sportszerű értelemben soha nem gyógyult ki igazán. A brazil helyzetét rontotta, hogy a Ferrarinál egy rendkívül elszánt Fernando Alonso csatlakozott hozzá 2010-től.

2010-től egészen a 2013-as Brazil Nagydíjon való utolsó Ferrari-szerepléséig, amikor csapattársa két idényben is esélyes volt a világbajnoki címre, Massa mindössze nyolc dobogós helyezést ért el, és egyetlen szezonban sem végzett a hatodik helynél magasabban a tabellán.

Felipe Massa, Fernando Alonso, Forma-1, 2010 Német Nagydíj
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Massa második számú pilóta pozícióját azonban már a 2010-es Német Nagydíjon megerősítették. Ő vezette a futamot, amikor minden idők egyik leghíresebb rádióüzenetét lejátszották, hogy “Felipe, Fernando is faster than you” (Felipe, Fernando gyorsabb, mint te). Ez egyértelműen azt jelezte, hogy mivel Alonso versenyben van a bajnoki címért, őt előnyben részesítenék, ha ketten együtt vannak a pályán.

2014-re a Williamshez szerződött, de a sors furcsa iróniája, hogy a 2014-es Maláj Nagydíjon is elhangzott az a rádióüzenet, hogy Valtteri (Bottas) is faster than you. Itt 2017-ig versenyzett, voltak ugyan felvillanásai és dobogós helyezései, de már nem tudott futamgyőzelmekért harcolni, a Williams nem tudott olyan autót építeni ehhez.

A Red Bull a gyengélkedés ellenére is elégedett Sergio Pérezzel

 

 

Releváns cikkek