Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Retro: 2002, Osztrák Nagydíj – A Ferrari botránya
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Paddock Pass

Retro: 2002, Osztrák Nagydíj – A Ferrari botránya

Ezen a hétvégén rendezik az Osztrák Nagydíjat a Forma-1-ben. 22 évvel ezelőtt, 2002-ben szintén az Osztrák Nagydíjon történt a Forma-1 egyik legnagyobb csapatutasítási botránya a Ferrari által.

Visszatekintés a visszatekintésről: Pontosan egy évvel korábban, a 2001-es Osztrák Nagydíjon a Ferrari csapatfőnöke, Jean Todt rádióüzenetet küldött Rubens Barrichello részére: “Rubens, let Michael pass for the championship” vagyis “Rubens, engedd el Michaelt a bajnoki címért”. A brazil teljesítette a parancsot. Nem sokkal a célegyenes előtt “Rubinho” elengedte Michael Schumachert. Már akkor is botrány volt.

Rubens Barrichello, Ferrari
Barrichello érdemelte volna meg a győzelmet egyértelműen – Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

A majdnem azonos eset azonban csak egy évvel később vált hatalmas botránnyá. A 2001-es esettel ellentétben ezúttal nem csak a második helyről, hanem a győzelemről volt szó. A szezon hatodik futamán a pole-ból indulva úgy tűnt, hogy Barrichello biztosan nyer a bajnokságot vezető Schumacher előtt. Az utolsó körben a Ferrari stratégiai agytrösztje, Ross Brawn rádión közölte Schumacherrel, hogy Barrichello ismét átengedi őt. A manőver ismét az utolsó 100 méteren történt. Schumacher mindössze 0,182 másodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet.

Az elengedési manőver, és a verseny összefoglaló videója IDE, vagy a képre kattintva megtekinthető.

Kepernyokep 2024 06 27 133759 | Rajtvonal Magazin

A dobogós ceremónia megsértése

A következmények nem akármilyenek voltak: a Ferrari és Schumacher füttykoncertet, bekiabálásokat és hüvelykujjas kézmozdulatokat kapott a lelátókról. Egy olyan düh, amely egyhamar nem akart alábbhagyni. A levezető körről a dobogós ceremóniára és a sajtótájékoztatóra is kiterjedt ez a nézői elégedetlenség.

Nem sokat segített, hogy Michael Schumacher nagyszabású, de drága gesztust tett. A dobogón átadta a győztesnek járó trófeát Barrichellónak, és a brazilt is felengedte a dobogó legfelső fokára. Ez azonban még több bajt okozott. Az FIA a Ferrarit, Schumachert és Barrichellót az eljárás megszegéséért – akkoriban még maguk a csapatutasítások is megengedettek voltak – egymillió dolláros büntetéssel sújtotta. A bírság felét a három fél egyenlő arányban fizette ki, a fennmaradó részét egy évre felfüggesztették.

Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Schumacher azonban megvédte a csapatát. “Nem tudok örömöt érezni a győzelem miatt. Élveztem a versenyt, de az utolsó száz métert nem” – nyilatkozta az akkori négyszeres világbajnok. “De tudom, hogy ez a döntés nem éppen népszerű, de el kell képzelni, mi lenne, ha ennyi ponttal maradnánk le a világbajnoki címről a szezon végén. Abban a helyzetben a dolog elég hülyén nézne ki. Ha a csapat az utolsó versenyen hozta volna meg ezt a döntést, amikor még nem dőlt el a bajnoki cím, akkor senki sem beszélne arról, ami ma történt.”

Schumacher gesztusa később Barrichellónak

Az ilyen jelenetek a dobogón egyenlőre még nem ismétlődtek meg, de a versenyeredményekbe való beavatkozás igen. Ugyanebben az évben – amikor Schumacher már régen világbajnok lett – az Amerikai Nagydíjon a Ferrari pilótái minimális különbséggel értek célba Barrichello – Schumacher sorrendben az első két helyen, mindössze 0,011 másodperces különbséggel. Mindenki számára egyértelmű volt, hogy Schumacher törlesztett Barrichellónak az ausztriai eset miatt.

Michael Schumacher, Rubens Barrichello, David Coulthard
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Csapatutasítások betiltva – míg a Ferrari meg nem torpedózza

A felháborodást követően az FIA-nak szigorítania kellett a csapatutasításokon, hogy a jövőbeni eseteket megelőzze, és a 2003-as szezontól kezdve megtiltották őket. A Forma-1-ben azonban a csapatok mindig megtalálták a kiskapukat: a 2002-es Osztrák Nagydíj nem az első eset volt a csapatutasításokkal, és nem is az utolsó.

A tiltás után a csapatok kódolt üzeneteket adtak át, amelyeket nem lehetett gyakorlatilag nem csapatutasításnak venni. És ha valaki a sorok között olvasott, akkor egyértelmű, hogy mi volt az üzenet valódi jelentése. Nem mintha a sorok közül sokat kellett volna olvasni a 2010-es Német Nagydíj következő csapatutasításos vitájához, amelyben ismét a Ferrari volt a bűnös.

2010-ben a Ferrarival Fernando Alonso a világbajnoki címért küzdött, és ezen a hétvégén a csapattársa teljesített jobban. A Német Nagydíjon Felipe Massa vezette a versenyt, amíg Rob Smedley versenymérnök rádión meg nem szólalt: “Fernando is fastest than you. Can you confirm you understood that message?” vagyis “Fernando gyorsabb nálad. Meg tudod erősíteni, hogy megértetted ezt az üzenetet?”

Felipe Massa, Fernando Alonso, Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Nem valószínű, hogy egyetlen néző is kételkedett volna abban, hogy ez nem egy burkolt csapatutasítás volt. Bár a szurkolók felháborodása talán nem volt akkora, mint a 2002-es Osztrák Nagydíj után, az FIA egy dologra rájött: a szabály ellenére a csapatok mindig találnának kiskaput, így a tiltást visszavonták a következő, 2011-es évadtól kezdve.

Retro – 2. számú pilóták a Forma-1-ben

Releváns cikkek