Ezért hibásodnak meg a versenyautók Mexikóban
Sokat hallhattunk a hétvégén arról, hogy a Mexikói Nagydíj pályája van a legmagasabban az összes többihez képest, és ez mekkora gondod okoz a csapatoknak. Kis légnyomás, kevés tapadás, túlmelegedés stb. De mekkora hatással van a több mint 2200 méteres tengerszint feletti magasság az autókra?
A szabadedzések során a megszokottnál több meghibásodást láthattunk, három csapat autója is leállt a pályán. Először az AlphaTauri adta meg magát Liam Lawson alatt, majd Zhou Guanyut kellett visszatolni a boxutca végéből. Próbarajtolni akart, de valamiért nem tudta egyesbe rakni az autót és inkább leállította, nehogy túlmelegedjen a motor. Később Pietro Fittipaldi alatt állt meg a Haas. Ezen kívül sok csúszkálást is láthattunk a pilótáktól, Max Verstappen és Charles Leclerc is elvesztette az irányítást az autó felett, utóbbi össze is törte azt.
Mitől van ez?
Az Autódromo Hermanos Rodríguez Mexikóváros közepén található, Mexikó délkeleti részén és 2285 méterrel a tengerszint felett fekszik. A nagy magasság ellenére ez a naptár „leglaposabb” pályája. A szintkülönbség a legmélyebb és a legmagasabb pont között mindössze 3 méter. Itt az átlagos légnyomás 780 hPa – tengerszinten átlagosan 1000 hPa -, ez átlagosan 22%-kal kevesebb a megszokottnál.
Hogyan hat ez az autókra?
Mivel kicsi a légnyomás, kisebb a levegő sűrűsége, ezáltal kevesebb levegő molekula található a légkörben. Ennek alapvetően nem is lenne hatása, elméletben mindenkit ugyanannyira kéne hátráltatnia. Azonban ez nem így van. Mivel minden autó más koncepció, eltérően függ a teljesítményük a légnyomástól. Egy Forma 1-es autón három alapvető részre van nagy hatással a levegő mennyisége: az erőforrásra, a hűtésre és az aerodinamikára.
Erőforrás
A Forma 1-es motorok viszonylag szépen tudják kompenzálni a kevés levegő problémáját. Ezt a turbóval érik el. Az autókban lévő turbó olyan gyorsan pörög, hogy megszokott magasságon körülbelül háromszor több levegő jut a motorba, mint nélküle. Mexikóban a turbó nagyobb teljesítményen dolgozik, mint máshol, hogy kompenzálja a levegő ritkaságát. Persze teljesen nem tudják kiküszöbölni a problémát, lehetetlen lenne annyira túlpörgetni a turbót, hogy ne legyen teljesítményvesztés.
Hűtés
Az autó hűtése talán az egyik legnagyobb kihívás a mérnökök számára Mexikóban. Egy Forma 1-es autóban a hűtés dióhéjban úgy működik, hogy a hűtőnyílásokon bemegy a “hideg” levegő, felveszi a motor melegét és távozik. Mivel kevesebb levegő részecske van a légkörben, kevesebb hőt tud kivonni a motortérből. Ezt azzal próbálják kompenzálni a mérnökök, hogy minél több hűtőnyílást próbálnak megnyitni, ez viszont növeli az autó légellenállást is, így az arany középutat kell megtalálniuk a csapatoknak.
Aerodinamika
A levegő ritkasága miatt az autónak kisebb a légellenállása is. Kevesebb részecskén kell áttolnia magát, így nagyobb végsebességre tehet szert. Ezért lehet, hogy Mexikóban nagyobb végsebességgel mennek, mint Monzában, olyan nagy hátsó szárnyakkal, mint Monacoban.
Azonban a kis légellenállás a kanyarokban is jelen van. Az autók a legnagyobb aero-csomaggal is nagyjából akkora leszorítóerőt tudnak termelni, mint Monzában. A magasság által elvesztett leszorítóerő nagyjából 25%.
Práder Patrik
Összes cikk: 230Releváns cikkek
Így érzi magát Schumacher a Mercedesnél
Ezért lett Norris másodikból hetedik
Kiemelt hírünk
Megnyílt a jelentkezés a VMRL F1 23-as Esport bajnokságára!
Kezdetét vette a jelentkezési időszak a Virtual Motorsport Racing League regionális F1 23-as szezonjára, amire szeptember 24-ig lehet jelentkezni! Nagy…