Domenicali: az F1-es motorok hangosabbak lesznek, amikor 2026-ban megérkeznek az új szabályok
A Forma-1-es motorzaj növekedni fog, amikor 2026-ban bevezetik az új szabályokat – ígérte a sorozat vezérigazgatója, Stefano Domenicali.
A jelenlegi 1,6 literes V6-os turbómotorok bevezetése, amelyek 2014-ben váltották fel a korábbi 2,4 literes V8-as szívómotorokat, csendesebbé tették a nagydíjakat az elmúlt években. A hangerő csökkenése az új motorok kisebb méretének, a maximális fordulatszám-határ éles csökkentésének, valamint a kinetikus és hőgenerátorokon keresztül történő nagyobb mértékű energia-visszanyerésnek köszönhető.
Az F1 megállapodott az új motorszabályokról, amelyek a 2026-os szezonban lépnek hatályba. Domenicali szerint ezek visszahozzák majd az elveszett zaj egy részét.
„Az a szándékunk, hogy az új szabályozásban maga a motor [zaj] nagyobb legyen, mert ez is részünk. Tényleg ezt akarják hallani a rajongóink, és ez a kötelességünk, hogy elkötelezzük magunkat emellett.”
A 2026-ra elfogadott új szabályok megtartják a jelenlegi V6-os turbókat, növelik a mozgási energia visszanyerését az MGU-K által, de megszüntetik a hőenergia-visszanyerő rendszert (MGU-H).
Domenicali ragaszkodott ahhoz, hogy nincs lehetőség arra, hogy a sorozat áttérjen a Formula E-ben használt, sokkal csendesebb elektromos hajtásláncokra.
„Nem, ez teljesen egyértelmű, nem. Más hangzásra van szükségünk. Ez zene a fülemnek. Az igaz, hogy a 12 hengeresünk volt, az más frekvenciájú volt, nagyon hangos. Aztán a tíz, nyolc, hat – ez nem [megy] megint lefelé. Egyszerűen csak más a helyzet. Természetesen hibridnek kell lennünk, hibridek leszünk a jövőre nézve”.
Az F1-es motorok 2014-es halkítását a sorozat akkori vezérigazgatója, Bernie Ecclestone akkoriban pengeélre állította. Az F1 vezető személyiségei továbbra is a régi, hangosabb motorokhoz való visszatérés mellett érveltek.
„A zaj az érzelmek része” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner az év elején.
„Ez a sportág DNS-ének része. Vicces, hogy az ember hogyan szokja meg a dolgokat, mert a V6-osok a jelenlegi energia-visszanyerő rendszerekkel sokkal csendesebbek, mint a régi V10-esek és V12-esek, vagy akár a V8-asok. Így most, amikor kigurítunk egy bemutatóautót, és egy V10-es vagy V8-as motort hallasz, az összes szerelő leteszi a szerszámait, hogy odamenjen és megnézze az autót.”
Negyedszerre sem fog sikerülni a gumimelegítő paplanok kivezetése
Rába Ármin
Összes cikk: 340Releváns cikkek
Sargeant: Kiábrándító az eredmény
Ezek voltak a W14 legnagyobb hibái a Belga Nagydíjon
Vowles: Albon úgy vezetett, mint egy legenda
A Red Bull magabiztosan vág neki a vasárnapi futamnak
Lawson: A 11. helyen végezni kicsit csalódás
Kiemelt hírünk
Megnyílt a jelentkezés a VMRL F1 23-as Esport bajnokságára!
Kezdetét vette a jelentkezési időszak a Virtual Motorsport Racing League regionális F1 23-as szezonjára, amire szeptember 24-ig lehet jelentkezni! Nagy…