Quantcast
Legfrissebb híreink
Az eredmény nélkül pénznyelő: A Toyota-sztori
Ralf Schumacher 2005-ben a Safety Car mögött a Kanadai Nagydíjon - Fotó: Mercedes AMG Petronas
Formula 1

Az eredmény nélkül pénznyelő: A Toyota-sztori

Az Alpine évek óta sikertelenül próbálkozik, csak mint a Toyota 2002 és 2009 között. Most ezt az időszakot idézném fel.

1999. január 21-én jelentette be a Toyota, hogy nevezni kíván a Forma 1-be. Erre összpontosítva kiszálltak a hosszútávú világbajnokságból, illetve a ralivilágbajnokságból. 2000. június 30-án le is adták a nevezésüket, eredetileg azonban úgy volt, hogy már a 2001-es évben indulni fognak, de elhalasztották a nevezésüket, és emiatt 11 millió dolláros letétet veszítettek el. Mivel akkoriban nem voltak ekkora tesztkorlátozások, mint napjainkban, a Toyota megépítette a tesztautóját, a TF101-et 2001-re, ami arra szolgált, hogy felkészüljenek a 2002-es debütáló évadjukra. Ezt az autót összesen tizenegy versenypályán használták tesztelésként, Mika Salóval a volánnál, akit a következő évre szerződtettek versenyzőnek.

A 2001-es tesztautó, a Toyota TF101 - Fotó: FIA
A 2001-es tesztautó, a Toyota TF101 – Fotó: FIA

Az első évek

2002-ben Mika Salo és Allan McNish volt a csapat két pilótája. A Toyota 8 évados jelenléte alatt rendre a legnagyobb költségvetésű csapatnak számított a Forma 1-ben. Motorerő tekintetében már az első évben az élvonalban voltak, azonban a műszaki megbízhatóság nem állt a helyzet magaslatán. Mindössze két pontot sikerült szerezni ezévben, Salo által, aki az Ausztrál és a Brazil Nagydíjakon lett hatodik a versenyen. Akkoriban csak az első hat helyezett kapott pontokat.

2003-ra megváltak mind a két pilótájuktól, helyükre a BAR-tól szerződtették Olivier Panist, illetve a 2002-es CART-bajnok Cristiano da Mattát, valamint a Renaulttól átigazolt hozzájuk Mike Gascoyne, mint technikai igazgató. Ekkor már lényegesen jobb évük volt, összesen 16 pontot szereztek az év során, ami a konstruktőri bajnokság nyolcadik helyére volt elég. Persze meg kell jegyezni, nem levonva az érdemeikből, hogy erre az évre átalakult a pontrendszer, az első nyolc helyezettnek osztottak pontokat. Két ismertebb villanásuk volt ezévben: A Brit Nagydíjon egy ideig a két autójuk da Matta-Panis sorrendben az első két helyen vezették a versenyt, illetve az Amerikai Nagydíjon Panis a harmadik helyet szerezte meg az időmérőn.

Olivier Panis a 2003-as Brit Nagydíjon - Fotó: FIA
Olivier Panis a 2003-as Brit Nagydíjon – Fotó: FIA

2004-ben továbbra is Olivier Panis, illetve Cristiano da Matta vezették az autókat, ez az év nagyon rosszul sikerült a csapatnak, ugyanúgy a nyolcadik helyen végeztek a konstruktőri bajnokságban, de csak 9 ponttal. Da Matta a Német Nagydíj után távozott a csapattól, helyét a tesztpilóta Ricardo Zonta vette át. Négy futammal később Zonta helyét a Renaulttól távozó Jarno Trulli vette át, így úgy hozta a sors, hogy öt év után Trulli és Panis ismét csapattársak lettek, ők 1998-ban és 1999-ben a Prostnál versenyeztek egy csapatban. Az évadzáró brazil nagydíjon Panis helyett Zonta versenyzett.

Beárnyékolta továbbá az évet, hogy a Toyotát ipari kémkedéssel vádolták meg, ugyanis a csapat kölni központjában Ferraris adatokat találtak, de a Toyota visszautasította a vádakat, hogy használták volna azokat

Sikerek és hanyatlás

2005-re Jarno Trulli csapattársa a Williamstől érkezett Ralf Schumacher lett. Tovább erősítve azt a dolgot, hogy a Toyota nem sajnálja a pénzt a Forma 1-es projektjébe, Ralf Schumacher a második legjobban fizetett versenyző lett a mezőnyben a hétszeres világbajnok bátyja, Michael mögött. A “kis Schumi” szolgálataiért évi 17 millió eurót fizettek. Továbbá erre az évre kötötték meg az első motorszállítói szerződésüket egy másik csapattal, a Jordannek szállítottak ezévben motorokat.

A 2005-ös Toyota TF105 - Fotó: FIA
A 2005-ös Toyota TF105 – Fotó: FIA

A 2005-ös konstrukció, a TF105-ös volt az első olyan autó, amit már teljes mértékben Mike Gascoyne irányítása alatt építettek, ekkora érett be lényegében a technikai igazgató munkája. Remek évadot futott a csapat, az első öt versenyből Trulli hármat is a dobogón fejezett be, Malajziában és Bahreinben a második, Spanyolországban a harmadik helyen ért célba.

Ezek után némi visszaesés jött a teljesítményben, de rendszeres pontszerző helyeken értek célba. Az indianapolisi Amerikai Nagydíjon Trulli megszerezte a Toyota történetének első pole pozícióját. Azonban ezt a sikert nem tudták kamatoztatni, mert a Michelin gumi hibája miatt Ralf Schumacher az egyik pénteki szabadedzésen a 13-as kanyarban balesetet szenvedett. Schumacher meg is sérült, így a hétvége további részében a csapat tesztpilótája, Ricardo Zonta ült be a Toyotába. A versenyhétvége botrányba fulladt a Michelin gumik miatt, a felvezető kör után az összes Michelin gumit használó csapat, köztük a Toyota is, behajtott a boxba, és nem álltak rajthoz.

Az idény második felétől inkább megfordult a tendencia, és Schumacher tudott jobb eredményeket szállítani, a Magyar Nagydíjon és a Kínai Nagydíjon a harmadik helyen végzett, valamint a Japán Nagydíjon pole pozíciót tudott szerezni. A csapat a konstruktőri világbajnokság negyedik helyén végzett 88 ponttal.

2006-ban változatlan versenyzői felállással kezdték az évet, azonban a Michelin abroncsokról Bridgestone-ra váltottak. Az előző évi pazar eredményeket nem tudták megismételni, legjobb eredményük egész évben Schumacher harmadik helyezése volt az Ausztrál Nagydíjon. Ezen verseny után viszont távozott Mike Gascoyne technikai igazgató, utódja Pascal Vasselon lett. 35 pontot szereztek az évadban, a hatodik helyen végeztek a konstruktőri bajnokságban.

2007-ben is Ralf Schumacher illetve Jarno Trulli vezették a Toyotákat, azonban a mélyrepülés tovább tartott, bár ugyanúgy a hatodik helyen végeztek a konstruktőriben, viszont ehhez kellett a McLaren kizárása a kémbotrány miatt. 13 pontot szereztek mindösszesen. Erre az évre a Williamsnek szállítottak motorokat, azonban ők is jobban teljesítettek náluk.

Újabb fellendülés

Ralf Schumacher lejáró szerződését nem újították meg 2008-ra, helyére az előző évi GP2-es bajnok Timo Glock érkezett. Erre az évre már erősebb teljesítményt tudtak felmutatni, két dobogós helyet tudtak szerezni, Trulli a Francia Nagydíjon a harmadik helyen végzett, ezzel a csapat első dobogóját szerezte  a 2006-os Ausztrál Nagydíj óta. Ezt az eredményt az alapító csapatfőnök Ove Anderssonnak ajánlották, aki június 11-én elhunyt ralibalesetben. A másik dobogós helyezés Timo Glock Magyar Nagydíjon elért második helyének köszönhető.

Ebben az évben Glock kvázi beírta magát a Forma-1 történelmébe azzal, hogy az évzáró Brazil Nagydíjon az esős versenyen kockáztatva fennhagyta az autóján a száraz pályás gumikat, és szenvedett emiatt, ennek köszönhetően a mclarenes Lewis Hamilton az utolsó körben megelőzte, és megnyerte a világbajnokságot a hazai közönség előtt versenyző ferraris Felipe Massával szemben. A csapat 56 ponttal a konstruktőri bajnokság ötödik helyén zárt.

A 2009-ben használt Toyota TF109-es. Később a Pirelli is használta, mint tesztautó - Fotó: FIA
A 2009-ben használt Toyota TF109-es. Később a Pirelli is használta, mint tesztautó – Fotó: FIA

2009-ben változatlanul Trulli és Glock vezette a Toyotákat. A Brawn GP és a Williams mellett a Toyota is beépítette ezévben az autóiba a duplafedeles diffúzort, melynek szabályosságát sok rivális csapat megkérdőjelezte. Jól kezdődött az év, az évnyitó Ausztrál Nagydíjon Trulli a harmadik, Glock Hamilton kizárása után a negyedik helyen ért célba, az utolsó két helyről indulva (kizárták őket az időmérőről a túl hajlékony hátsó szárny miatt). A sikerszéria tovább folytatódott, a félbeszakított Maláj Nagydíjon Glock a harmadik, Trulli a negyedik helyen végzett. Bahreinben a Toyota pályafutása során először az első két helyről rajtolt Trulli-Glock sorrendben, de nem tudták megnyerni a versenyt, Trulli a harmadik, Glock a hetedik helyen végzett.

Lényegében Bahreinig tartott a Toyota tündérmeséje, a következő 9 versenyen már csak 12 pontot tudtak szerezni. Az év végére még két második helyezés összejött, a Szingapúri Nagydíjon Glock, a Japán Nagydíjon Trulli révén. A Japán Nagydíj időmérő edzésén Glock egy súlyos balesetben megsérült, helyét az utolsó Brazil, illetve Abu Dhabi Nagydíjakra Kamui Kobayashi vette át.

A világgazdasági válságra hivatkozva a Toyota 2009 november 4-én bejelentette, hogy azonnali hatállyal kiszáll a Forma 1-ből. Visszautalva a cikk elejére, igazi hullámvasút szerű teljesítményt nyújtottak a nyolc évük alatt, akárcsak 2016 óta napjainkig a Renault/Alpine csapat. A Toyota 139 nagydíjon állt rajthoz, 13 dobogós helyezést szereztek, futamgyőzelem nélkül ért véget a kalandjuk a Forma 1-ben. Évente átlagosan olyan 300-400 millió dolláros összeget költöttek itt el, kimagasló eredmények nélkül.

Sainz: Kellemes meglepetés volt a Red Bull-lal való lépéstartás

Releváns cikkek