Quantcast
Legfrissebb híreink
A Red Bull-daráló
Daniil Kvyat és Alexander Albon - Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Paddock Pass

A Red Bull-daráló

A jelenleg a Red Bull fiókcsapatánál, az RB-nél versenyző Daniel Ricciardónak a híresztelések szerint korántsem biztos a helye a csapatnál, akár már a szezon közben is távozhat. A Red Bull köztudottan híres arról, hogy nem bánik kesztyűs kézzel a pilótáival.

A Red Bull mint szponzor, már hosszú ideje jelen van a Forma-1-ben, a Jaguar csapatának felvásárlásával viszont 2005 óta saját csapattal is jelen vannak, és miután felvásárolták a Minardit is, 2006 óta 2 versenycsapatot is üzemeltetnek a királykategóriában. Két többszörös világbajnokot kitermelt a Red Bull-iskola Sebastian Vettel és Max Verstappen révén, azonban sok versenyzőnek a reklámmal ellentétben nem adott szárnyakat a két Red Bull csapat valamelyikében történő versenyzés. Erre sorolnék fel eseteket most.

Daniil Kvyat, Carlos Sainz, Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo még 2011-ből - Fotó: Samo Vidic / Red Bull Content Pool
Daniil Kvyat, Carlos Sainz, Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo még 2011-ből – Fotó: Samo Vidic / Red Bull Content Pool

Christian Klien (2005-06)

2004-ben már bemutatkozott a Forma-1-ben a Jaguar csapatával, a Red Bull támogatásának köszönhetően. Klien volt a csapat könyörtelen módszerének első áldozata. Kezdődött mindez úgy, hogy 2005-re úgy kapott versenyzői ülést David Coulthard mellett a Red Bullnál, hogy közben versenyeztették őt Vitantonio Liuzzi ellen. Klien az első három futamán kettőn pontot szerzett, a következő négy futamra Liuzzi váltotta őt. Klien a Kanadai Nagydíjon kapott ismét lehetőséget, a terv újfent az volt, hogy pár futam után ismét Liuzzi ül be a második számú Red Bull autóba, azonban Klien teljesítménye annyira meggyőző volt, hogy az idény végéig ő versenyzett már.

2006-ra is maradt a Red Bullnál, azonban az Olasz Nagydíj után kirúgták a csapattól, helyét Robert Doornbos vette át az utolsó három futamra. 2010-ben még visszatért a mezőnybe három verseny erejéig a mezőny egyik sereghajtójához, a HRT-hez, utána már nem versenyzett több alkalommal a Forma-1-ben.

Christian Klien 2022-ben - Fotó: Lucas Pripfl / Red Bull Content Pool
Christian Klien 2022-ben – Fotó: Lucas Pripfl / Red Bull Content Pool

Scott Speed (2006-07)

Scott Speed lett az első amerikai versenyző a Forma-1-ben Michael Andretti 1993-as szereplése óta, amikor 2006-ban bemutatkozott a mezőnyben Vitantonio Liuzzi csapattársaként a Red Bull fiókcsapatában, a Toro Rossóban. A vezetéknevének jelentésével ellentétben egyáltalán nem volt gyors versenyző, pontot egy alkalommal se szerzett, a 2007-es Európai Nagydíjat követően menesztették is a csapattól, helyére Sebastian Vettel érkezett.

Sergio Perez és Scott Speed - Fotó: Alejandro Chavarria / Red Bull Content Pool
Sergio Perez és Scott Speed – Fotó: Alejandro Chavarria / Red Bull Content Pool

Sébastien Bourdais (2008-09)

Négyszeres Champ Car-bajnokként érkezett Bourdais a Forma-1-be, Sebastian Vettel csapattársaként a Toro Rossóba. Nem indult rosszul a bemutatkozása, az évnyitó Ausztrál Nagydíjon a negyedik helyen állt, amikor megállt az autója motorhiba miatt, de mivel teljesítette a verseny 90%-át, ezért értékelték őt, és a hetedik helyen végzett így, két pontot szerezve a csapatnak. Pechére első évében pont a szupertehetség Vettel volt eleve a csapattársa, továbbá olyan szempontból se jött ki a lépés, hogy erős pontszerző helyektől esett el, hol műszaki hibák, hol büntetések miatt. 2009-re is maradt a Toro Rossónál, és mivel előléptették Vettelt a Red Bullhoz, egy újonc csapattársa lett Sébastien Buemi személyében. Buemitől elmaradt a teljesítménye, így a Német Nagydíj után menesztették a csapattól, helyét Jaime Alguersuari vette át.

Bourdais 2010-ben - Fotó: T.GROMIK/FIA
Bourdais 2010-ben – Fotó: T.GROMIK/FIA

Sébastien Buemi (2009-11)

Buemi 2009-ben mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rossónál Sébastien Bourdais csapattársaként. Első évében az összetettbeli 16. helyezésével az év legjobb újoncának számított. A 2011-es szezon végéig volt maradása a Toro Rossónál, bár legyőzte ezidő alatt mind a két csapattársát (Bourdais, Alguersuari), át kellett hogy adja a helyét Alguersuarival együtt Daniel Ricciardónak és Jean-Éric Vergne-nek.

Buemi, aki a Formula-E-ben és az endurance világbajnokságban is bajnok lett, ma is a Red Bull család tagja, és a csapat egyik tartalékpilótájaként tevékenykedik.

Sébastien Buemi - Fotó: Lorenz Richard / Red Bull Content Pool
Sébastien Buemi – Fotó: Lorenz Richard / Red Bull Content Pool

Jaime Alguersuari (2009-11)

Amikor a 2009-es Magyar Nagydíjon debütált a Toro Rossónál, Alguersuari 19 évesen és 125 naposan a legfiatalabb versenyzőnek számított, aki valaha is bemutatkozott a Forma-1-ben. 2011-ig volt maradása csapatnál, amikor is Buemivel együtt menesztették őt is Ricciardo és Vergne javára. 46 versenye alatt összesen 31 pontot szerzett.

Alguersuari a 2014/2015-ös első Formula-E bajnoki évadban 9 futamon még rajthoz állt, 2015-ben azonban visszavonult a motorsporttól, hogy DJ-ként karriert folytasson, ‘Squire’ néven.

Mark Webber és Jaime Alguersuari 2011-ben - Fotó: Damiano Levati / Red Bull Content Pool
Mark Webber és Jaime Alguersuari 2011-ben – Fotó: Damiano Levati / Red Bull Content Pool

Jean-Éric Vergne (2012-14)

Vergne 2012-ben mutatkozott be a Forma-1-ben, Daniel Ricciardo csapattársaként a Toro Rossónál.

A tehetségesnek tartott franciát szerencsétlennek tartották, hogy soha nem léptették elő a Red Bullhoz. Első szezonját Ricciardo előtt fejezte be, de a második évben legyőzte őt Ricciardo, így ő kapta meg Mark Webber megüresedett helyét a Red Bullnál.

Vergne 2014-ben a Toro Rossónál folytatta az újonc Daniil Kvyat mellett. Vergne-t balszerencse és rossz időzítés gyötörte, mivel a Red Bull bejelentette, hogy a Toro Rosso egyik ülését Max Verstappen veszi át 2015-re. Vergne-t másodszor is figyelmen kívül hagyta a Red Bull, és csapattársát, Kvyatot választotta helyette a Ferrarihoz távozó Sebastian Vettel utódjának a nagycsapatnál.

2018-ban és 2019-ben a Formula-E bajnoka lett, napjainkban is ott versenyzik a DS Penske csapatánál, illetve 2022 óta a Peugeot pilótája a WEC-ben a Hypercar kategóriában.

André Lotterer és Jean-Éric Vergne - Fotó: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool
André Lotterer és Jean-Éric Vergne – Fotó: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool

Daniil Kvyat (2014-17, majd 2019-20)

Senki más nem hasonlítható Kvyathoz, ha arról van szó, hogy az adott illető a Red Bull Forma-1-hez való megközelítésének áldozatává váljon.

2014-ben GP3-as bajnokként mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rossónál, azonban már 2015-ben a Red Bullnál találta magát Daniel Ricciardo csapattársaként. Ebben az évben szerezte meg pályafutása legjobb eredményét, egy második helyet a Magyar Nagydíjon. Jó teljesítményének köszönhetően le is győzte Ricciardót házon belül.

De Kvyat karrierje 2016-ban összeomlott a Red Bullnál. A Kínai Nagydíjon, bár a harmadik lett, kivívta a hírhedt “torpedó” becenevet, miután Vettellel ütközött a versenyen,. Az ezután következő Orosz Nagydíjon Kvyat két kanyarban kétszer nekiütközött Vettelnek, és véletlenül a végén veszélyeztette Ricciardo versenyét.

Bebizonyosodott, hogy ezzel betelt a csapatnál a pohár, és Kvyatot a következő Spanyol Nagydíjtól Max Verstappen váltotta a Red Bullnál, őt meg visszaültették a Toro Rossóba.

Kvyat formája leromlott a Toro Rossónál 2017-ben, ami ahhoz vezetett, hogy néhány héten belül kétszer is elveszítette a helyét – először Pierre Gasly, majd Brendon Hartley ellenében.

Annak ellenére, hogy 2017 végén kitették a Red Bull versenyzői programjából, Kvyat 2019-ben visszatért a Toro Rossóhoz egy Ferrarinál eltöltött tesztpilótai év után, miután Gasly a Red Bullhoz került. 2019-ben megszerezte itt pályafutása utolsó dobogós helyezését a kaotikus Német Nagydíjon a harmadik helyének köszönhetően. A 2020-as szezon végén ismét távozott a Red Bull kötelékéből, miután Yuki Tsunoda a helyére érkezett az Alpha Taurihoz. Az idei évtől a Lamborghini versenyzője a WEC-ben a Hypercar kategóriában.

Daniil Kvyat az utolsó Forma-1-es versenyén, a 2020-as Abu-Dhabi Nagydíjon - Fotó: Josh Kruse / Scuderia AlphaTauri / Red Bull Content Pool
Daniil Kvyat az utolsó Forma-1-es versenyén, a 2020-as Abu-Dhabi Nagydíjon – Fotó: Josh Kruse / Scuderia AlphaTauri / Red Bull Content Pool

Brendon Hartley (2017-18)

Hartleynek hosszú éveket kellett várnia arra, hogy lehetőséget adjon neki a Red Bull, ami először Kvyat rovására ment 2017 vége felé a Toro Rossónál.

2018-ra teljes szezonra bizalmat szavaztak neki a Toro Rossónál Pierre Gasly csapattársaként, azonban alaposan elmaradt a teljesítménye Gaslyétól, mindössze 3 pontot szerzett, és év végén menesztették a csapattól.

Helmut Marko, a Red Bull pilótafejlesztési részlegének vezetője úgy ítélte meg, hogy Hartley teljesítménye nem volt elég meggyőző ahhoz, hogy valaha is fontolóra vegyék őt egy jövőbeli Red Bull üléshez, így Hartley szereplése a Red Bull pilótái közül az egyik legrövidebb lett.

Brendon Hartley - Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
Brendon Hartley – Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Pierre Gasly (2017-22)

2016-ban GP2-es bajnok, majd 2017-ben a japán Super Formulában ezüstérmes lett, már 2017-ben a Maláj Nagydíjon bemutatkozhatott a Forma-1-ben a Toro Rossónál. Majd még versenyezhetett ezévben Mexikóban, Japánban, Brazíliában és Abu Dhabiban is. 2018-ban helyet kapott a Toro Rossónál, a szezon második futamán, a Bahreini Nagydíjon a negyedik helyet érte el, ami azévben a legjobb eredménye volt, a lesajnált Honda motorral az autójában. 2019-ben már felléptették a Red Bullhoz, a Renaulthoz távozó Daniel Ricciardo helyére. A Red Bullnál a pályafutása 12 versenyig tartott, nem tudta megközelíteni sem Verstappen teljesítményét, és 63 pontjával a bajnokság hatodik helyén állt a Magyar Nagydíj után, amikor lecserélték Alexander Albonra.

Tekintettel arra, hogy Verstappen a harmadik helyen állt, és ugyanennyi idő alatt 181 pontot szerzett, Gasly félszezoni teljesítménye jelentős hátránynak számított a Red Bull konstruktőri második helyért zajló csatájában a Ferrarival szemben. Gasly ezek után újra felfedezhette korábbi formáját a Toro Rosso/AlphaTaurinál, amikor megszerezte első Forma-1-es dobogós helyét a 2019-es Brazil Nagydíjon, majd elképesztő győzelmet aratott a 2020-as Olasz Nagydíjon. 2022-ig versenyzett az Alpha Taurinál, majd 2023-ban az Alpine pilótája lett, ahol a mai napig is versenyzik.

Gasly a dobogó harmadik fokán a 2023-as Holland Nagydíjon - Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
Gasly a dobogó harmadik fokán a 2023-as Holland Nagydíjon – Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Alexander Albon (2019-20)

2019-ben mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rossónál, és a Belga Nagydíjon már Gasly helyén versenyzett a Red Bullnál. Hasonlóan az általa leváltott Gaslyhoz, végül Albon bukásának bizonyult 2020 végén, hogy nem érte el Verstappen szintjét.

Max Verstappen és Alexander Albon - Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool
Max Verstappen és Alexander Albon – Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Annak ellenére, hogy két dobogós helyezést ért el, a Red Bull úgy érezte, Albon nem teljesített elég erősen a csapatnál eltöltött 18 hónap alatt ahhoz, hogy méltó legyen a csapatnál való versenyzésre. 2021-re Verstappen mellé Sergio Perezt szerződtették le, Albon a csapat tartalékversenyzője lett, és egy szezont versenyzett a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) a Red Bull támogatásával az AF Corse csapatánál egy GT3-as Ferrarival.

Albon most virágzik a Williamsnél, amely lehetőséget biztosított a brit születésű thai számára, hogy 2022-ben teljes szezonra visszatérjen a rajtrácsra.

Tsunoda biztos benne, hogy Japánban is jól fognak teljesíteni

Releváns cikkek