Quantcast
Legfrissebb híreink
Slide Up
x
Apák és fiúk a Forma-1 mezőnyében 2. rész
Jack Brabham fiával, David Brabhammel - Fotó: FIA
Paddock Pass

Apák és fiúk a Forma-1 mezőnyében 2. rész

Már korábbi cikkemben foglalkoztam az apák és fiúk témával, azonban szégyellem magam, hisz lehagytam a listáról több ismertebb nevet is. Ezeket akarom most pótolni.

Több nagyobb név lesz köztük, egykori világbajnokok szintúgy, azonban most a kevésbé ismertebb nevekre is kitérnék.

Manfred Winkelhock és Markus Winkelhock

Jelen esetben egy igazi versenyzői dinasztiáról beszélhetünk, Manfred testvérei, Joachim és Thomas sikeres autóversenyzők voltak. Manfred Winkelhock 1980 és 1985 között 47 versenyen indult a Forma 1-ben, legjobb eredménye az 1982-es Brazil Nagydíjon elért ötödik helyezése volt. 1985. augusztus 12-én a torontói Mosport Parkban megrendezett 1000 km-es hosszútávú versenyen halálos balesetet szenvedett.

Markus Winkelhock vezeti a versenyt a Safety Car mögött - Fotó: Mercedes AMG Petronas
Markus Winkelhock vezeti a versenyt a Safety Car mögött – Fotó: Mercedes AMG Petronas

Fia, Markus Winkelhock mindössze egyetlen futamon állt rajthoz, a 2007-ben a Nürburgringen megrendezett Európai Nagydíjon a Spyker színeiben, a menesztett Christijan Albers helyén. Viszont ismertté vált, hiszen a rajt előtt lezúdult az eső a pályára, és a többi versenyzővel ellentétben ő volt az egyetlen, aki extrém esős gumit rakatott fel az autójára. Ennek köszönhetően hat körön keresztül vezette is a versenyt, ami azért is volt csoda, mert a Spyker volt a leggyengébb autó a mezőnyben. Befejezni a versenyt nem tudta hidraulikai problémák miatt.

Satoru Nakajima és Kazuki Nakajima

Satoru Nakajima japán földműves család gyermekeként született. 1987-ben mutatkozott be a Forma 1-ben a Lotus csapatánál a Honda támogatásával. Akkor már 34 éves volt, így a sportág legidősebb versenyzőjeként kezdte meg Forma 1-es pályafutását. 1989-ig versenyzett a Lotusnál, azonban Aryton Senna és Nelson Piquet voltak a csapattársai. Míg Piquet és Senna az élmezőnyt erősítették, Nakajima alig-alig szerzett pár pontot. 1990-től 1991-ig a Tyrellnél versenyzett szintén a Honda támogatása által, azonban itt sem alkotott maradandót, és véget ért 1991-ben a pályafutása a Forma 1-ben.

Fia, Kazuki Nakajima a 2007-es Brazil Nagydíjon mutatkozott be a Forma 1-ben Alexander Wurz helyén a Williamsnél. Ahogy az édesapja, ő is egy japán autógyár támogatásának köszönhette a helyét, a Toyota által, hiszen a Williamsnek akkoriban ők szállítottak motorokat. Első versenyén a tizenkilencedik helyett szerezte meg az időmérőn, fel is küzdötte magát a tizedik helyig a futamon, azonban azzal lett inkább emlékezetes, hogy a boxkiállásakor elütött egy pár szerelőt.

2008-ban és 2009-ben is a Williamsnél versenyezhetett, azonban neki is elmaradt a teljesítménye a csapattársához, a későbbi világbajnok Nico Rosberghez képest. 2009-ben már pontot sem tudott szerezni, és mivel a Toyota is kivonult a Forma 1-ből abban az évben, Nakajima is elveszítette a helyét a Williamsnél, amivel vége is lett a Forma 1-es karrierjének. A Toyota viszont nem engedte el a kezét, a gyári Toyota csapattal a 2018/2019-es idényében Fernando Alonsóval és Sébastien Buemivel együtt világbajnoki címet tudott nyerni a WEC-ben, valamint 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt a Toyotával.

Kazuki Nakajima 2019-ben (balról a negyedik) az FIA díjátadó gáláján - Fotó: Gregory Lenormand / DPPI / FIA
Kazuki Nakajima 2019-ben (balról a negyedik) az FIA díjátadó gáláján – Fotó: Gregory Lenormand / DPPI / FIA

Jonathan Palmer és Jolyon Palmer

Az 1979-ben orvosi diplomát szerző Jonathan Palmer 1983 és 1989 között 88 versenyen állhatott rajthoz a Forma 1-ben. 1983-ban csak 1 futamon versenyzett, de a bemutatkozását rögtön a Williamsnél tette meg a Brands Hatchben megrendezett Európa Nagydíjon. A következő évadban az RAM csapatánál versenyzett, 1985-ben és 1986-ban a Zakspeed csapatánál versenyzett. 1987-re leszerződött a leszállóágba kerülő Tyrrell csapatához, ennél a csapatnál szerezte meg az első pontjait a Forma 1-ben, legjobb eredménye az 1987-es Ausztrál Nagydíjon elért negyedik helyezése volt, itt versenyzett pályafutása végéig 1989-ig. 1990-től 1992-ig a McLaren tesztpilótája volt. 1991-ben megalapította saját juniorképző csapatát PalmerSports néven.

Fia, Jolyon Palmer 2014-ben megnyerte a GP2-es bajnokságot a DAMS csapatával, 2015-re a Lotus szerződtette harmadik számú versenyzőként Romain Grosjean és Pastor Maldonado mellé. 2016-ra a Lotust visszavásárolta a Renault, és mind Grosjean, mind Maldonado távozott. Helyükre az egyik ülést Palmer kapta meg, csapattársa Kevin Magnussen lett. Első évében csak 1 pontot tudott szerezni a Maláj Nagydíjon elért tizedik helyével, bár gyenge volt az autó, de alaposan elmaradt Magnussentől.

Következő évre is maradt a Renaultnál, azonban csapattársának megkapta Nico Hülkenberget. Hülkenberggel szemben is alaposan elmaradt a teljesítménye, legjobb eredménye a Szingapúri Nagydíjon elért hatodik helyezése volt. 2017-ben véget is ért azáltal a Forma 1-es pályafutása, hogy a Japán Nagydíj után megvált tőle a Renault, és a helyére Carlos Sainz érkezett. Azóta televíziós szakértőként dolgozik.

Jolyon Palmer - Fotó: FIA
Jolyon Palmer – Fotó: FIA

Jan Magnussen és Kevin Magnussen

Jan Magnussen 1995-ben mutatkozott be a Forma 1-ben, a McLarennél a Csendes-óceáni Nagydíjon a vakbélgyullást kapott Mika Häkkinent helyettesítve, egy futam erejéig. 1996-ban tett egy kitérőt a CART sorozatba, majd 1997 és 1998 között másfél évig a Stewart csapatánál versenyzett a Forma 1-ben. Legjobb eredménye utolsó versenyén, az 1998-as Kanadai Nagydíjon elért hatodik helyezése volt. Napjainkban is aktív pilóta, inkább hosszútávú versenyeken vesz részt.

Fia, Kevin Magnussen 2014-ben mutatkozott be a Forma 1-ben, szintén egy McLaren volánjánál, de ő ellentétben az apjával, már egész évre szóló szerződést kapott. Bemutatkozása remekül sikerült, az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon rögtön egy dobogós helyezéssel mutatkozott be, a harmadik helyen intették le, de Daniel Ricciardo kizárása után végül a második helyet szerezte meg. Ez máig a legjobb eredménye. Ezzel Lewis Hamilton után ő lett az első, aki újoncként az első versenyén a dobogóra állhatott. A továbbiakban már nem volt jó eredmények elérésére lehetősége, mert a csapat teljesítménye visszaesett.

2015-ben lefokozták tesztpilótának a McLarennél, mert Fernando Alonso 2007 után visszatért a csapathoz Jenson Button csapattársaként. Azonban az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon mégis versenyezhetett volna Alonso helyett, aki agyrázkódást kapott még a szezon előtti tesztek folyamán egy baleset után, így nem állhatott rajthoz az évnyitó futamon az orvosok javaslatára. A Honda ebben az évben tért vissza a Forma 1-be a McLaren oldalán, az első néhány évükben nem a megbízhatóságról voltak híresek az erőforrásaik, és Magnussen alatt már a felvezető körben megállt a McLaren. Ebben az évben már nem kapott több lehetőséget versenyzésre, sőt, október 5-én, pont a születésnapján közölte vele egy e-mail formájában a McLaren egyik alkalmazottja, hogy nem tartanak igényt a munkájára.

Kevin Magnussen - Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team
Kevin Magnussen – Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team

2016-ra a Lotusból újjáalakuló Renault pilótája lett, az autó stabilan a sereghajtók között volt, legemlékezetesebb esete volt ezévben, hogy Spában, az Eau Rouge tetején az autója becsapódott a gumifalba olyan 300-as tempónál. Még 2016 novemberében bejelentették, hogy a következő 2017-es évtől a Haas versenyzője lesz, 2020-ig volt itt helye, akkor Romain Grosjeannal együtt ő is távozott a csapattól.

2021-ben hosszútávú versenyeken állt rajthoz, 2022-re már szerződése is volt a WEC-be a Peugeot gyári csapatához, azonban ezt a megállapodást felrúgta, mert visszahívta a Haas, miután az orosz Nikita Mazepinnek távoznia kellett a csapattól az orosz-ukrán háború kirobbanása után. Azóta is itt versenyzik. 2022-ben a São Pauló-i Nagydíjon, Interlagosban pole pozíciót tudott szerezni, ez sprinthétvége volt, így a sprintfutamon rajtolt az élről, és a nyolcadik helyen intették le. A főversenyen kiesett egy Daniel Ricciardóval történt ütközés során.

Mario Andretti és Michael Andretti

Talán jelenleg a legtöbbet hallott név a motorsportban manapság azon huzavona okán, hogy beengedik-e az Andretti csapatát a Forma 1-be vagy sem. Végül ugye mint tudjuk, sajnos nem fogadták el a nevezésüket.

A horvátországi Motovunban (akkor még Montona d′Istria, Olaszország) született 1940-ben Mario Andretti, 1955-ben vándorolt ki családjával az Egyesült Államokba. Itt egy igazi autósport dinasztiává vált a család megkerülhetetlenné vált a nevük sok kategóriában. 1968 és 1982 között versenyzett Mario Andretti a Forma 1-ben, a legeredményesebb a Lotusnál lett, 1978-ban ott szerezte egyetlen világbajnoki címét, máig ő az egyetlen amerikai világbajnok, és ő szerezte az utolsó világbajnoki címet a Lotusnak.

Michael Andretti - Fotó: Sam Bagnall / FIA Formula E
Michael Andretti – Fotó: Sam Bagnall / FIA Formula E

Fia, Michael Andretti 1993-ban mutatkozott be a Forma 1-ben a McLaren csapatánál Aryton Senna csapattársaként. Csak ebben az évben versenyzett itt, az Olasz Nagydíj után lecserélték Mika Häkkinenre, mert túl sok autót tört össze. Legjobb eredménye pont az utolsó versenyén, az Olasz Nagydíjon elért harmadik helyezés volt.

Nelson Piquet és Nelson “Nelsinho” Piquet Jr.

Az idősebbik Nelson Piquet az 1980-as évek szupersztárjának számított a Forma 1-ben, háromszoros világbajnok lett, 1981-ben és 1983-ban a Brabhammel, 1987-ben a Williamsszel lett világbajnok. 1978 és 1991 között versenyzett a Forma 1-ben.

Az ifjabbik Nelson Piquet 2008-ban mutatkozott be a Renaultnál a Forma 1-ben Fernando Alonso csapattársaként, 2008-ban a Német Nagydíjon szerezte meg pályafutása legjobb eredményét, egy második helyezést. Neve leginkább a szingapúri “Crashgate” botrány lévén vált hírhedtté, a futamon ugyanis csapatutasításra nekivágta a falnak az autóját, ezzel előnyös helyzetbe hozva Alonsót, aki meg is nyerte a versenyt. 2009-ben a Magyar Nagydíj után kirúgták a Renaulttól Piquet-t, amivel vége is lett a Forma 1-es karrierjének, emiatt hozta nyilvánosságra az előző évi szingapúri csapatutasítást. Ennek következtében a terv kifundálóit, Flavio Briatore csapatfőnököt és Pat Symonds technikai igazgatót eltiltották a Forma 1-es szerepvállalástól egy időre. 2015-ben Nelsinho Piquet a Formula E történetének első bajnoka lett.

Nelson Piquet Jr. 2018-ban - Fotó: Sam Bloxham / FIA Formula E
Nelson Piquet Jr. 2018-ban – Fotó: Sam Bloxham / FIA Formula E

Jack Brabham és David Brabham

Jack Brabham Hurstville-ben született Ausztráliában 1926-ban. 1955-ben mutatkozott be a Forma 1-ben a Cooperrel, az volt az első olyan autó, amely farmotorosan lett kialakítva. Négy év kellett ahhoz, hogy eljöjjön az ő ideje, 1959-ben és 1960-ban világbajnok tudott lenni a Cooperrel. 1961-ben Ron Tauranackkel megalapította saját csapatát Brabham néven. 1966-ban meg tudta nyerni a világbajnokságot a saját csapatával, ezzel máig ő az egyetlen a Forma 1-ben, akinek ez sikerült. 1970-ig versenyzett a Forma-1 mezőnyében, ekkor adta el a csapatát Ron Tauranacknak, aki 1972-ben Bernie Ecclestonenak adta tovább a csapatot.

Jack Brabham 2010-ben Mark Webberrel a Bahreini Nagydíjon - Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images/Red Bull Content Pool
Jack Brabham 2010-ben Mark Webberrel a Bahreini Nagydíjon – Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images/Red Bull Content Pool

Fia, David Brabham 1990-ben mutatkozott be a Forma 1-ben, az egykoron az apja által alapított Brabham istállónál, azonban már akkor a csapatnak elég rosszul állt a szénája. Egy idény erejéig versenyzett itt, pontszerzés nélkül, 1994-ben még szintén egy évad erejéig versenyzett a Simtek csapatánál, azonban itt sem szerzett pontokat.

Apák és fiúk a Forma-1 mezőnyében

Slide Up
x

Releváns cikkek