Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Magyar Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Az első Red Bull-korszak 2010 és 2013 között
Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool
Paddock Pass

Az első Red Bull-korszak 2010 és 2013 között

2021 óta a Red Bull adja az egyéni világbajnokot a Forma-1-nek Max Verstappen személyében, 2022 óta viszont mind Verstappen, mind a Red Bull dominánsan uralja a Forma-1-et, és nem kell különösebben megizzadniuk a bajnoki címért. De nem ez volt az első sikeres korszakuk.

A Red Bull csapat története a Jaguar felvásárlásával kezdődött még 2005-ben, a csapatot jelképes összegért vették meg a sportból kivonuló Fordtól, mindössze 1 amerikai dollárért. A Red Bull, mint szponzor 1995 óta volt jelen a Forma-1-ben a Sauber oldalán, azonban 2004-ben a saját csapat alapítása után ez az együttműködés megszűnt.

Az első négy évad az építkezésről szólt, 2005-re leigazolták a McLarentől a rutinos David Coulthardot, az igazi nagy dobás azonban 2005 novemberében volt, amikor szintén a McLarentől szerződtették Adrian Newey-t, aki a mai napig a csapat egyik kulcsfigurája.

2005 és 2008 között mindössze 3 dobogós helyezés jött össze, a legelső Coulthard által 2006-ban Monacóban elért harmadik helyének köszönhetően, a második Mark Webber 2007-ben, a kaotikus nürburgringi Európai Nagydíjon elért harmadik helyének köszönhetően, a harmadikat pedig Coulthard szerezte utolsó Forma-1-es szezonjában, amikor is a harmadik lett a Kanadai Nagydíjon.

2009 – az első sikerek

A csapat szárnyakat először igazán 2009-ben kapott, Coulthard visszavonult a 2008-as szezon végén, Mark Webber csapattársa pedig Sebastian Vettel lett, aki előző évben a Red Bull fiókcsapatával, a Toro Rossóval meglepetésszerű győzelmet szerzett az Olasz Nagydíjon. Fun fact, hogy abban az évben a Toro Rosso erősebbnek bizonyult a Red Bullnál.

A Red Bull pályafutása első győzelmét a 2009-es Kínai Nagydíjon szerezte, ráadásul ez egy kettős győzelem volt, Vettel-Webber sorrendben. A következő két futamgyőzelem is kettős siker volt, a Brit Nagydíjon Vettel-Webber sorrendben végeztek az élen, a Német Nagydíjon Webber megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét Vettel előtt. Vettel nyert még Japánban, Webber Brazíliában, az évadot viszont kettős győzelemmel zárták, Vettel-Webber sorrendben Abu-Dhabiban. Vettel bajnoki ezüstérmes lett 11 pont hátrányban a Brawn GP pilótája, Jenson Button mögött, a Red Bull is bajnoki ezüstérmes lett a Brawn GP mögött 18,5 pontos hátrányban.

2010: Vettel és a Red Bull első világbajnoki címei

Az első, 2010-től 2013-ig tartó sikerkorszakban végig Vettel és Webber voltak a csapat versenyzői.

Az évadnyitó Bahreini Nagydíjon Vettel a szezont rögtön egy pole pozícióval nyitotta, de a motorjában a gyújtógyertya meghibásodott, és lelassult az autója, és csak a negyedik lett. Vettel pechsorozata a következő Ausztrál Nagydíjon is folytatódott, az élről rajtolt, és az élről esett ki a bal első gumija meghibásodása miatt, csapattársa, Webber meg csak a kilencedik tudott lenni. A következő Maláj Nagydíjon már kettős győzelmet tudtak aratni Vettel-Webber sorrendben.

Webber tudott győzni a pole pozícióból a Spanyol, illetve a Monacói Nagydíjakon, és Monaco után mindkét Red Bull-pilóta azonos pontszámmal vezette a világbajnoki pontversenyt Webber-Vettel sorrendben 78-78 ponttal, Webber a több győzelme révén volt Vettel előtt.

2010-ben erős rivalizálás zajlott Webber és Vettel között a világbajnoki címért, az első nagyobb pengeváltás a Török Nagydíjon volt, az élen állt mindkét Red Bull autó Webber-Vettel sorrendben, de Vettel a 40. körben megpróbálta megelőzni a csapattársát, és összeütköztek. Vettel kiesett, míg Webber ezáltal csak a harmadik lett.

A Red Bull valamelyik autója az első hét versenyen rendre a pole pozícióból indult, ezt a sorozatot a McLaren versenyzője, Lewis Hamilton szakította meg a Kanadai Nagydíjon. Vettel a következő, valenciai Európai Nagydíjon rajt-cél győzelmet aratott, Webbernek ezen a versenyen volt az a hírhedt ütközése a Lotus versenyzőjével, Heikki Kovalainennel, amikor is Webber hátulról nekiment Kovalainennek, és az autója a levegőbe repült.

Vettel a következő, Brit Nagydíjon is a pole pozícióból indult, azonban rosszul rajtolt, és még egy defekt is hátráltatta, és csak a hetedik helyen végzett, csapattársa, Webber viszont nyerni tudott. Webber úgy érezte, hogy a csapaton belül Vettelnek kedveznek inkább, ezen győzelme után hangzott el egy mai napig híres rádióüzenete. (“Nem is olyan rossz egy második számú pilótától”)

Vettel világbajnoki esélyei úgy tűntek, hogy elszálltak a Koreai Nagydíjon, amikor 10 körrel a futam vége előtt motorhiba miatt kiesett a versenyből az első helyről, és így az évad vége előtt két versennyel 25 pontos hátrányba került a vb-éllovas Ferrari-pilóta Fernando Alonsóval szemben.

A Red Bull a hátralévő két versenyen viszont erődemonstrációt tartott, a Brazil Nagydíjat Vettel nyerte meg Webber előtt, és ekkor bebiztosították pályafutásuk első konstruktőri világbajnoki címét. Vettel az évzáró Abu-Dhabi Nagydíjat is megnyerte, és ezzel együtt a világbajnoki címet is, persze ehhez kellett némi szerencse is, hisz bajnoki riválisai, Alonso és Webber a legjobb haton kívül végeztek. A Red Bull az idényben összesen 9 futamot nyert (5-ször Vettel, 4-szer Webber révén), továbbá 15 pole pozíciót szereztek (10-szer Vettel, 5-ször Webber révén)

Webber, Vettel, Red Bull Team
A Red Bull csapata az év végi csapatfotózás alkalmából 2010-ben, Abu-Dhabiban – Fotó: Paul Gilham / Getty Images / Red Bull Content Pool

2011 – a sikerek folytatódnak

Míg az előző évben az egyéni címért meg kellett izzadniuk, addig 2011-ben már sokkal könnyebb dolguk volt, Vettel a 19 futamból 11-et megnyert, és 15 pole pozíciót tudott szerezni, amivel megdöntötte Nigel Mansell 1992-es rekordját. Webber mindössze csak egy versenyt, az évadzáró Brazil Nagydíjat tudta megnyerni. A Red Bull a konstruktőri címet is magabiztosan húzta be, 153 ponttal előzte meg a második helyen végző McLarent.

Vettel, Red Bull, Suzuka
Vettel 2011-ben a Japán Nagydíjon megszerezte a második világbajnoki címét – Fotó: Ker Robertson / Getty Images / Red Bull Content Pool

2012 – a harmadik bajnoki cím

Vettel és a Red Bull sorozatban megszerezte a harmadik világbajnoki címét, azonban ebben az évben volt néhány bökkenő a csapatnak. Az első futamgyőzelmüket csak a szezon negyedik futamán, a Bahreini Nagydíjon szerezték meg Vettel révén, azonban további két győzelmet a szezon első felében csak Webber tudott szerezni, a Monacói-, és a Brit Nagydíjakon. Az Olasz Nagydíj után Vettel 39 pontos hátrányban volt már a bajnoki éllovas Fernando Alonsóval szemben.

Vettel azonban a következő négy futamot meg tudta nyerni, a szezon előtti utolsó két futamot is a dobogón zárta, az Abu-Dhabi Nagydíjon a harmadik lett, míg az Amerikai Nagydíjon a második lett, ahol a Red Bull bebiztosította a konstruktőri bajnoki címet. Az évadzáró kaotikus Brazil Nagydíjon biztosította be a világbajnoki címet Vettel némi szerencsével, mert a rajt után nem sokkal ütközött a Williams versenyzőjével, Bruno Sennával. A mezőny végéről Vettel a hatodik helyig tudott felkapaszkodni, de ez is elég volt neki a bajnoki címhez, mert Alonso hiába végzett a futamon a második helyen, Vettel három pontos különbséggel végül előtte végzett a pontversenyben.

Vettel, Alonso
Tábla a bajnoki riválisokról a 2012-es Amerikai Nagydíjon – Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

2013 – a negyedik bajnoki cím

A Red Bull a szezon második futamán, a Maláj Nagydíjon aratta első győzelmét, ami egy kettős győzelem volt Vettel-Webber sorrendben. Ez a verseny maradt emlékezetes az ún. “Multi 21”-ről, amikor is a csapatutasítása ellenére Vettel megelőzte Webbert az élen, ezzel kiváltva Webber erős haragját. Vettel ezt követően bocsánatot kért a csapattól, de nem a győzelemért.

Webber, Vettel
Webber és Vettel a 2013-as Maláj Nagydíj dobogós ceremóniáján – Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Emlékezetes volt az ez az év arról, hogy Vettel erős hajrát mutatott be a szezon második felétől, a szezon utolsó 9 versenyét ugyanis zsinórban meg tudta nyerni. Végül Alonso előtt 155 pontos előnnyel meg tudta nyerni a világbajnoki címet. Erős teljesítményének köszönhetően Vettel ebben az évben megnyerte a sportolók Oscar-díjának számító Laureus-díjat. A Red Bull is toronymagas előnnyel lett konstruktőri világbajnok, 236 ponttal előzték meg a Mercedest. Webber egy versenyt sem tudott nyerni ebben az évben, és az évad végén búcsút intett a Forma-1-nek.

Norris: A 24 futamos versenynaptár nem egészséges és nem fenntartható

Releváns cikkek