Quantcast
Legfrissebb híreink
Retro – Amikor Hamilton már 2007-ben Ferrarit vezetett
Fotó: Mercedes AMG Petronas
Paddock Pass

Retro – Amikor Hamilton már 2007-ben Ferrarit vezetett

Február 1-én robbant a “bomba” ugyebár, amikor bejelentette a Ferrari, hogy 2025-re leszerződtette a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont. Na de mint tudjuk, a debütáló évében átvitt értelemben vezetett már Ferrarit. Ezen cikkem a 2007-ben történt kémbotrányra tekint vissza.

2007-ben újoncként debütált Lewis Hamilton Fernando Alonso csapattársaként a Forma 1-ben a McLaren csapatánál. Sokan – és személy szerint én magam sem – nem számoltunk azzal, hogy a McLaren fő esélyesévé fog válni ebben az évadban a világbajnoki címre az előző évek gyengélkedéséből kiindulva, és azok után, hogy Adrian Newey 2005 végén, illetve Kimi Räikkönen is elhagyta a csapatot 2006 végén.

Fotó: Mercedes AMG Petronas
Fotó: Mercedes AMG Petronas

Az előzmények

Azonban később kiderült, hogy ez a megerősödés nem volt véletlen. Ezen történet kulcsszereplője Nigel Stepney volt, aki egyik fontos alappillére volt a Ferrari álomcsapatának, amely 2000 és 2004 között sikert sikerre halmozott, azonban a következő 2 évben már a Renault felülkerekedett a Ferrarin Alonsóval az élen, 2 világbajnoki és 2 konstruktőri címet szerezve.

Az álomcsapat 2006 végén felbomlott, Ross Brawn ugyanis elhagyta a csapatot Schumacherrel együtt. Stepney abban reménykedett, hogy előléptetésben részesül, ő kapja meg Ross Brawn pozícióját, de végül csalódnia kellett, mert Mario Almondo lett Brawn utódja.

A botrány kirobbanása

Stepney ezen csalódottsága vezetett végül ehhez a botrányhoz: 780 oldalnyi dokumentumot lopott ki a Ferraritól, amely a 2007-es konstrukció teljes tervrajzát tartalmazta.

Barátjának, Mike Coughlannek – a McLaren akkori főtervezőjének – adta őket, és közösen kidolgoztak egy tervet, hogy megpróbáljanak a Hondánál munkát szerezni. A brit rendőrség ezeket a dokumentumokat később megtalálta Coughlan otthonában.

Nigel Stepney - Fotó: FIA
Nigel Stepney – Fotó: FIA

Tervük azután bomlott fel, hogy Coughlan felesége, Trudy bement egy wokingi fénymásoló boltba, és másolatot kért a dokumentumokról. A tulajdonos – aki Ferrari-rajongó volt – azonnal gyanút fogott. E-mailt küldött a Ferrarinak, és elkezdődött a botrány.

Amikor a Ferrari ezt megtudta, csak megerősítette a Stepney-vel kapcsolatos gyanújukat.

A fénymásolóüzletben történt incidens június elején történt. Stepneyt már az előző hónapban felfüggesztette a Ferrari, és a csapat szerint bizonyítékaik vannak, hogy megpróbálta szabotálni az egyik F1-es autót a gyárban a Monacói Nagydíj előtt – amit Stepney mindig is tagadott.

Július 26-án a Motorsport Világtanács félig-meddig bűnösnek találta a McLarent, hogy bár Coughlannél voltak a dokumentumok, de nem volt arra bizonyíték, hogy az adatokat felhasználták volna a 2007-es autón, így egyenlőre nem kapott büntetést a McLaren.

Alonso zsarolása

Azonban kulcsfontosságú volt az ügy szempontjából az augusztus 5-én megrendezett Magyar Nagydíj. Az egész évad Hamilton, Alonso és Räikkönen harcáról szólt a világbajnoki címért, azonban Ron Dennis újra átélhette azt a két pilótájával, Hamiltonnal és Alonsóval, amit a 80-as években Sennával és Prosttal, eszement rivalizálás zajlott Hamilton és Alonso között egész évben.

Alonso 2007-ben - Fotó: FIA
Alonso 2007-ben – Fotó: FIA

Az említett Magyar Nagydíjon Alonso a boxutcában a kvalifikáció harmadik szakaszában feltartotta Hamiltont, hogy az ne tudjon javítani a köridején. Alonso szerezte ugyan meg a pole pozíciót, azonban néhány órával az időmérő után az incidensért öt rajthelyes büntetést kapott. Dennis érthető módon dühös lett az ügy kapcsán.

Később kiderült, hogy Alonso a Magyar Nagydíj napján, a verseny előtt megzsarolta Dennist, hogy ha nem ő lesz az első számú versenyző, kitálal a nyilvánosságnak a teljes igazságról a kémüggyel kapcsolatban. Dennis felhívta az FIA akkori elnökét Max Mosleyt, tájékoztatván Alonso fenyegetőzéséről, de Mosleynak az információt már korábban elmondta a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore, aki Alonso menedzsere is volt egyben.

Az “akták” újranyitása

Az FIA szeptember 5-én kezdte el újratárgyalni az ügyet, mert nyilvánosságra kerültek új bizonyítékok arra vonatkozólag, hogy a McLaren felhasználta a Ferrari bizalmas műszaki adatait. A bizonyítékokat Alonsoval együtt a csapat tesztpilótája, Pedro de la Rosa szolgáltatta az FIA-nak. Alonso és de la Rosa beleegyeztek abba, hogy saját csapatuk ellen tanúskodjanak, cserébe az ígéretért, hogy nem fognak szankciókat hozni ellenük.

Végül szeptember 13-án megszületett a Motorsport Világtanácsának az ítélete az ügyben, a McLaren csapatát kizárták az az évi konstruktőri világbajnokságból, továbbá 100 millió dolláros pénzbüntetésben részesítették őket. Ennek köszönhetően a Ferrari megnyerte a konstruktőri bajnokságot, mert már behozhatatlan volt az előnye a BMW Sauberrel szemben. A versenyzőket azonban nem zárták ki az egyéni bajnokságból, de az egymással való rivalizálásnak is köszönhetően Räikkönen kiénekelte a sajtot a szájukból, és 1 pontos előnnyel megnyerte az egyéni világbajnokságot Hamilton és Alonso előtt.

Peter Windsor szerint Lando Norris túl korán kötött szerződést a McLarennel, a 2025-ös Mercedes ülés fényében

Releváns cikkek