Quantcast
Legfrissebb híreink
Az eredmény nélküli pénznyelő 2. rész – A Jaguar-sztori
A 2002-ben használt Jaguar, az R3 - Fotó: Rob Lovesey / FIA
Paddock Pass

Az eredmény nélküli pénznyelő 2. rész – A Jaguar-sztori

2026-ban 22 év után a Ford visszatér a Forma 1-be a Red Bull oldalán, mint motorszállító. Azonban volt egy saját gyári csapatos projektjük 2000 és 2004 között, a Jaguar révén, most ezt idézném fel.

A Ford Motor Company leányvállalataként működő brit autógyár, a Jaguar 2000-ben mutatkozott be a Forma 1-ben, miután felvásárolták a háromszoros világbajnok Jackie Stewart és a fia, Paul Stewart által alapított Stewart istállót 1999-ben. Az autókat a brit autógyártók jellegzetes színére, a “british racing green”-re, azaz brit versenyzöldre festették minden évben, amíg a mezőnyben voltak, jelenleg ezt a színt a Forma 1-ben az Aston Martin versenyautóin láthatjuk.

Az első Jaguar, az R1 2000-ből - Fotó: FIA
Az első Jaguar, az R1 2000-ből – Fotó: FIA

2000

2000-ben a versenyzőik a Ferrarival előző évben világbajnoki ezüstérmes Eddie Irvine, illetve a Stewart csapattól “megörökölt” Johnny Herbert lettek. Irvine-t egyetlen verseny erejéig Luciano Burti helyettesítette az Osztrák Nagydíjon, mert Irvine lebetegedett. Egy későbbi interjúban korábbi alkalmazottak elmondták, hogy valószínűleg azért se tudott jól működni a csapat, mert a Stewart privát csapatként egy családias környezetet alakított ki, míg a Ford ráerőltette a csapatra a saját nagyvállalati filozófiáját, felrúgtak gyakorlatilag mindent, ahogy előtte hatékonyan működött, a projektet Neil Ressler vezette, akinek nem volt egyáltalán autósportos tapasztalata.

Az első évükben a konstruktőri bajnokság kilencedik helyén végeztek 4 ponttal. A pontok Irvine-nak voltak köszönhetőek, a Monacói Nagydíjon elért negyedik helyezésének, és az évzáró Maláj Nagydíjon elért hatodik helyezésének köszönhetően. Az évad végén Johnny Herbert távozott a csapattól. Jól példázta a csapatnál uralkodó viszonyokat, hogy a projektvezető Neil Ressler és a főtervező Gary Andersson a Maláj Nagydíjon kis híján összeverekedtek.

2001

2001-re több nagyobb volumenű változtatást hajtottak végre, Gary Anderssont, aki az előző évi autó tervezéséért volt felelős, leváltották, helyére Steve Nichols érkezett, aki pl. az 1988-as McLaren MP4/4 fejlesztésében is részt vett, mely autó az 1988-as évad 16 versenyéből 15-öt megnyert. Neil Resslertől a projekt vezetését a BMW egykori legendás technikai igazgatójának, Wolfgang Reitzlének adták át. Csapatfőnöknek az Egyesült Államokban versenyzőként illetve csapattulajdonosként is komoly hírnévre szert tevő Bobby Rahalt szerződtették le.

2001-ben Eddie Irvine csapattársa Luciano Burti lett az első négy futam erejéig, utána az év hátralévő részében Burti helyén Pedro de la Rosa versenyzett. Ebben az évben Rahal megpróbálta meggyőzni régi barátját, a McLaren akkori főtervezőjét, Adrian Neweyt, hogy csatlakozzon a Jaguarhoz, végül nem lett az egészből semmi, mert Ron Dennis meggyőzte, hogy maradjon a McLarennél. Ez az év már jobban sikerült az előzőnél, Eddie Irvine megszerezte a csapat első dobogós helyezését a Monacói Nagydíjon a harmadik helye révén.

A Magyar Nagydíj után Bobby Rahalt Niki Lauda váltotta, mint csapatmenedzser, és ebben az évben csatlakozott a csapathoz a később a Haasnál hatalmas hírnévre szert tevő Günther Steiner is, mint csapatfőnök. Összesen 9 pontot szereztek, ami a konstruktőri bajnokság nyolcadik helyére volt elég. Steiner a “Surviving to Drive” című könyvében írt a Jaguaros korszakának rossz emlékeiről.

Günther Steiner is dolgozott anno a Jaguarnál, nem szép emlékei voltak - Fotó: Andy Hone/LAT Images/Haas F1 Team
Günther Steiner is dolgozott anno a Jaguarnál, nem szép emlékei voltak – Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team

2002

2002-re maradt a csapatnál az Irvine – de la Rosa versenyzőpáros. Az évadnyitó kaotikus Ausztrál Nagydíjon Irvine egy negyedik hellyel indította az évet, azonban, ahogy 2000-ben is, ezévben is ő vitte a hátán a csapatot, a Belga Nagydíjon szerzett pontot a hatodik helyével, a monzai Olasz Nagydíjon pedig a harmadik helyen végzett, ez volt a csapat pályafutásának utolsó dobogós helyezése. A csapat másik versenyzője, Pedro de la Rosa nem tudott pontokat szerezni. Irvine pontjai által a konstruktőri bajnokság hetedik helyén végeztek 8 ponttal. A hetedik helynél előrébb soha nem jutottak a konstruktőri bajnokságban.

A Jaguar részéről ez az év a csapatvezető Niki Lauda blamájáról maradt emlékezetes, a korábbi háromszoros világbajnok év elején tesztelte az előző évi Jaguart, mert egy korábbi nyilatkozata szerint a modern Forma 1-es autókat egy majom is tudná vezetni. Végül saját magát nevetette ki, a csapat versenyzőitől 15 másodperccel lemaradt a tempója, az első három körében kétszer is megpördült. Végülis csak 17 év után vezetett újra Forma 1-es autót.

Niki Lauda a 2013-as Monacói Nagydíjon a Mercedesnél Toto Wolff és Ross Brawn társaságában. Itt már valamennyivel sikeresebb korszaka volt. - Fotó: Mercedes AMG Petronas
Niki Lauda a 2013-as Monacói Nagydíjon a Mercedesnél Toto Wolff és Ross Brawn társaságában. Itt már valamennyivel sikeresebb korszaka volt. – Fotó: Mercedes AMG Petronas

2003

2003-ban ismételten nagyobb változások jöttek, a Ford csökkentette a Jaguarnak nyújtott finanszírozását a Forma 1-es projektre, Niki Laudát, Günther Steinert és Steve Nicholst elbocsátották, Wolfgang Reitzle pedig lemondott az összes Fordnál betöltött pozíciójáról, mert nem értett egyet a költségcsökkentési tervekkel. Összességében 70 embernek köszönték meg a munkáját a csapatnál.

Két versenyzőjük, Eddie Irvine és Pedro de la Rosa is távozott, helyüket a Minarditól érkezett Mark Webber illetve az újonc Antônio Pizzonia vették át. Az új csapatvezető a Philipp Morris dohánymultitól érkezett John Hogan lett. Ez az évad sikerült a legjobban a csapatnak, bár átalakult ugyan a pontrendszer, de 18 pontot szereztek összesen, ami a konstruktőri bajnokság hetedik helyére volt elég. Webber az autó erején felül teljesített a legtöbb nagydíj során, a csapat 18 pontjából 17-et ő szerzett meg, a maradék 1 pontot pedig Justin Wilson, aki a Brit Nagydíj után váltotta Pizzoniát a csapatnál.

Webber 2007-ben a Jaguar jogutódjához, a Red Bullhoz igazolt - Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Webber 2007-ben a Jaguar jogutódjához, a Red Bullhoz igazolt – Fotó: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

2004

2004-ben Mark Webber csapattársa Christian Klien lett. A Fordnál erre az évre kezdett betelni a pohár, a teljesítmény nem tudott érdemben javulni, mindösszesen csak 10 pontot tudott szerezni a csapat, ami a konstruktőri pontverseny hetedik helyére volt elég.

Christian Klien a 2004-es Maláj Nagydíjon - Fotó: FIA
Christian Klien a 2004-es Maláj Nagydíjon – Fotó: FIA

A legemlékezetesebb esetük a Monacói Nagydíjon történt, a versenyhétvégén különleges festéssel indultak, az Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét című filmet reklámozták, a csapat autóinak orrára egy-egy 250 ezer dollár értékű Steinmetz-gyémántot helyeztek. Klien a verseny első körében a gumifalba ütközött, és a gyémánt elveszett az autóról, azóta sem lett meg.

Szeptember 17-én a Ford bejelentette, hogy leállítja a Forma 1-ben lévő összes projektjét. Ugyanezen év november 15-én az is bejelentésre került, hogy a Jaguar csapatát eladták a Red Bull energiaitalgyártó cég tulajdonosának, Dietrich Mateschitznek. És mint látjuk manapság is, ezáltal a csapat szárnyakat kapott, és ironikus módon pont Adrian Newey által is, akit annak idején nem tudott a Jaguar megszerezni magának.

Az eredmény nélkül pénznyelő: A Toyota-sztori

Releváns cikkek