Quantcast
Legfrissebb híreink
Hátralévő idő a Brit Nagydíj kezdetéig
Új videó a YouTube csatornánkon!
Retro – Sauber, mint német gyári csapat először
Nick Heidfeld 2008-ban egy boxkiállás során a BMW Sauberrel - Fotó: FIA
Paddock Pass

Retro – Sauber, mint német gyári csapat először

2024. március 8-án bejelentette az Audi, hogy felvásárolja a Sauber csapatát 100 százalékban. Korábban már megtette ugyanezt egy másik bajorországi autógyártó, a BMW is. Most jöjjön az ő történetük!

2005. június 22-én jelentette be a BMW, hogy 100 millió euró értékben felvásárolja a Sauber Forma 1-es csapat részvényeinek 80 százalékát, és 2006-tól saját gyári csapatot indít a világbajnokságban. A maradék 20 százalék Peter Sauber csapatalapító kezében maradt. A BMW ennek következtében megszakította a kapcsolatait a Williamsszel, akikkel 2000 óta áltak partnerségben, összesen 10 futamgyőzelmet szereztek együtt, 2003-ban közel álltak a világbajnoki cím megszerzéséhez, Juan Pablo Montoya az utolsó előtti futamig esélyes volt az egyéni világbajnoki címre, ez volt a legsikeresebb évük.

Azonban innentől kezdve lefelé tendált a teljesítmény, a felek elkezdtek egymásra mutogatni, Frank Williams a BMW-t vádolta, hogy nem épít megbízható erőforrásokat, a BMW meg a Williamset, hogy nem tud jó karosszériát építeni, továbbá abból is feszültség volt, hogy a BMW fel akarta vásárolni a Williams csapatát, azonban ezt Frank Williams ellenezte.

2006 – eredményes kezdet

A 2006-os évadot a Williamstől “magukkal hozott” Nick Heidfelddel, illetve az előző évben is a Saubernál versenyző Jacques Villeneuve-vel kezdték meg. A BMW a csapatalapító Peter Sauber tiszteletére “BMW Sauber F1 Team” néven nevezte be a csapatot a Forma 1-es világbajnokságra, ezáltal a rajongók illetve majdnem az egész Forma 1-es közeg “BMW Sauber”-nek nevezte a csapatot, köztük jómagam is.

Jacques Villeneuve 2006-ban a BMW Sauber F1.06 volánjánál a Francia Nagydíjon, egy érdekes "ikertorony" orrkialakítással. Ez a megoldás betiltásra került - Fotó: FIA
Jacques Villeneuve 2006-ban a BMW Sauber F1.06 volánjánál a Francia Nagydíjon, egy érdekes “ikertorony” orrkialakítással. Ez a megoldás betiltásra került – Fotó: FIA

A rövid átvételi időszak ellenére (mindössze fél év telt el az előző évi felvásárlás és a szezont megelőző tesztek között) a BMW Sauber eredményes bemutatkozó évadot tudhatott magáénak. Két dobogós helyezést tudtak szerezni, egyet Heidfeld a kaotikus Magyar Nagydíjon elért harmadik helyének köszönhetően, egyet a Jacques Villeneuve-öt a Magyar Nagydíjtól kezdve váltó Robert Kubica monzai Olasz Nagydíjon elért harmadik helyezésének köszönhetően. A konstruktőri világbajnokság ötödik helyén végeztek 36 ponttal, egy ponttal megelőzve a Toyotát.

2007 – a harmadik erő

A 2007-es évadot a Nick Heidfeld – Robert Kubica versenyzőpárossal kezdték meg. A csapat teljesítménye gyakorlatilag minden várakozást felülmúlt, a BMW Sauber a Ferrari és a McLaren mögött stabilan a harmadik erőnek számított, erős pontszerző helyezéseket tudtak hozni, az évad minden egyes futamán pontot szereztek. Heidfeld két dobogós helyezést tudott szerezni az évben, a Kanadai Nagydíjon második lett, a Magyar Nagydíjon a harmadik helyen végzett.

Nick Heidfeld a 2007-ben használt BMW Sauberrel, az F1.07-tel - Fotó: FIA
Nick Heidfeld a 2007-ben használt BMW Sauberrel, az F1.07-tel – Fotó: FIA

Ez az évük Kubica súlyos balesetéről maradt emlékezetes a Kanadai Nagydíjról, ami miatt az indianapolisi Amerikai Nagydíjat ki kellett hagynia, ezen a futamon Sebastian Vettel helyettesítette, akinek ez jelentette a bemutatkozását a Forma 1-ben. Vettel pontot tudott szerezni, a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt. Az évadot 101 ponttal a konstruktőri világbajnokság második helyén fejezték be, a McLaren kizárása is kellett ehhez persze.

2008 – esély a világbajnoki címre

A 2008-as évre is maradt a Nick Heidfeld – Robert Kubica versenyzőpáros. Ez az év volt a legsikeresebb a csapat számára, egyik versenyről sem estek ki műszaki meghibásodás miatt, az évben ők teljesítették a legtöbb versenykört, valamint a leggyorsabb boxkiállások is az ő nevükhöz fűződtek. Mintha a sokat emlegetett német precizitás valósult volna meg.

Ebben az évadban 11 dobogós helyezést szereztek, az évad fénypontja a Kanadai Nagydíj volt, ahol pályafutásuk első és egyetlen  futamgyőzelmét szerezték meg, ráadásul ez egy kettős győzelem volt, Kubica nyert, Heidfeld lett a második. Kubica győzelme azért is volt különleges, mert egy évvel korábban pont Kanadában szenvedte el a súlyos balesetét. Volt olyan periódus, amikor Robert Kubica az egyéniben, a BMW Sauber a konstruktőri pontversenyben vezette a világbajnokságot.

Robert Kubica a 2008-as BMW Sauber F1.08-ban - Fotó: FIA
Robert Kubica a 2008-as BMW Sauber F1.08-ban – Fotó: FIA

A csapaton belül megfordult a tendencia, Heidfeld helyett Kubica vált a csapat vezérévé, stabilan erős teljesítményt tudott felmutatni, az utolsó előtti versenyig matematikai esélye volt arra, hogy világbajnok legyen. Heidfeldre hullámzó teljesítmény volt jellemző, több alkalommal gyengén sikerült az időmérője, volt nem egy alkalom, hogy az időmérő első szakaszában már kiesett. A csapat a konstruktőri pontverseny harmadik helyén végzett 135 ponttal, az egyéniben Kubica ugyanannyi, számszerint 75 pontot szerzett, mint a ferraris Kimi Räikkönen, azonban Räikkönen a több futamgyőzelmének köszönhetően lett a harmadik a végelszámolásnál, így Kubica lecsúszott a bajnoki bronzéremről.

2009 – a kudarc

2009-re is maradt a csapatnál a Nick Heidfeld – Robert Kubica versenyzőpáros. 2008-ban a szezon közepén leállították az azévi autójuk fejlesztését, hogy felkészüljenek a jövő évadra, és az erőforrásaikat átcsoportosították a 2009-es autó fejlesztésére. Ismert volt még az év arról, hogy a BMW Sauber volt az egyedüli csapat, amely megvétózta a kinetikus energia visszanyerő rendszer (KERS) használatának tilalmát, így továbbra is lehetett használni azokat az autókban. Azonban a Brit Nagydíj időmérő edzése után, mivel nem jöttek úgy az eredmények, mint várták, Mario Theissen csapatfőnök bejelentette, hogy az idény hátralévő részében már nem használják a KERS-t.

A csapat egyértelműen a világbajnoki cím megszerzését tűzte ki céljául. Azonban a másik két élcsapattal egyetemben (Ferrari, McLaren) nem tudtak jól alkalmazkodni az új szabályrendszerhez, gyakorlatilag esélyük nem volt jó eredményekre, így az előző évi döntés hatalmas hibának bizonyult. Egész évben mindösszesen csak 2 dobogós helyezést szereztek, Heidfeld a félbeszakított Maláj Nagydíjon lett a második, Kubica a Brazil Nagydíjon lett a második. A csapat, akárcsak a debütáló 2006-os évében, 36 pontot szerzett egész évben, amely a konstruktőri világbajnokság hatodik helyére volt elég.

A BMW Sauber F1.09 2009-ből, mely végül hatalmas bukás lett - Fotó: FIA
A BMW Sauber F1.09 2009-ből, mely végül hatalmas bukás lett – Fotó: FIA

A Magyar Nagydíj után, július 29-én a BMW bejelentette, hogy kivonul a Forma 1-ből, a világgazdasági válságra hivatkozva.

2010 – BMW Sauber, Ferrari motorokkal

A csapat svájci, Hinwilben dolgozó alkalmazottainak a sorsa sokáig bizonytalan volt, azonban 2009. november 27-én bejelentésre került, hogy Peter Sauber visszavásárolja a BMW-től a csapatát, így már a BMW-től függetlenül is el tudtak indulni a 2010-es világbajnokságon, immáron Ferrari motorokkal.

A BMW Sauber-Ferrari 2010-ből, Kamui Kobayashival a volánnál - Fotó: FIA
A BMW Sauber-Ferrari 2010-ből, Kamui Kobayashival a volánnál – Fotó: FIA

Azonban pénzügyi okokból az az abszurd helyzet állt elő, hogy a 2010-es évben is BMW Sauber néven indultak a világbajnokságon, mivel a csapat 2009 nyarán még ezen a néven adta le a nevezését a világbajnokságra. A BMW kivonulása után a szponzorok nagy része távozott a csapattól, így Peter Sauber csapatának gyakorlatilag minden egyes centre szüksége volt, így megtartották ezt a nevet, hogy ne veszélyeztessék a Sauber 2009-es konstruktőri világbajnoki hatodik helyéből származó kereskedelmi bevételeket. Az eredményhirdetések során így a “BMW Sauber-Ferrari” név jelent meg rendszeresen, ami megmosolyogtató volt eléggé, mivel a BMW már semmilyen szinten nem volt jelen a Sauber életében. 2011-re azonban már megvált a Sauber csapat a BMW névtől.

A Sauber 100%-át megvásárolja az Audi

Releváns cikkek