Quantcast
Legfrissebb híreink
Retro: Toleman-tól az Alpine-ig
Fotó: Alpine F1 Team
Paddock Pass

Retro: Toleman-tól az Alpine-ig

A jelenleg Alpine néven futó, enstone-i székhellyel rendelkező csapat története 1981-ig nyúlik vissza, volt a csapatnak egy pár jogelődje. Ezeknek az életútját vinném végig nagyvonalakban.

1981-ben alapította az Alpine első jogelődjét, a Toleman csapatát Ted Toleman. Ez a csapat nem az eredményességéről lett híres, hanem leginkább arról, hogy náluk mutatkozott be a Forma-1-ben Aryton Senna. De a későbbi jogutód csapatoknál is megfordultak nagy nevek a későbbiekben. Most lássuk, hogyan lett több mint 40 év alatt a Tolemanből Alpine!

Toleman (1981-85)

Mint ahogy fentebb írtam, ez a csapat számított a jelenlegi Alpine legrégebbi jogelődjének. 1981 és 1985 között összesen 70 Forma-1-es versenyen indultak, de nem tartoztak a legsikeresebb csapatok közé.

Soha nem nyertek bajnokságot. Öt évük alatt egy pole pozíciót szereztek meg, és kétszer fejezték be a versenyt a leggyorsabb körrel. Erre a csapatra valószínűleg azért fognak mindig emlékezni, mert elindította Aryton Senna karrierjét a Forma-1-ben.

Senna egy évet töltött a csapatnál 1984-ben, és három dobogós helyezést ért el. Az elsőt Monacóban, amikor második lett, ami a Toleman valaha volt legjobb helyezése. Ezután két másik dobogós helyezést ért el, a Brit Nagydíjon illetve a Portugál Nagydíjon a harmadik lett.

Senna, Toleman
Senna a Toleman-ben – Fotó: FIA

Ezt leszámítva a szezon nem úgy alakult, ahogy Senna remélte. Nyolc alkalommal esett ki, beleértve a debütálását is, amely a hazai Brazil Nagydíjon volt. A turbófeltöltő a nyolcadik körben meghibásodott, és Senna kénytelen volt kiállni a versenyből.

Az imolai San Marino-i Nagydíj volt az egyetlen nagydíj, amelyre Senna nem kvalifikálta magát egész pályafutása során. Két oka volt: gumiprobléma és üzemanyagnyomás-probléma. Abban az évben a monzai Olasz Nagydíjon nem indulhatott el Senna, miután a Toleman a szerződésszegése miatt felfüggesztette. Senna az 1985-ös lehetőségekről tárgyalt a Lotusszal, de erről nem egyeztetett a csapattal.

1985 májusában a Toleman jelentős támogatást kapott a Benetton ruházati cégtől, amely korábban a Tyrellt szponzorálta, és akkoriban az Alfa Romeo főszponzora is volt. Ekkor nevezték át a csapatot Beneton Formulának.

Benetton (1986-2001)

A csapat első évében BMW motorokkal indult. ebben az évben már meg is szerezték az első futamgyőzelmüket Gerhard Berger révén a Mexikói Nagydíjon. 1987-ben a Benetton hosszú távú szerződést írt alá a Forddal, és sok nagyszerű versenyző képviselte a csapatot.

Thierry Boutsen 1988-ban a negyedik helyen végzett a bajnokságban, Alessandro Nannini pedig 1989-ben a hatodik lett, abban a szezonban Nannini megnyerte a Japán Nagydíjat, ahol Prost és Senna ütközött egymással.

1990-ben Flavio Briatore vette át a csapatfőnöki posztot, és erre az évre érkezett a csapathoz a háromszoros világbajnok Nelson Piquet a Lotustól. Az 1990-es szezon utolsó két versenyét, a Japán Nagydíjat és az Ausztrál Nagydíjat Piquet megnyerte, ebben az évben a Benetton a harmadik helyen végzett a konstruktőri bajnokságban. De nem ez jelentette a csúcsot a csapat életében.

1991-re érkezett a csapathoz a Jordantől a jól sikerült belgiumi bemutatkozása után Michael Schumacher, aki Roberto Morenót váltotta az Olasz Nagydíjtól. Piquet az évad végén távozott a csapattól, Schumacher viszont rögtön a csapat vezérévé tudott válni.

Michael Schumacher, Benetton
Michael Schumacher 1995-ben a Német Nagydíjon – Fotó: Alpine F1 Team

1992-ben megnyerte a csapattal a Belga Nagydíjat, mely pályafutása első futamgyőzelme volt, de reális esélye a világbajnoki címre mind Schumachernek, mind a Benettonnak először 1994-ben adatott meg. Abban az évben hatalmas csata zajlott Schumacher és a Williams versenyzője, Damon Hill között a bajnoki címért.

1994-ben számos incidens hátráltatta Schumachert, két versenyről eltiltották a Brit Nagydíj után a fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt, emiatt az Olasz és a Portugál Nagydíjakon nem vett részt, továbbá a Belga Nagydíjról is kizárták Schumachert, mert a Benetton aljára szerelt fenéklemez vastagsága több, mint egy milliméterrel kisebb volt a szabályosnál. Az évad utolsó versenyén, az Ausztrál Nagydíjon történt a máig sokat emlegetett ütközés Schumacher és Hill között, ami miatt mind a ketten feladták a versenyt, de Schumacher 1 pontos előnnyel érkezett a versenyre, aminek köszönhetően megszerezte a világbajnoki címet.

1995-re a Benetton az akkoriban etalonnak számító Renault motorjaira váltott, és ez meg is tette hatását. Schumacher kilenc futamot nyert meg abban a szezonban, és megvédte a bajnoki címét, továbbá a csapattársa, Johnny Herbert is jó teljesítményt nyújtott, aminek köszönhetően a Benetton megnyerte az első és utolsó konstruktőri bajnoki címét.

Utána azonban a csapat teljesítménye leszállóágnak indult. A Ferrari 1996-ra leigazolta Schumachert, továbbá a másik két kulcsembert, Rory Bryne-t és Ross Brawn-t is 1997-re. A Benetton 1997-ben szerezte meg pályafutása legutolsó futamgyőzelmét Gerhard Berger révén a Német Nagydíjon, pikáns módon pont Berger nyerte a csapat legelső és legutolsó futamgyőzelmét. 1997-ben a Renault kivonult a Forma-1-ből, ami végképp kiszorította őket az élmezőnyből. A Renault rá nem sokra viszont visszatért, 2000-ben felvásárolta a Benettont, és saját gyári csapattal nevezett be a Forma-1-be. 2001-ben még a Benetton nevet használták, 2002-től viszont már Renault F1 Team néven indultak.

Giancarlo Fisichella, Benetton
Az utolsó Benetton 2001-ből, a B201-es – Fotó: Alpine F1 Team

Renault (2002-2011)

Mint általában minden önálló gyári istálló, a Renault is idővel a világbajnoki cím esélyese akart lenni. 2002-ben és 2003-ban be kellett érniük a konstruktőri bajnoki negyedik helyezéssel az akkori három topcsapat, a Ferrari, a Williams és a McLaren mögött. 2004-ben a domináns Ferrari mögött egy ideig a második helyen is álltak a konstruktőri bajnokságban, de végül a BAR csapatával szemben alulmaradtak, és a harmadik helyen zártak.

A Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore 10 év után 2005-ben újra konstruktőri bajnokságot nyert a csapatával, és Michael Schumacher után egy újabb szupersztárt karolt fel a Forma-1-ben Fernando Alonso személyében, aki 2005-ben 24 évesen és 58 naposan akkor minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka lett. 2006-ra feltámadt a Ferrari, és erős nyomás alá helyezte a Renault-ot, de állták a sarat, és mind Alonso, mind a csapat megvédte a bajnoki címét.

Fernando Alonso, Renault
Fernando Alonso világbajnok autója 2005-ből, a Renault R25 – Fotó: Alpine F1 Team

Alonso 2007-re a McLarenhez távozott, és kvázi megismétlődött a csapatnál az, ami anno Schumacher távozásakor a jogelőd Benettonnál. A Renault visszaszorult negyedik erőnek a Ferrari, a McLaren és a BMW Sauber mögé, és bár 2008-ban visszatért Alonso a csapathoz, ezzel sem lett sokkal jobb a helyzet, bár megnyerte a botrányos Szingapúri Nagydíjat, illetve a rá következő Japán Nagydíjat. 2009-ben elérték a mélypontjukat, mindössze csak a nyolcadik helyen végeztek a konstruktőri bajnokságban, és ebben az évben került nyilvánosságra az ún. “Crashgate-ügy”, amikor előző évben Szingapúrban arra kérték Nelsinho Piquet, hogy szándékosan ütközzön neki a falnak, ezzel előidézve egy biztonsági autós fázist, ami Alonsót hozta nyerő helyzetbe.

2010-ben a Renault a gyári csapatának nagy részét eladta a luxemburgi Genii Capital nevű befektetési csoportnak. 2010 végén a Lotus Cars megvásárolta a Renault fennmaradó részvényeit, és Lotus Renault GP néven nevezték be a csapatot a bajnokságba. Ez a helyzet azonban bonyolult lett, Tony Fernandes maláj üzletembernek ugyanis volt egy Lotus Racing nevű csapata a Forma-1-ben 2010-től, és így kvázi két Lotus futott a mezőnyben 2011-ben, végül az lett a megoldás, hogy a Lotus Renault GP csapat még erre az évre a Renault nevet használta, míg Fernandes csapata megtartotta a Lotus nevet.

Sok összecsapás volt a két csapat között, perben is álltak egymással, főleg, hogy mindkét csapatnak Renault erőforrása volt. Tovább rontotta a helyzetet, hogy a csapatnak Robert Kubicát is nélkülöznie kellett 2011-ben, miután majdnem végzetes ralibalesetet szenvedett. 2012-ben viszont teljes megegyezés született, Tony Fernandes megvette a Caterham autógyárat, és 2012-től Caterham néven versenyeztette már az “ő Lotusát”.

Lotus F1 Team (2012-15)

A Renault mint motorszállító nem vonult ki a Forma-1-ből, továbbra is ellátta a csapatot erőforrásokkal. Hatalmas szenzáció lett 2012-ben, hogy két év kihagyás után a Lotus színeiben tért vissza a Forma-1-be Kimi Räikkönen. A Lotus csapat összesen két futamgyőzelmet szerzett Räikkönen révén, egyet a 2012-es Abu-Dhabi Nagydíjon (“Leave me alone…” – a szerk.), illetve egyet az évadnyitó 2013-as Ausztrál Nagydíjon. Az ún. örökölt sors effektus tovább folytatódott, Räikkönen 2014-re visszatért a Ferrarihoz, de a Lotusnak anyagi gondjai is voltak, ezért leigazolták utódjának a Williamstől a szponzorpénzeket hozó Pastor Maldonadót. Mint mindegyik Renault motoros csapat, a Lotus is visszaesett a 2014-es szezonban, év végére felbontották a szerződésüket, és 2015-ben a Mercedestől vettek erőforrásokat.

Vettel, Red Bull, Grosjean, Lotus
Romain Grosjean a Lotusszal Sebastian Vettel ellen – Fotó: Pirelli

Újra Renault (2016-2020)

2015. szeptember 28-án a Renault bejelentette, hogy a Lotus F1 Team átvételén dolgoznak, mivel tárgyalásokat folytatnak a Genii Capital tulajdonában lévő Gravity Motorsporttal. Az átvételnek köszönhetően 2016-tól a Renault ismét gyári csapattal állt rajthoz a Forma-1-ben.

Ez az első Renault korszakhoz képest nem bizonyult egy sikertörténetnek, legfőképpen Nico Hülkenberg legnagyobb csalódására, aki pályafutása során 2017-ben először szerződött le gyári csapathoz. Sikerek helyett megszerezte 2017-ben a “legtöbb nagydíj dobogós helyezés nélkül” rekordot, amit a mai napig tart. 2019-re megszerezték a Red Bulltól távozó Daniel Ricciardót, de ez sem hozott áttörést. Három dobogós helyezést értek el, amit 2020-ban szereztek meg, Ricciardo a nürburgringi Eifel Nagydíjon illetve az imolai Emilia-Romagnai Nagydíjon lett a harmadik, Esteban Ocon a bahreini Szahír Nagydíjon lett a második.

Hülkenberg, Ricciardo, Renault
Nico Hülkenberg és a háttérben Daniel Ricciardo – Fotó: Alpine F1 Team

2020 szeptemberében a Renault bejelentette, hogy 2021-től Alpine F1 Team néven versenyeznek majd, mivel a Renault csoport része az Alpine autómárka, és ezzel kívánják a márkát népszerűsíteni.

Alpine (2021-től napjainkig)

Az Alpine és a Renault korábban már dolgozott együtt, az Alpine Forma-1-es története 1968-ig vezethető vissza, amikor az Alpine A350 Grand Prix autót építették Gordini V8-as motorral. A Mauro Bianchival végzett kezdeti zandvoorti tesztelést követően azonban a projekt befejeződött, amikor kiderült, hogy a motor körülbelül 300 lóerőt teljesít, szemben a Cosworth V8-as motorjainak 400-ával. 1975-ben a vállalat elkészítette az Alpine A500 prototípust, hogy teszteljen egy 1,5 literes V6-os turbómotort a Renault gyári csapata számára, amely végül 1977-ben debütált.

A csapat óriási szenzációt csinált azzal egyből, hogy visszahozta a Forma-1-be a 2018-ban távozott Fernando Alonsót a McLarenhez igazoló Daniel Ricciardo helyére.

Az Alpine eddigi szereplése tele van hullámvölgyekkel, a középmezőnyből nem tudtak elmozdulni, sőt, idénre a mezőny egyik sereghajtójává avanzsáltak.

Vettel, Ocon, Hamilton
Ocon a 2021-es Magyar Nagydíjon a dobogó tetején a verseny után később kizárt Sebastian Vettel valamint Lewis Hamiltonnal – Fotó: Aston Martin F1 Team

2021-ben eddigi egyetlen nagydíjgyőzelmüket a Hungaroringen szerezték Esteban Ocon révén, ez volt az első francia versenyző győzelme francia autóval azóta, hogy Alain Prost 1983-ban nyert a Renault-val Ausztriában. Alonso is hét év után újra a dobogón állhatott, a Katari Nagydíjon megszerzett harmadik helye révén.

A következő 2022-es évben az Alpine egyszer sem szerzett dobogós helyezést, ráadásul Alonso is bejelentette a Magyar Nagydíj előtt, hogy az Aston Martinhoz igazol 2023-tól. Ráadásul ebben az évadban volt óriási fejetlenség Oscar Piastri körül, akit bejelentettek Alonso utódjának, de később maga Piastri jelentette be, hogy nem lesz az Alpine versenyzője, hanem helyette a McLarenhez igazolt.

Tavaly óta napjainkig a Pierre Gasly – Esteban Ocon versenyzőpárossal indulnak a versenyeken.

Gasly: Csak próbáltam túlélni odakint

Releváns cikkek