Quantcast
Legfrissebb híreink
Egy F1-es sportedző elárulta, hogy milyen poklot éltek át a pilóták a Katari Nagydíjon
Fotó: Mercedes-AMG Petronas
Formula 1

Egy F1-es sportedző elárulta, hogy milyen poklot éltek át a pilóták a Katari Nagydíjon

Egy tapasztalt Forma-1-es teljesítmény edző elmondta, mit kellett elviselniük a versenyzőknek a Katari Nagydíj extrém körülményei között.

A verseny után több versenyzőnek is orvosi ellátásra volt szüksége, Logan Sargeant az erős kiszáradás miatt vonult vissza, Williamses csapattársát, Alex Albont pedig akut hőterhelés miatt kezelték.

Az Alpine-nál Esteban Ocon belehányt a sisakjába ahogy arról korábban mi is írtunk, míg az Aston Martin pilótája, Lance Stroll elismerte, hogy a nagy terhelésű G-erőkkel terhelt nagy sebességű kanyarokban gyakorlatilag elájult, és homályos látástól szenvedett.

“Úgy hallottam, hogy ez volt az egyik legkeményebb körülmény, amit valaha is látott valaki” – mondta Sam Village teljesítményedző, aki Daniel Ricciardóval, Carlos Sainzzal és Zhou Guanyuval is dolgozott már.

“Beszéltem Zhou edzőjével, aki Felipe Massával is dolgozott a rajtrácson egész pályafutása során, és azt mondta, hogy soha nem látott még ennél nagyobb forróságot.”

“Aztán beszéltem Carlos [Sainz] edzőjével, és azt mondta, hogy a száraz hőség napközben azt jelentette, hogy a páratartalom ezen a tájon keletkezett, és egyszerűen elviselhetetlen lett.

“Azt hiszem, nem véletlenül volt télen [2022-ben] a labdarúgó-világbajnokság. Azt hiszem, ezt most már mindannyian felismerjük.”

“A körülmények nagyon kemények voltak, és ha évente talán egy vagy két ilyen verseny lenne, sokkal jobban fel tudnánk készülni rá. De azzal a menetrenddel, amit egy autóversenyzőnek kell teljesítenie, nagyon nehéz felkészíteni egy autóversenyzőt [efféle körülményekre].

Village további részleteket árult el arról, hogy a versenyzők pontosan minek tették ki a testüket a kimerítő 57 körös verseny során, amely 30 Celsius-fok feletti hőmérsékleten és magas páratartalom mellett zajlott.

“Ez egy kombinációja volt a nekik adott stint hosszának, az új pálya felületének és a hőségnek. A katari pálya jellegzetessége, hogy rengeteg nagy leszorítóerőt igénylő gyors kanyar van benne.”

“Amikor ezeken a nagy leszorítóerőt igénylő gyors kanyarokon áthaladnak, megfeszülnek, és végül egy kicsit visszatartják a lélegzetüket.”

“Tehát a légzésük ugyanolyan, mint amikor alszanak, de a szívritmusuk 150 és 180 [bpm] között van. Tehát az agyban is van egy hipoxiás elem, ami szintén lehetséges. Ez a kihívás.”

“Nagyjából 3-6G közötti értéket tapasztalnak minden egyes kanyarban, minden egyes fékezési ponton, így ezek a terhelések is rájuk nehezednek.”

“Sok mindennel kellett megbirkózniuk, és ez elég lenyűgöző, hogy őszinte legyek, olyan terhelés és rengeteg kondicionálás nélkül, amit valószínűleg egy állóképességi sportolónak bírnia kéne. Főleg ha például Hawaii-ra mennének, hogy versenyezzenek egy Iron Man-en.”

“És azt is, hogy alapvetően forró vizet kapnak inni másfél, 45 órán keresztül, míg ha egy srác ugyanilyen hőmérsékleten versenyezne állóképességi versenyen, 15-20 percenként vízzel borítaná magát, és hideg italt is kaphatna.”

Az FIA ígéretet tett arra, hogy lépéseket tesz a versenyzők védelmében a katarban tapasztalt szélsőséges körülményekkel szemben, Village pedig hangsúlyozta az ügy komolyságát.

“Szerintem abban a pillanatban, amikor bármilyen szédülésről akár csak szóba kerül, valaminek történnie kell, mert ez hihetetlenül veszélyes” – mondta.

“A hőségben elég gyakori az ájulás, ez kétségtelen. Száz százalék, hogy ezt meg kell vizsgálni” – zárta a szakember.

25.000 euró büntetést és megrovást kapott Hamilton

 

Releváns cikkek