Sokakkal előfordult már, hogy elveszett a két szezon közötti hírkavalkádban, ezért összeállítottunk egy összefoglaló cikket. Ebben megtalálni minden 2023-ra vonatkozó változást az F1-ben. Pilóták és csapatfőnökök vándorlása, szabályváltozások, és minden más.
Tartalom
Pilóták
A tavalyi évhez képest idén több pilótacserét és újonc versenyzőt láthatunk. Szám szerint a tavalyi 7 pilótát érintő változások helyett idén 10 versenyző kerül új csapathoz vagy hagyja el a Forma 1-et. Ebbe persze azok is beleszámítanak, akik F2-ből kerültek be vagy régebbi versenyző és újból bekerült a Forma 1-be.
Újoncok
Először is nézzük a „zöldfülűeket”. Három ilyen pilótánk lesz idén. Elsőként jöjjön Oscar Piastri. Az ausztrál pilóta F1-be való igazolása elég viharos volt. Röviden: Piastri az Alpine Forma 1-es tartalék versenyzője volt éveken át. Miután Fernado Alonso bejelentette, hogy az Alpinetól átigazol az Aston Martinhoz Vettel helyére, a francia csapat automatikusan bejelentette Oscar Piastrit a spanyol helyére. Nem sokkal később Piastrinak kellett kiírnia a Twitter oldalára, hogy neki nincs ilyesfajta szerződése a csapattal, és nem is lesz. Ezek után hosszas jogi vita után a McLaren szerezte meg az ausztrál pilótát.
Nyck de Vries a következő újoncunk. A fiatal holland nevét sokan a monzai nagydíjhévégén hallhatták először. Ekkor ugyanis Alexander Albon váratlan műtétje miatt de Vriesnek kellett beugrania helyette. Már az időmérőn is ideiglenes csapattársa, Nicholas Latifi előtt végzett, ám mikor ezt a versenyen 2 pontra tudta váltani, több csapat is elkezdett érdeklődni iránta. Végül a Red Bull „utánpótlás” csapatához, az AlphaTaurihoz szerződött. Érdekesség, hogy Nyck de Vries beugrása a Williams év végi pontjainak negyedét teszi ki.
Nicholas Latifi megüresedett helyére Logan Sargeantot igazolta a Williams. Az ifjú amerikai pilóta az előző két versenyzővel ellenben nem lett F2-es világbajnok, mégis úgy gondolták, van elég tehetsége a Forma 1-hez. Sargeant második lett a 2016-17-es Arab Formula 4 bajnokságban, harmadik a 2017-es a Brit Formula 4 bajnokságban, szintén harmadik lett a 2019-es Makaói Nagydíjon és 2020-ban az F3-ban.
Régi-új versenyzők
Igazából csak 1 ilyen kategóriába besorolható pilótánk van: Nico Hülkenberg. A német versenyző jogosan kiérdemelte magának a „vándorpilóta” becenevet egyes szurkolóktól. Hülkenberg 2010-ben debütált a Forma 1-be, a Williamsnél. Mindössze egy évet töltött a csapatnál különösebb sikerek nélkül, amíg el nem küldték. 2011-ben a Force India tartalék versenyzője volt, 2012-re viszont állandó ülést kapott a csapatnál. 2013-ban a Saubernél teljesített szolgálatot, míg vissza nem igazolt a Force Indiához 2014-re, immáron 3 szezonra. 2017-ben többéves szerződést kötött a Renault-val, de a 19-es szezon végén állandó ülés nélkül maradt. 2020-tól a Racing Point – később Aston Martin – tartalék versenyzője volt, míg szerződést nem kötött a Haas-sal 2023-ra.
Cserék
Nem sokkal Sebastian Vettel visszavonulása után az Aston Martin Fernando Alonsot jelentette be a német helyére. Ez után következett a Piastri körül kialakult „botrány”. Alonso helyére Pierre Gasly megy az Alpinehoz, ülését az AlphaTaurinál Nyck de Vries veszi át.
Akik elhagyják az F1-et
Sajnos idén is sok szurkoló mondhat búcsút egyik vagy több kedvencének is. Talán az elmúlt évek legnagyobb közönségkedvence, Daniel Ricciardo sem kapott ülést 2023-ra, hasonlóan Nicholas Lafitihez. Sebastian Vettel maga vetett véget a 16 szezonon átívelő karrierjének és visszavonult. Öröm az ürömben, hogy Ricciardót gyakrabban viszontláthatjuk, ugyanis régebbi csapata, a Red Bull leszerződtette „harmadik” pilótának. Ez gyakorlatban annyit tesz, hogy ő ugrik be Sergio Pérez vagy Max Verstappen helyett, ha kell, és elvileg ő fog megjelenni a szponzor események egy részén is.
Csapatfőnökök
Ferrari
John Elkann, a Ferrari elnöke megmondta, ha 2022-ben nem lesznek sikerek, változások jönnek. Ezt az ígéretét be is tartotta és az év végén elküldte Mattia Binottot a csapat éléről. Sokáig ment a találgatás, hogy ki megy a helyére, végül Frédéric Vasseurt, az Alfa Romeo eddigi csapatfőnökét nevezték ki a Ferrari csapatfőnökének.
Alfa Romeo
Miután Vasseur a Ferrarihoz igazolt, a svájci gárda csapatfőnök nélkül maradt. Hamar jött a bejelentés, hogy Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke csatlakozik az Alfa Romeohoz. Később tisztázták, hogy Seidl nem csapatfőnök lesz, hanem az Audi 2026-os belépését fogja előkészíteni. Végül kiderült, hogy nem lesz hagyományos csapatfőnöke az istállónak. Andreas Seidl lesz a csapat CEO-ja és Alessandro Alunni Bravi – aki eddig az igazgató volt – fogja képviselni a csapatot a versenyhétvégéken. Idéntől ő kezeli a pénzügyeket, az IT-t, a HR-t és a kommunikációt.
McLaren
Andreas Seidl távozása után a McLaren házon belül akarta megoldani a csapatfőnök váltást, így számukra a legjobb választás Andrea Stella – a csapat eddigi versenyigazgatója – volt.
Williams
Hosszas várakozás után, utolsóként a Williams is bejelentette az új csapatfőnökét, aki nem más, mint James Vowles. A szakember a Mercedesnél volt mérnök, régebben pedig a Honda Racingnél, a British American Racingnél és a Brawn GP-nél is dolgozott.
Szabályok
A tavalyi hatalmas szabályváltoztatásokhoz képest idén „alig” találkozunk új dolgokkal a szabálykönyvben. Nézzük is a legfontosabbakat közülük!
Megemelt hasmagasság
Annak érdekében, hogy csökkentsék a delfinezést és az abból következő problémákat, muszáj volt változtatni az autók magasságain. 4 fő szemponton változtattak: megemelték a padlólemez széleit és a diffúzort, a diffúzor széleinek szilárdságát növelték, és egy új szenzort szereltek be a delfinezés maximális mértékének betartására.
Új időmérő formátum
2023-ban egy átdolgozott időmérős formátumot fognak kipróbálni két versenyen, és ha beválik, néhány éven belül minden időmérő ilyen lesz.
Az új időmérő keretén belül ugyanúgy 3 szakasz lesz, a Q1, a Q2 és a Q3. A különbség abban mutatkozik, hogy mindhárom szakaszban egységesen más gumikeveréket kell használniuk a csapatoknak. Az első szakaszban kemény, a másodikban közepes, a harmadikban pedig lágy gumikat kell használjanak. Elméletben ezzel versenyzőnként 3 szett gumiabroncsot spórolnak meg, vagyis a teljes mezőnyre vetítve 240 gumival kevesebb fogy. Ha ezt teljes a szezonra bevezetik, minden évben 5520 darabbal kevesebb gumit használnak fel.
Dupla annyi sprintverseny
A 2022-es naptárhoz képest dupla annyi sprintversenyt rendeznek idén, vagyis a sprintek száma háromról hatra növekszik. A versenyhelyszínek a következők: Baku, Spielberg, Spa-Francorchamps, Lusail, Austin és Interlagos.
Átméretezett tükrök
Annak érdekében, hogy a versenyzők jobban lássák a mögöttük jövőt, a visszapillantó tükrök szélességét megemelték 150 mm-ről 200 mm-re.
Erősebb bukókeret
Zhou Guanyu Brit Nagydíjon elszenvedett balesete után egyértelmű volt, hogy erősíteni kell az autók bukókeretét, ugyanis Zhou esetében akkora volt a becsapódás és a hosszú csúszás miatti súrlódás, hogy a kínai pilótának a sisakja is hozzáért a földhöz. Ennek elkerülése végett szigorítottak a szabályokon és külön töréstesztet vezetnek be, az ilyen szituációk szimulálásával.
Versenynaptár
Tavalyhoz képest viszonylag sok változás történt a Forma 1 menetrendjében. A 2022-es 22 verseny helyett idén már 23 különböző helyszínen fognak összecsapni a pilóták. Meglepő érdekesség, hogy ebből a 23 futamból három, az USA-ban lesz megtartva, közülük az egyik a vadonatúj, Las Vegasban lévő nyomvonalon kerül megrendezése. A nyitóverseny szokásosan Bahrein lesz. Nagyobb kavarodásra a szezon közepéig kell várni, ugyanis sok régebbi verseny jól megszokott időpontját áttették, köztük a Magyar Nagydíjét is. Több mint 1 héttel hozták előrébb a magyar verseny időpontját. Így nem a Hungaroring zárja a szezon első felét, hanem Spa-Francorchamps.
Práder Patrik
Összes cikk: 233Releváns cikkek
Zhou Guanyu marad az Alfa Romeonál
Steiner: Nem volt könnyű Schumacherrel
Így néz ki az idei, 2022-es Belga Nagydíj menetrendje
Így néz ki az idei, 2022-es Holland Nagydíj menetrendje
Kiemelt hírünk
Megnyílt a jelentkezés a VMRL F1 23-as Esport bajnokságára!
Kezdetét vette a jelentkezési időszak a Virtual Motorsport Racing League regionális F1 23-as szezonjára, amire szeptember 24-ig lehet jelentkezni! Nagy…