Lando Norris megelőzte Lewis Hamiltont az Kínai Nagydíj sprintversenyénnek utolsó körében, miután törölték, majd visszaállították a leggyorsabb köridejét.
A McLaren versenyzője nedves körülmények között 1:57,940 perces idővel 1,261 másodperccel gyorsabb volt az SQ3-ban Hamilton Mercedesénél, ám a körét egy megmagyarázhatatlan delegálásnak vetették alá.
Úgy tűnt, hogy ezzel Hamiltoné lett a pole, csakhogy Norris idejét az SQ3 utolsó pillanataiban visszaállították.
De mi történt pontosan Norrisszal?
Norris az utolsó kanyarban ment ki a megnyomott körét megelőzően, amely végül a pole-t biztosította számára.
Normális körülmények között ez azt eredményezte volna, hogy a következő kört elveszítette volna a pályabejárási limitek túllépése miatt, de kiderült, hogy Norris nem szerzett előnyt azzal, hogy szélesre futott.
A Sky Sports F1 kommentálásában David Croft így nyilatkozott.
“Szerintem itt az történt, hogy Norrisnak töröltek egy köridőt, mert letért a pályáról. Úgy döntöttek, hogy igen. Elvették a következő körét. Általában az történik, hogy ha az utolsó kanyarban letérsz a pályáról, és túlléped a pályakorlátokat, akkor azt a kört és a következő körödet is törlik.
“Az érv az, hogy egyenesbe hozod az autódat, és korábban kezded a következő körödet. A McLaren nyilvánvalóan azzal érvelt, hogy ilyen körülmények között ez egyáltalán nem jelentett különbséget.
“És a versenyirányítás egyetértett velük.”
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella a csapat készen állt volna arra, hogy kihívja a stewardokat, ha Lando Norris elvesztette volna pole-győztes körét.
“Készek voltunk harcolni a döntés ellen” – mondta a hivatalos F1-es csatornának.
“Azt hiszem, talán azért törölték, mert Lando az előző körben, az utolsó kanyarban elment. De valójában, ha az előző körben az utolsó kanyarban mész ki, akkor a következő körben rengeteg időt veszítesz, mert sokkal kisebb sebességgel indulsz. Azt hiszem, a versenyirányítás ezt maga is felismerte, és Lando megérdemli a pole pozíciót, és jó, hogy visszaállították a körét.”
Míg a versenyigazgató, Niels Wittich minden versenyhétvége előtt kiadott versenynaplójában körvonalazódhat, hogy a versenyzők elveszítik a következő köröket, ha az utolsó kanyarból kiérve megszegik a pályakorlátokat – erre a Red Bull Ring a legnevezetesebb példa -, ezen a hétvégén nincs ilyen rendelkezés.
Ezért a versenybíróknak nem volt alapja arra, hogy töröljék Norris körét, vagy bármely más jogos körét, amely az előző kör utolsó kanyarjából történő pályakorlátozás megsértése miatt történt.
A McLaren nem számított arra, hogy Sanghaj környékén olyan erős lesz, mint a szezon néhány korábbi pályáján.
Stella úgy véli, hogy az eredmény inkább a körülményeket tükrözi, mint a McLaren autójának eredendő tempóját ezen a hétvégén.
“Először is, ez a sprint pole olyan körülmények között [történt], amelyek nyilvánvalóan elég szélsőségesek voltak a mai napon az intermediate gumik alacsony tapadási állapotát tekintve” – mondta.
“Láthattuk, hogy a versenyzők letértek a pályáról, ami nem normális.”
“Azt hiszem, ez csak azt tükrözi, hogy milyen alacsony volt a tapadás ilyen körülmények között. Szóval azt mondanám, először is, gratulálok Landónak. Ő tényleg úgy vezetett, hogy minimalizálta a körülmények hatását, megtalálta az utat, és maximálisan kihasználta, ami rendelkezésére állt. Szóval gratulálok Landónak.”
Norris csapattársa, Oscar Piastri a nyolcadik helyet szerezte meg, három másodperccel lassabban, mint Norris legjobbja.
Stella azonban elárulta, hogy Piastri az utolsó toló körén váltóhibát szenvedett.
“Kicsit kár Oscarért, mert a hajtűkanyarból kifelé váltóproblémája volt” – magyarázta.
“A váltó üresbe ment, így sok időt veszített – különben a második McLaren magasan az értékelésben lett volna. Szóval, eddig minden rendben. Majd száraz körülmények között meglátjuk, hogy valójában mennyire voltak valósak a várakozásaink.”